la pavoni

Denise

New member
Hej !
nyfiken på vad ni ,om någon har erfarenhet av en la Pavoni i jämförelse med andra "märken" ,tycker .. är det värt att köpa en för alla de pengar en sån maskin kostar eller vilka är isf alternativen?
tacksam för svar
 

Gringubben

Well-known member
Hej !
nyfiken på vad ni ,om någon har erfarenhet av en la Pavoni i jämförelse med andra "märken" ,tycker .. är det värt att köpa en för alla de pengar en sån maskin kostar eller vilka är isf alternativen?
tacksam för svar
Alla pengar?
Så asdyr är den inte, om det är Europiccola du menar.

Beggad runt 2K. Leva-maskiner finns inte så många olika att välja på och de som finns håller bra kvalitet. Skotten från en Europiccola är något mindre än på en vanlig halvautomat, men med rätt handlag kan de bli gudomliga. Maskinen är snygg, liten i köket och snabbuppvärmd.
Är det som insteg det är tänkt?
 

Denise

New member
Ok ,tack för svar!
Jag tycker 6000 :- är dyrt men ok allt är ju relativt och begagnat går ju att skaffa .. men då kan ju läckage vara en orsak till att den säljs..
Isomack /Gaggia någon som kan säga i jämförelse med La Pavonin? Kaffekvarnen har jag hört att det mycket beror på hur gott kaffet blir -jag har endast köpt färdigt malt. (Nu har jag en espressomaskin av den billigare varianten-men den verkar ge upp..rostar någonstans innanför)
Tacksam för alla åsikter
 

RTO

Active member
Hej!

Jag har en La Pavoni Europiccola och är mycket nöjd med den.
Om jag var som dig skulle jag försöka köpa en begagnad i bra skick för typ 2000. Då kan du dessutom sälja den för typ det samma om du märker att den inte är något för dig. Skulle inte köpa en för 6000.

Du behöver dessutom en bra kvarn. Tex en Rancilio Rocky.

Har själv ingen erfarenhet av Isomac. Men man brukar inte höra så mycket bra dem om här på forumet.
Som första maskin brukar rekommenderas Rancilio Silvia eller Gaggia Classic.

Kolla runt lite om vad som skrivits här på forumet tidigare om La Pavoni Europiccola och andra maskiner och kvarnar vetja!
 

TheSentinel

Well-known member
Hej Denise,
Jag har ett komplett La Pavoni -paket till salu (Maskin, kvarn & en måttbeställd tamper). Skickade ett privat meddelande till dig, men är lite osäker på om det kom fram. Låter det intressant kan du maila mig på edlundniklas@gmail.com eller ring 070-5770315 så berättar jag mer.
 

TheSentinel

Well-known member
Det är lite längre inlärningstid tills skottet sitter, sedan finns det flera olika tillverkare, ponto wecco..sök på dennas länk sida http://home.planet.nl/~rjeroenv/links.html#9d

Men det finns bara ett Original ;) La Pavoni grundades redan 1905 och gav upphov till det första kaffet som kallades espresso. Det som vi idag kallar espresso, skapades också först hos La Pavoni, år 1949. Maskinen ritades av den stora formgivaren Gio Ponti. Europiccolan presenterades första gången 1961 och fick sitt nuvarande utseende redan 1965. La Pavoni finns representerade hos MOMA - Museum of Modern Art i New York, och ingår i deras samling av modern industrikonst. Om man gillar film så fanns även en Europiccola med i en tidig Bond-film, där Bond brygger en kaffe åt en fascinerad kollega, om man nu gillar sånt. Sorry - jag är både designnörd och filmnörd :D
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Visst jag håller med om att designen är läcker, dock skulle jag hellre ta en bezzera strega eller Londinium, en film som hamnar på min kaffehimmel är The bucket list, inte ofta man ser en balansbryggare. Jag har för mig att vi har en tråd kring detta med film och kaffe.
 

TheSentinel

Well-known member
Helt annan prisbild. Med fjäder, även om det räknas som en leva bör nog ses som en semi-automat. Tycker själv inte det blir lika trevligt som en Pavoni, som däremot är helt manuell. Men smak är tack och lov olika :blush:
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp