Ascaso Dream köpa i UK

flugan

New member
Hej!

Jag är rätt ny i espressovärlden och har enbart haft en enklare manuell espressomaskin men nu vill jag verkligen satsa på riktigt hårdvara som ska räcka i 10 år+. Jag har under en längre tid spanat in en Ascaso Dream då designen tilltar mig mer framför en Silvia.

Jag har planerar på att köpa den i UK men hur är det då strömkontakten? Kan man byta ut mot en traditionell svensk/europeisk kontakt (som i nätverksaggregat) ? Skulle tjäna en slant på att importera en sådan.

Förresten, från att jag startar en Ascaso Dream tills den ger rätt tryck/temperatur för "bryggning" hur långt tid tar det ?

Tack på förhand
Flugan
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ja, du kan enkelt byta ut stickkontakten till en svensk variant. Maskinen blir varm och redo att använda på ca 10-15 minuter, som de flesta andra i den storleken.
 

flugan

New member
Ja, du kan enkelt byta ut stickkontakten till en svensk variant. Maskinen blir varm och redo att använda på ca 10-15 minuter, som de flesta andra i den storleken.

Hej Henrik,

Kan för svaret.

10-15 minuter, hur ska man stå pall en stressig morgon ?
Min espressomaskin (Delongdhi) är startklar efter 1-2 minuter....

Jag får då tänka om avseende mitt köp :eek:hmy:.
 

rodak

Member
Hej Henrik,

Kan för svaret.

10-15 minuter, hur ska man stå pall en stressig morgon ?
Min espressomaskin (Delongdhi) är startklar efter 1-2 minuter....

Jag får då tänka om avseende mitt köp :eek:hmy:.

Alltså vattnet är uppvärmt på 1-2 minuter. Men det innebär inte att maskinen är genomvarm och klar att användas. Tror inte din espressomaskin är startklar bara för att lampan säger det :p
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Hej Henrik,

Kan för svaret.

10-15 minuter, hur ska man stå pall en stressig morgon ?
Min espressomaskin (Delongdhi) är startklar efter 1-2 minuter....

Jag får då tänka om avseende mitt köp :eek:hmy:.

Definitivt inte! rodak har rätt! Min maskin (en Vibiemme dubbelkokare) värmer vattnet på några minuter, men jag kör sällan förrän efter en timme. Då vet jag att brygg- och ångtryck är okej. Ett bra sätt att slippa stå och vänta är ju att sätta maskinen på timer så att den slår igång någon timme innan man använder den... :)

//Stefan (som har haft alla maskiner, genom åren, kopplade till timer för att hålla maskinen redo)
 

rodak

Member
En annan lösning är ju att man går upp lite tidigare på morgonen... :wub:

Jag kör elektrisk timer från biltema, billigt och bra, och man kan ställa in lite olika program beroende på om det är helg eller vardag. Min startar maskinen innan jag går upp och stänger av den strax efter att jag har stuckit till jobbet. Sen startar den innan jag kommer hem och tuffar på till kl 20.00 innan den somnar in för natten :D På helgerna kör den lite andra tider och ibland fimpar jag manuellt om jag inte ska dricka mer kaffe för dagen. Timer funktionen inaktiveras dock inte så den startar fint dagen efter iallafall. Ska jag inte va hemma på ett tag så går timern att sätta i läge "helt off"
Tror den kostade 59 eller 79 kronor :beer:

Edit: hehe, såg att Stefan skrev om timer, missade hans sista ord helt ;)
 
Senast ändrad:

niilo.a

Member
Apropå det där med UK-stickkontakt kontra svensk - jag har precis fått min Gaggia Classic med, förstås, UK-stickkontakt; frågan är om det går att använda en svensk (jordad) standard nätsladd som passar i maskinen? Har en sådan liggandes hemma men frågan är om det är ok att använda eller om jag riskerar sabba något..
 

Davil

Well-known member
Apropå det där med UK-stickkontakt kontra svensk - jag har precis fått min Gaggia Classic med, förstås, UK-stickkontakt; frågan är om det går att använda en svensk (jordad) standard nätsladd som passar i maskinen? Har en sådan liggandes hemma men frågan är om det är ok att använda eller om jag riskerar sabba något..

Om jag minns rätt så kör de 240V och därmed är det inga problem!

Det skall stå på maskinen vad den skall ha för driftsspänning, står det 240 V, eller 220-250V så är det bara att köra på. I Sverige har vi 230V.
 

niilo.a

Member
Jamen, spänningen stämmer bra med Sverige, tänkte bara att det kanske är något mystiskt med sladdarna också :) Nämen då tror jag att det blir invigning i morgon med svensk nätsladd!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp