Manometern visar för lågt värde på min Isomac Millnium?

Nex

Active member
Precis fått igång min begagnade Isomac Millenium och gjort några cappuccinos med perfekt resultat. Men när jag kollar på manometern så visar den strax under 0,5 Bar, oftast mellan 0,2-0,4 Bar vilket är sjukt lågt. Simpelt tänkte jag, den måste vara lågt inställd och vred på reglaget för att låta kokaren jobba lite hårdare, inget hände och tillslut hände det som helst inte ska hända att övertrycksventilen öppnade sig och jag fick en fin puff ånga i ansiktet där jag stod å mekade... Vred tebax den och mätte temperaturen istället och insåg att den nog är väldigt bra inställd från början men att manometern visar fel tryck... Övertrycksventilen går väl runt 2,5 Bar gissar jag på? Ånga och te går dessutom utmärkt att få fram!
Någon som har någon bra lösning på detta problem, något enkelt man kan göra? Gissar på att maskinen stått oanvänd en lång tid innan jag drog igång den igen... Tycker för övrigt att pumpen låter lite i överkant också men det gjorde även min gamla Zaffiro i början tills jag skruvade isär maskinen och flyttade på pumpen några millimeter, ofta slår den ju mot kablar och annat inuti... Såg för övrigt att det var väldigt gott om plats i maskinen, kanske finns utrymme att lägga lite isolering på sidorna för att dämpa ljud och bättre värmehållning?
Kloka råd efterfrågas så jag får ordning på min manometer!
 

godis_knugen

Well-known member
har haft liknande problem. då var det smuts/kalk som satt sig i röret till manometern och pressostaten. lämnade dock in min maskin då det var garanti kvar.
 

Nex

Active member
har haft liknande problem. då var det smuts/kalk som satt sig i röret till manometern och pressostaten. lämnade dock in min maskin då det var garanti kvar.

aha, hoppas det är lika enkelt för mig, skall testa med att köra en avkalkning! Är det något speciellt sätt man kalkar av en Isomac Millenium, har bara kalkat av en Zaffiro innan...
 

TheSentinel

Well-known member
Personligen tror jag inte kalk är orsaken om enda problemet är manometerns felvisning.
Om allt annat fungerar perfekt hjälper nog inget annat än att byta ut mätaren mot en ny.


Jag vet inte riktigt vad Turbo-Fredde menar med att han lutar maskinen, Jag är säker på att han menar väl men hoppas verkligen att maskinen varit avstängd när detta skett. Jag har själv en Millennium här hemma, som du nog redan vet. Men även en lång erfarenhet i kaffe-branschen som tekniker. Maskinen du äger (och de flesta andra) är endast konstruerad för att stå plant, inget annat. Maskinen får under inga som helst omständigheter lutas när den är i drift! Om maskinen lutas kan vattenläckage uppstå inuti maskinen och vätska lätt hamna på elektroniken. Maskinen kan då bli strömförande! Det kan medför ren livsfara för användaren! Den mindre faran i sammanhanget är att värmeelementet kan skadas då nivågivaren i tanken kan få felsignal för påfyllning och inte fylla på i tid. Länken som det hänvisas till lämnar en både krånglig och otydlig beskrivning.


Här kommer en detaljerad beskrivning för avkalkning, för att minska risken att något går fel:
Slå av maskinen. Lyft ur vattentanken och töm den på vatten. Blanda avkalkningsmedel enligt tillverkarens rekommendationer, det kan variera mellan olika medel. Blanda tillräckligt för att fylla maskinens vattentank. Tillsätt det du blandat i tanken. Tänk på att även tanken kan behöva stå och avkalka ett tag. Lyft sen tillbaka tanken i maskinen. Slå på maskinen och låt den värma upp till driftstemperatur. Börja sedan mata ut vatten i omgångar, stressa inte utan låt maskinen ta in vätska och värma upp mellan varven. Fortsätt med detta tills maskinen ger signal om att den behöver fyllas på. Se till att du använt alla utmatningsmetoder på maskinen så medlet kommit ut i hela maskinens vattensystem. Sedan sköljer du ur tanken noga och fyller den med rent vatten. Ställ sedan tillbaka den fulla tanken i maskinen. Nu ska medlet få verka i maskinen medan den är igång. Hur länge beror på vilket medel som används. Oavsett vilket, bör du försöka ha uppsikt över maskinen, i fall den börjar läcka eller något annat går fel när medlet börjar verka. Själv använder jag citronsyra och lämnar maskinen igång över natten. Om du väljer att göra som mig, så se till att maskinen är placerad så att det inte blir fuktskador om det blir ett stort läckage under natten. När avkalkningen anses vara klar. Så spolar du ur maskinen med rent vatten på precis samma sätt som när du körde in avkalkningsmedlet i maskinen. Precis som innan använder du alla utmatningsmetoder så inget medel blir kvar i maskinen. Du bör kunna se när vattnet som kommer ur maskinen är rent. Ungefär tre fulla tankar med rent vatten bör vara mer än tillräckligt, men det är inte säkert att du behöver köra igenom så mycket. Sen är det bara att köra på med kaffe som vanligt.

Som sagt, jag är tveksam att det har någon påverkan på manometern, men du kan alltid hoppas. Om inte annat fick du en beskrivning för avkalkning/rengöring som du bör göra regelbundet oavsett om du har kalkrikt vattnet eller inte.

Lycka till!
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Jag har för mig att, man inte kan lita på att manometern på maskiner är exakta, snarare ett riktvärde..sök på forumet.
 

TheSentinel

Well-known member
Jag har för mig att, man inte kan lita på att manometern på maskiner är exakta, snarare ett riktvärde..sök på forumet.

Visst är det så. Det är enkla och billiga konstruktioner vi pratar om. Men om mätaren på en skala mellan 0 till 2.5 bar (ungefär samma som kilo), felvisar nära på ett helt bar/kilo för lite, så rör det sig om mer än en felmarginal. Om den visat 1.1 och i själva verket ligger på 1.2 hade kanske varit inom toleransnivån och kunnat hänvisas till byggkvalitén. I detta fall så är något med all sannolikhet tokigt.
 

Nex

Active member
Avkalkat å klart! Tyvärr han jag inte läsa dina varningar TheSentinel utan jag körde på som Turbo-Fredde skrev, med kanske en viss ökad risk för mitt liv ;) Tur man har jordfelsbrytare i hemmet ;) Hur som helst så va den nog ganska nerkalkad inuti för vattnet fick en rejäl blågrön färg... En fråga till er som kalkat av dessa maskiner. Jag upptäcker att då jag tömmer vattnet ur te-kranen så är det markant blåare där än ur brygghuvudet. Ur brygghuvudet kommer det i stort sett rent vatten... hur kan det vara sån skillnad? Dessutom så lutade jag ju maskinen åt vänster och kunde på så sätt få rinnande vatten ur ångmunstycket, vilket såg ut att va en bra idé för det var rejält blått där också!
 

TheSentinel

Well-known member
Avkalkat å klart! Tyvärr han jag inte läsa dina varningar TheSentinel utan jag körde på som Turbo-Fredde skrev, med kanske en viss ökad risk för mitt liv ;) Tur man har jordfelsbrytare i hemmet ;) Hur som helst så va den nog ganska nerkalkad inuti för vattnet fick en rejäl blågrön färg... En fråga till er som kalkat av dessa maskiner. Jag upptäcker att då jag tömmer vattnet ur te-kranen så är det markant blåare där än ur brygghuvudet. Ur brygghuvudet kommer det i stort sett rent vatten... hur kan det vara sån skillnad? Dessutom så lutade jag ju maskinen åt vänster och kunde på så sätt få rinnande vatten ur ångmunstycket, vilket såg ut att va en bra idé för det var rejält blått där också!

Hade inte litat på jordfelsbrytare, de kan slå till när det redan är för sent. Men du verkar ha klarat dig denna gång, eftersom du skriver igen :wub: Om du någon gång öppnar upp maskinen så förstår du vilken risk det handlar om. Elektroniken är i princip naken under koktanken och kablar blir lätt skavda om de ligger mot något. Mycket vassa kanter inne i maskinen. Inget svenskt säkerhetstänkande vid konstruktion. Dock har de genomförts några förbättringar på nyare maskiner. Nackdelen med rostfri även om det är snyggt, är att det leder betydligt bättre än en lackad yta. Det blåa-gröna är oxid från mässing och koppar som lossar. Så det betyder att avkalkningen verkligen gör sitt jobb, som du redan räknat ut. Lite osäker på hur E61-gruppen ser ut invändigt, men den kan möjligen vara helkromad. Om det nu är så (någon kanske kan bekräfta) så finns ingen oxid att lösa upp utan bara vanliga avlagringar som i regel är grå/vita (kalk). Om inte annat kan det bero på att du använder brygg-gruppen mer och då bildas inte lika mycket oxid som det gör i stillastående vatten. De maskiner med mest problem, är i regel de som inte används nog mycket.
 
Senast ändrad:

Turbo-Fredde

Well-known member
Stort förlåt.
Glömde skriva att jag alltid dra ur sladden innan jag börjar luta på maskinen.
Första gångerna gjorde jag inte dte.
Men efter man haft av skalet och sätt el dragningen i maskinen blir man lite mer försiktig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp