Mahlkönig vario eller Anfim Ks Self?

Rostarn

Member
Jag ska köpa en kvarn till min Rancilio Silvia. Efter mycket letande på forum mm ser valet ut att stå mellan Mahlkönig vario eller Anfim Self. Anledningen till att dessa två är kvar är pris (3300 för vario i Tyskland) och ungefär detsamma för anfim i Sverige ( dock bara en webbshop där varan ej finns i lager och lite oklart hur säkert man kan leverera). Varion verkar grym om än något plastigt intryck. Anfimen är ju inte lika sofistikerad, dock byggd som en pansarvagn vilket ju ofta borgar för kvalitet. Jag ska göra både espresso och även till presskanna. Vad jag förstår klarar båda kvarnarna bägge malningarna. Vad tycker ni? För nackdelar? Finns erfarenhet av hur varion håller över tid eller finns risk för haveri? Lätt att rengöra? Tacksam för alla tips!
 

svartvest

Well-known member
Det svåra valen...jag har en amfin self och den är ett robust bygge. Anledningen till att jag valde den är för stegen som jag tycker är en fördel om man brygger med olika metoder. Båda dessa kvarnar har steg som gör att du snabbt kan ändra. Mahlkönig gör bra kvarnar, lite plastiga men bra malverk. Skulle jag välja skulle det nog bli fördel Vario, den har en burk att mala ner i...mindre skräp på bänken. Varifrån tänkte du beställa?
 

Rostarn

Member
Det svåra valen...jag har en amfin self och den är ett robust bygge. Anledningen till att jag valde den är för stegen som jag tycker är en fördel om man brygger med olika metoder. Båda dessa kvarnar har steg som gör att du snabbt kan ändra. Mahlkönig gör bra kvarnar, lite plastiga men bra malverk. Skulle jag välja skulle det nog bli fördel Vario, den har en burk att mala ner i...mindre skräp på bänken. Varifrån tänkte du beställa?

Coffee24.de har varion för 390 euro. Cafeett.se är enda butik i Sverige som verkar sälja anfimen. Det går också att beställa anfimen lite billigare från England men då får man hålla på med adapters till stickproppen vilket jag gärna slipper. Vad tycker du om rengöring av anfimen och är det lätt att få tag på malskivor och dylikt? Läste också om en kille som hade en vario som rasade pga att något hårt kom i tillsammans med bönorna vilket lät lite avskräckande.
 

svartvest

Well-known member
Lite bilder av kvanen inuti den övre justering huvudet och kvarnen.
 

Bilagor

  • IMG_20130809_115655.jpg
    IMG_20130809_115655.jpg
    85.4 KB · Visningar: 60
  • IMG_20130809_115528.jpg
    IMG_20130809_115528.jpg
    85.7 KB · Visningar: 57

Rostarn

Member
Lite bilder av kvanen inuti den övre justering huvudet och kvarnen.

Tack för bilderna. Ser ju hyfsat lätt ut att rengöra runt malskivorna. Har ännu inte fått svar från närbutiken angående anfimen, får väl ringa dit. Lite irriterande när det bara finns en butik som säljer kvarnen i Sverige enligt internet i alla fall. Att varion kostar ca 5000 i Sverige och ca 3300 i Tyskland gör det ju rätt lockande. Svårt det här...
 

andekl

Active member
Jag hade en Anfim KS Self i drygt 5 år och bytte förra året till en Vario Home. Större lyft än jag räknat med då jag nu kan finjustera malningsgraden när det behövs. Upplevde de fasta lägena ibland som lite för stora hopp när man bytte mellan olika bönor. På Anfimen varierade jag mellan 3 lägen (normalt sett) beroende på bönsorten. På Varion är det lite svårare att säga eftersom man har två skalor, men gissningsvis varierar jag mellan ca 20 lägen. Jag rekommenderar helt klart Varion om du väljer mellan dessa!

Därmed inte sagt att det inte går att mala bra kaffe med Anfimen för visst går det bra så det räcker för de flesta.

Kanske ska tillägga att jag i första hand avser malning för espresso... Jag använder kvarnen ytterst sällan till annat.
 

Rostarn

Member
Jag hade en Anfim KS Self i drygt 5 år och bytte förra året till en Vario Home. Större lyft än jag räknat med då jag nu kan finjustera malningsgraden när det behövs. Upplevde de fasta lägena ibland som lite för stora hopp när man bytte mellan olika bönor. På Anfimen varierade jag mellan 3 lägen (normalt sett) beroende på bönsorten. På Varion är det lite svårare att säga eftersom man har två skalor, men gissningsvis varierar jag mellan ca 20 lägen. Jag rekommenderar helt klart Varion om du väljer mellan dessa!

Därmed inte sagt att det inte går att mala bra kaffe med Anfimen för visst går det bra så det räcker för de flesta.

Kanske ska tillägga att jag i första hand avser malning för espresso... Jag använder kvarnen ytterst sällan till annat.

Ok, intressant. Är varion lätt att rengöra? Det som är lite lustigt är att Anfimen varierar i pris mellan 3300-4400 kronor i Sverige. Mahlkönig kostar utan undantag 5000 kronor i Sverige men i Tyskland och England ligger både Anfim och Vario på ungefär samma pris vilket skulle få en att tro att dessa är i samma prissegment medan priset i Sverige tyder på att Varion är snäppet dyrare (och därmed anses bättre?). I Holland är anfimen snäppet dyrare. Kanske är det skatterna som spökar i Sverige. Ser i nuläget att vara fördel Varion om jag inte får tag på butiken i Mora. Då jag är lite konservativt lagd ser ju Anfimen mer ut som en kaffekvarn brukar göra men man ska väl inta vara rädd att pröva nya grejer heller...
 

onkelA

Well-known member
om du -som namnet antyder- rostar själv, så torde väl möjligheten till finjustering av malningsº väga tungt?
 

Sörplarn

Active member
Har en anfim, grym och snygg. Dock för stora steg för att vara helt nöjd när jag gör espresso. Hade jag köpt nytt hade jag nog köpt vario. Inte haft några problem att få tag på malskivor eller annat till anfim.
 

Rostarn

Member
Har en anfim, grym och snygg. Dock för stora steg för att vara helt nöjd när jag gör espresso. Hade jag köpt nytt hade jag nog köpt vario. Inte haft några problem att få tag på malskivor eller annat till anfim.

Jag har bestämt mig för att köra på Varion. Jag har ju en Silvia och jag vet inte hur kinkig den är vad gäller malningsgraden, jag har förstått att en del upplever den som kinkig. Jag tänkte också att VArion fungerar även i det fall att jag byter upp mig till en bättre maskin än Silvian, men kommer nog köra på Silvian tills jag åtminstone närmar mig Jedi-nivå.
 

larsa

Well-known member
Jag har en Anfim KS Self som jag har haft problem med. När jag köpte en espressomaskin fick jag med en Anfim Self Haus. Då märkte jag att min KS malde betydligt mycket sämre än Self Haus trots att de ser exakt lika dana ut inuti. KS Self hade jag haft flera år så det var lite sent att reklamera. Men efter mycket felsökning så upptäcktejag att min KS var felaktigt tillverkad. Malskivorna var inte parallella. Jag har åtgärdat det med att lägga in distanser (tunna) mellan schassit och kvarnen. Ett mycket pilligt och tidsödande jobb. Sen hade jag problem med att hitta nya malskivor. JB Coffeehouse kunde inte leverera så jag beställde via ett engelskt företag.

KS Self tror jag har ett annat namn idag. Den finns inte på Anfims hemsida.

Hursomhelst nu funkar kvarnen. Det man kan göra för att förbättra funktionen är:
1. Ta bort skruven till näsan så är den lätt att ta bort och rengöra kaffe från kanalen. Det gör jag efter varje malningspass så minimalt kaffe finns kvar i kvarnen.
2. Borra ett hål mellan de befintliga hålen på skivan med malningsgrad så kan du fininställa bättre.

Jag skulle inte våga köpa en ny Anfim pga de dåliga erfarenheterna jag haft med min KS Self. Förhoppningsvis så var min ett måndagsex men det hjälper ju inte mig.
 

larsa

Well-known member
Min Anfim KS Self ser exakt lika dan ut som ECM Casa Grinder som Risteriet i Danmark säljer. Varför inte Anfim har den modellen längre vet jag inte.
 

Rostarn

Member
Min Anfim KS Self ser exakt lika dan ut som ECM Casa Grinder som Risteriet i Danmark säljer. Varför inte Anfim har den modellen längre vet jag inte.

Ja, det där med kvarnar som tillverkas under olika märken men är eller ska vara "samma kvarn" är ju rätt förvirrande. Det finns ju tyska nätbutiker som har både Ecm casa och anfim haus self som säljs parallellt. Jag kände att det här med distanser, teflontejp samt skruva ur distansskruven för att få malskivorna gå närmare varandra inte känns riktigt ok för en ny kvarn för över 3000 kr. Väntar på varion nu från Tyskland som tyvärr var slut i lager.
 

Lideby

Member
Jag har en Vario sedan 1 år, lätt att rengöra, minimalt med kaffe kaffe kvar i kvarnen, tystare och snabbare än många andra kvarnar är väl de bra sakerna.

Var rejäl skillnad mot min tidigare Rocky, dock så blir gammalt kaffe mer statiskt i Varion.

Det största minuset är väl priset och att den motsägelsefullt ser billig ut.
Tar lite tid att hitta inställningarna i början, men sen är det väldigt enkelt.
Finns att köpa hyfsat billigt i Italien eller Tyskland.

Använder kvarnen enbart för espresso.
 

dan nilsson

Well-known member
Hej, jag har ingen erfarenhet av Anfim men jag är väldigt nöjd med vario home, den har även en burk att mala ner i så du slipper spillet om det är viktigt.

Jag fick som en ovanstående redan skrivit, en sten i kvarnen för en tid sedan, detta resulterade i att det blev tvärstopp och ett plastdrev som satt på drivaxeln smälte !!. Rätt bra ändå eftersom om det hade varit av metall kke motorn hade gått åt skogen, jag hade köpt kvarnen från england och ett mail senare och en veckas väntan hade jag ett nytt drev i aluminium i handen, lite krånglande senare såvar det bytt och kvarnen kick som vanligt igen..

Det känns som det kunde ha hänt vem som helst men det var inget vidare kul just då, Bytet till svensk stickpropp tar 5 minuter och kostar dej typ 50 spänn.

//Dan
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp