Hjälp en okunnig vad jag skall köpa för ca 3-5000kr.

Davil

Well-known member
Hejsan alla ni!

Jag är en riktigt okunnig nybörjare som har totalt noll kunskap...

Jag tycker om Espresso och även Latte och är nu inne på att skaffa mig hårdvaran som behövs för att kunna göra gott sådant hemma.

Jag var snuskigt nära att spontan-handla en helautomatiskt espressomaskin Melitta Caffeo & Milk för 3790Kr i helgen men den var slutsåld (som tur är kanske?).

Nu har jag googlat och läst lite grann och fått intrycket av att man inte får någon vidare bra espresso ur dessa lågpris-maskiner(?)

Många hyllar Rancilio Silvia och Gaggia Classic tillsammans med en separat kvarn så nu lutar det väl åt en sådan lösning även om det tar mer plats jämfört med en allt-i-ett-maskin.

Är det ett mycket bättre val att köpa begagnad separat kvarn och tex gaggia classic maskin istället för helautomatisk "Melitta" ?

Mvh. David
 

Davil

Well-known member
Förlåt om jag spammar i min tråd...

Jag har läst om en helautomatisk som heter Gaggia Brera. Är denna bra? kostar lite mer men kan vara värt det för att slippa 2 separata enheter.
 

osks

Well-known member
Vad för kvalitet på espresso och latte förväntar du dig? Var har du druckit det hittils? Är det från andra helautomatiska maskiner eller vilket kafé som helst på stan? Eller är det från det dyraste specialkaffe-stället på stan, eller någon extremt kaffenördig kompis?

Om du är nöjd med resultatet från en helautomatisk maskin så är det mycket mindre jobb med dom. Det kräver en hel del tid och jobb att lära sig göra bra espresso och skumma mjölk med en Gaggia Classic och en kaffekvarn i instegsnivå.

Själv dricker jag hellre vatten än det man får från en helautomatisk maskin, men det är min åsikt.

(Edit: Och jag dricker inte espresso från annat än de bästa ställena. Espresso Houses kan gå ner om det krisar, men helst inte. Espresso House har däremot ganska bra bryggkaffe, och det fördrar jag varje gång före en tveksam espresso.)
 
Senast ändrad:

MattiasL

Well-known member
Välkommen till kaffevärlden!
Det finns nog en del skrivet på forumet redan så sök lite grann bland ämnena så hittar du säkert något matnyttigt. Ännu mer skrivet finns på diverse engelskspråkiga forum som home-barista och coffegeek.

För att vägleda dig lite så tror jag att du kanske ska kika på begagnat. Men läs på ordentligt om olika typer av maskiner och deras för och nackdelar.
Som du är inne på är ofta gaggia classic och rancilio Silvia två standardtips. Två maskiner som kan göra riktigt bra espresso men också maskiner som du kommer bli frustrerad på om du förväntar dig kunna göra flera kaffedrinkar i rad.

Jag var i samma situation som dig för inte så länge sen men hade dåligt med pengar. Jag började köpa en billig kvarn (wilfa ggr-1 ca 500-600kr) och körde på moka-bryggare istället och skummade mjölk i en pressokanna. Det blir inte espresso eller capuccino men ändå riktigt bra kaffe. Den setupen körde jag sen ca två år innan jag hittat pengar och visste vad jag ville ha. Bra kaffe behöver verkligen inte bara betyda espressobaserat, så kanske är det en bra idé att börja i en annan ände?
 

Davil

Well-known member
Vad för kvalitet på espresso och latte förväntar du dig? Var har du druckit det hittils? Är det från andra helautomatiska maskiner eller vilket kafé som helst på stan? Eller är det från det dyraste specialkaffe-stället på stan, eller någon extremt kaffenördig kompis?

Om du är nöjd med resultatet från en helautomatisk maskin så är det mycket mindre jobb med dom. Det kräver en hel del tid och jobb att lära sig göra bra espresso och skumma mjölk med en Gaggia Classic och en kaffekvarn i instegsnivå.

Själv dricker jag hellre vatten än det man får från en helautomatisk maskin, men det är min åsikt.

(Edit: Och jag dricker inte espresso från annat än de bästa ställena. Espresso Houses kan gå ner om det krisar, men helst inte. Espresso House har däremot ganska bra bryggkaffe, och det fördrar jag varje gång före en tveksam espresso.)

Jag har druckit relativt lite espresso men tycker det smakar supergott på espresso house. Helt såld blev jag när jag fick en espresso hos en vän som har en helautomatisk maskin som han hade köpt för 17000kr.

Jag själv är som sagt var en absolut nybörjare som aldrig har gjort en egen espresso.

Jag vill skaffa en bra hårdvarulösning så att jag kan göra egen god espresso. Detta till ett inte för högt pris samtidigt som tillagningen inte ska ta för lång tid.

Helst hade jag önskat att en helautomatisk maskin klarar att göra god espresso, men gör en separat kvarn + gaggia classic mycket bättre espresso så är jag villig att köra på detta. Men du skrämmer mig lite när du skriver att det kräver mycket tid och jobb med en gaggia classic.

Jag har hittat en gaggia Brera för under 5000kr som jag tänkte borde vara bra då det är samma märke som Gaggia Classic. Vad skulle skillnaden vara i resultat mellan dessa? Skulle vara kul att provdricka dessa samtidigt.

Mvh.David
 

MangeH

Well-known member
Beställer du från utlandet så kostade en ny gaggia Classic ca 2500 sist jag kollade. (+ ca hundringen i frakt tror jag)
 

Davil

Well-known member
Välkommen till kaffevärlden!
Det finns nog en del skrivet på forumet redan så sök lite grann bland ämnena så hittar du säkert något matnyttigt. Ännu mer skrivet finns på diverse engelskspråkiga forum som home-barista och coffegeek.

För att vägleda dig lite så tror jag att du kanske ska kika på begagnat. Men läs på ordentligt om olika typer av maskiner och deras för och nackdelar.
Som du är inne på är ofta gaggia classic och rancilio Silvia två standardtips. Två maskiner som kan göra riktigt bra espresso men också maskiner som du kommer bli frustrerad på om du förväntar dig kunna göra flera kaffedrinkar i rad.

Jag var i samma situation som dig för inte så länge sen men hade dåligt med pengar. Jag började köpa en billig kvarn (wilfa ggr-1 ca 500-600kr) och körde på moka-bryggare istället och skummade mjölk i en pressokanna. Det blir inte espresso eller capuccino men ändå riktigt bra kaffe. Den setupen körde jag sen ca två år innan jag hittat pengar och visste vad jag ville ha. Bra kaffe behöver verkligen inte bara betyda espressobaserat, så kanske är det en bra idé att börja i en annan ände?

Hej och tack :)

Släkt och vänner kallar mig för en finsmakare eller livsnjutare då jag har ett stort intresse av Malt Whisky och fin choklad. Samtidigt har jag alltid älskat gott kaffe men aldrig prioriterat att lägga pengar på egen utrustning tidigare...

Jag försöker att läsa och söka på nätet men blir nästan bara mer snurrig hehe. Men jag är nog ute efter en lösning för att kunna göra god espresso till gärna 2 personer vid samma serveringstillfälle.

På blocket finns det en del gaggia classic och rancilio Silvia men tyvärr inte i närheten av Örebro. Visst skulle de kunna skickas men då vet man ju inte hur skicket är på prylarna.
Och efter att ha läst så mycket gott om Gaggia Brera samt detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=3gTJ6bVVTV0 så blev jag ju klart intresserad när denna maskin finns för ca 4500kr...

( Ps. Om någon råkar läsa denna tråd och har en gaggia classic eller rancilio Silvia till salu som bor i Örebro eller i närheten så kan ni gärna skriva till mig!)

Mvh. David
 

MattiasL

Well-known member
Om det främst är espresso du vill göra så kommer både gaggia classic och rancilio silva funka bra. Det är just mjölkskummningen som är mest krävande för maskinen.

Sen få du inte heller glömma kvarnen.

Var beredd på att det är lite extra pysslande med kvarn och halvautomatik maskin jämfört med att köra helautomatiskt. För mig är det extra pysslandet en stor del av det som gör kaffe så spännande. Att få testa massa olika bönor, stå vid sitt kaffehörn och göra sin lilla ritual för att få fram sitt kaffe och kunna bjuda på något man är stolt över att ha gjort själv.
 
Senast ändrad:

Davil

Well-known member
Om det främst är espresso du vill göra så kommer både gaggia classic och rancilio silva funka bra. Det är just mjölkskummningen som är mest krävande för maskinen.

Sen få du inte heller glömma kvarnen.

Var beredd på att det är lite extra pysslande med kvarn och halvautomatik maskin jämfört med att köra helautomatiskt. För mig är det extra pysslandet en stor del av det som gör kaffe så spännande. Att få testa massa olika bönor, stå vid sitt kaffehörn och göra sin lilla ritual för att få fram sitt kaffe och kunna bjuda på något man är stolt över att ha gjort själv.

Jag har full förståelse över alla som ser det som sitt hantverk och verkligen gillar att få "jobba" lite för att få sig sin perfekta shot :).

Själv är jag inte säker på att jag är där (ännu).
Det enda jag är riktigt säker på är att jag älskar god espresso och latte.

Jag har googlat och läst ganska mycket om Gaggia Brera nu och den prisas av de flesta som använder en sådan så det ser ut att kunna bli den för mig som första maskin.
Sen får vi se hur det blir i framtiden :).
 

Davil

Well-known member
Tack! :)

Men jag är fortfarande mycket osäker och har därför ännu inte tryckt på "beställa-knappen".

Jag kommer att grubbla i en vecka till eftersom vi åker på lite semester nu.

Om jag skulle skaffa mig en gaggia classic och tex en Rocky eller Wilfa-kvarn, är det något mer jag behöver än det som följer med i originalkartongen då för att få det att lira bra?
Jag har läst om något som kallas temperatursurfning som jag inte har en aning om vad det är tex.

Ska försöka få tid till att kolla på youtube-klipp för att få en uppfattning på hur svårt det verkar och hur lång tid det tar till 2 personer med en halvautomatisk lösning.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En Wilfa funkar inte till vare sig en Classic eller en Silvia. Inte utan mod (och ens knappt då). Vet du vad? Ta semester och efter den kommer du över och känner lite på prylarna du suktar efter (semi-automat). Då får du lite känsla för hur det är med semi-automatisk maskin och känner (nog) om det är något för dig...

Det ÄR mer pyssel med denna set-up, men - som någon annan skrev - det är lite av tjusningen också...

//Stefan (som ÄLSKAR att dona och pyssla - trots svordomar emellanåt - till en cappuccino eller två)
 

Eugene Tooms

Well-known member
Du behöver en riktig tamper och inte den lilla plastgrejjen som följer med maskinen. Kostar från några hundra kronor.

Temperatursurfa innebär att pricka rätt i maskinens uppvärmnings-nedkylningscykel för att hitta precis den temperatur när kaffet blir som godast. Maskinen har ju en termostat som slår på kokaren när temperaturen sjunkit till en bestämd nivå och därefter slår av den vid en bestämd nivå. Detta ger en cykel av snabb upphettning och relativt långsam avsvalning när maskinen är igång. Principen för surfandet är att du startar extraktionen en viss tid efter att kokaren slagit från, där du förhoppningsvis har rätt temperatur. Jag brukar låta min Silvia stå ca 30s från att lampan slocknar tills jag trycker igång pumpen och gör min espresso. Denna tid läste jag någonstans på nätet och jag tror ärligt talat att jag inte skulle känna så stor skillnad om kaffet extraherats lite varmare eller kallare, men det är ju jag...

Den som är ambitiös och har en stor tro på sin förmåga att minnas hur något smakade några minuter tidigare, och som dessutom har förmågan att hålla alla övriga parametrar under kontroll kan prova sig fram med olika tider från att kokaren slår av.
 

Davil

Well-known member
En Wilfa funkar inte till vare sig en Classic eller en Silvia. Inte utan mod (och ens knappt då). Vet du vad? Ta semester och efter den kommer du över och känner lite på prylarna du suktar efter (semi-automat). Då får du lite känsla för hur det är med semi-automatisk maskin och känner (nog) om det är något för dig...

Det ÄR mer pyssel med denna set-up, men - som någon annan skrev - det är lite av tjusningen också...

//Stefan (som ÄLSKAR att dona och pyssla - trots svordomar emellanåt - till en cappuccino eller två)

Japp, fast även om jag njuter av semestern så har jag googlat och läst varje kväll/natt om semiautomater. Du kan lita på att jag kommer höra av mig :).

Du behöver en riktig tamper och inte den lilla plastgrejjen som följer med maskinen. Kostar från några hundra kronor.

Temperatursurfa innebär att pricka rätt i maskinens uppvärmnings-nedkylningscykel för att hitta precis den temperatur när kaffet blir som godast. Maskinen har ju en termostat som slår på kokaren när temperaturen sjunkit till en bestämd nivå och därefter slår av den vid en bestämd nivå. Detta ger en cykel av snabb upphettning och relativt långsam avsvalning när maskinen är igång. Principen för surfandet är att du startar extraktionen en viss tid efter att kokaren slagit från, där du förhoppningsvis har rätt temperatur. Jag brukar låta min Silvia stå ca 30s från att lampan slocknar tills jag trycker igång pumpen och gör min espresso. Denna tid läste jag någonstans på nätet och jag tror ärligt talat att jag inte skulle känna så stor skillnad om kaffet extraherats lite varmare eller kallare, men det är ju jag...

Den som är ambitiös och har en stor tro på sin förmåga att minnas hur något smakade några minuter tidigare, och som dessutom har förmågan att hålla alla övriga parametrar under kontroll kan prova sig fram med olika tider från att kokaren slår av.

Tack så mycket för ett svar som t.o.m jag blev klokare av!
Är det därför vissa skaffar en "PID"?
Bra tips ang tamper, ska tänka på det om det blir en silvia (vilket det för stunden pekar emot).

En mjölkkanna är ju bra att ha om du ska skumma mjölk... Några hundra kostar det.
Det kommer att tillverkas latte varje morgon så en mjölkkanna lär det bli. Men funkar det inte att skumma i en porslinsmugg?

Mvh David
 

Eugene Tooms

Well-known member
Har aldrig testat att skumma i porslinsmugg, borde väl inte vara helt omöjligt. Jag är inget ess på latteart så jag skall nog inte fördjupa mig där... Min första mjölkkanna köpte jag på Clas Olsson, betydligt billigare än några hundra. Har för mig att jag gav typ 80kr eller så.
 

Davil

Well-known member
Har aldrig testat att skumma i porslinsmugg, borde väl inte vara helt omöjligt. Jag är inget ess på latteart så jag skall nog inte fördjupa mig där... Min första mjölkkanna köpte jag på Clas Olsson, betydligt billigare än några hundra. Har för mig att jag gav typ 80kr eller så.

Ok.

Rostfri kaffekanna såg jag på lagerhouse för drygt 60 kr som jag tyckte såg helt ok ut så det är ju småpengar iaf och inte svårt att hitta.

Men en vettig tamper kan ju vara smart att köpa samtidigt med maskinen kanske.
 

Wayne

New member
Jag köpte faktiskt den på CO tidigare idag för 69 spänn :) Ingen superkvalle eller bästa design men kommer funka bra att snurra mjölk i, betydligt bättre än en porslinsmugg :) Förvara den i kylen så den är kall när det ska skummas!
 

nylndr

Active member
Nyligen införskaffat mig min första riktiga espressomaskin, valet föll på en Gaggia Classic som jag sedan bytte rör på till ett Silviarör. Nu ska jag bara köpa mig en schysst kvarn och jag är 100% good to go.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp