Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 54
    Citat Ursprungligen postat av MattiasL Visa inlägg
    Om det främst är espresso du vill göra så kommer både gaggia classic och rancilio silva funka bra. Det är just mjölkskummningen som är mest krävande för maskinen.

Sen få du inte heller glömma kvarnen.

Var beredd på att det är lite extra pysslande med kvarn och halvautomatik maskin jämfört med att köra helautomatiskt. För mig är det extra pysslandet en stor del av det som gör kaffe så spännande. Att få testa massa olika bönor, stå vid sitt kaffehörn och göra sin lilla ritual för att få fram sitt kaffe och kunna bjuda på något man är stolt över att ha gjort själv.
    Jag har full förståelse över alla som ser det som sitt hantverk och verkligen gillar att få "jobba" lite för att få sig sin perfekta shot :-).

Själv är jag inte säker på att jag är där (ännu).
    Det enda jag är riktigt säker på är att jag älskar god espresso och latte.

Jag har googlat och läst ganska mycket om Gaggia Brera nu och den prisas av de flesta som använder en sådan så det ser ut att kunna bli den för mig som första maskin.
    Sen får vi se hur det blir i framtiden :-).

Låter som du har hittat det sätt som du vill njuta av kaffe på. Lycka till!
    ECM Giotto, Compak K3, Mahlkönig Brasilia, Gene Cafe

Tack!

Men jag är fortfarande mycket osäker och har därför ännu inte tryckt på "beställa-knappen".

Jag kommer att grubbla i en vecka till eftersom vi åker på lite semester nu.

Om jag skulle skaffa mig en gaggia classic och tex en Rocky eller Wilfa-kvarn, är det något mer jag behöver än det som följer med i originalkartongen då för att få det att lira bra?
    Jag har läst om något som kallas temperatursurfning som jag inte har en aning om vad det är tex.

Ska försöka få tid till att kolla på youtube-klipp för att få en uppfattning på hur svårt det verkar och hur lång tid det tar till 2 personer med en halvautomatisk lösning.

En Wilfa funkar inte till vare sig en Classic eller en Silvia. Inte utan mod (och ens knappt då). Vet du vad? Ta semester och efter den kommer du över och känner lite på prylarna du suktar efter (semi-automat). Då får du lite känsla för hur det är med semi-automatisk maskin och känner (nog) om det är något för dig...

Det ÄR mer pyssel med denna set-up, men - som någon annan skrev - det är lite av tjusningen också...

//Stefan (som ÄLSKAR att dona och pyssla - trots svordomar emellanåt - till en cappuccino eller två)
    Grind in, Turn on, Steam out...

Du behöver en riktig tamper och inte den lilla plastgrejjen som följer med maskinen. Kostar från några hundra kronor.

Temperatursurfa innebär att pricka rätt i maskinens uppvärmnings-nedkylningscykel för att hitta precis den temperatur när kaffet blir som godast. Maskinen har ju en termostat som slår på kokaren när temperaturen sjunkit till en bestämd nivå och därefter slår av den vid en bestämd nivå. Detta ger en cykel av snabb upphettning och relativt långsam avsvalning när maskinen är igång. Principen för surfandet är att du startar extraktionen en viss tid efter att kokaren slagit från, där du förhoppningsvis har rätt temperatur. Jag brukar låta min Silvia stå ca 30s från att lampan slocknar tills jag trycker igång pumpen och gör min espresso. Denna tid läste jag någonstans på nätet och jag tror ärligt talat att jag inte skulle känna så stor skillnad om kaffet extraherats lite varmare eller kallare, men det är ju jag...

Den som är ambitiös och har en stor tro på sin förmåga att minnas hur något smakade några minuter tidigare, och som dessutom har förmågan att hålla alla övriga parametrar under kontroll kan prova sig fram med olika tider från att kokaren slår av.

En mjölkkanna är ju bra att ha om du ska skumma mjölk... Några hundra kostar det.

Citat Ursprungligen postat av Stefan Böna Visa inlägg
    En Wilfa funkar inte till vare sig en Classic eller en Silvia. Inte utan mod (och ens knappt då). Vet du vad? Ta semester och efter den kommer du över och känner lite på prylarna du suktar efter (semi-automat). Då får du lite känsla för hur det är med semi-automatisk maskin och känner (nog) om det är något för dig...

Det ÄR mer pyssel med denna set-up, men - som någon annan skrev - det är lite av tjusningen också...

//Stefan (som ÄLSKAR att dona och pyssla - trots svordomar emellanåt - till en cappuccino eller två)
    Japp, fast även om jag njuter av semestern så har jag googlat och läst varje kväll/natt om semiautomater. Du kan lita på att jag kommer höra av mig :-).

Citat Ursprungligen postat av Eugene Tooms Visa inlägg
    Du behöver en riktig tamper och inte den lilla plastgrejjen som följer med maskinen. Kostar från några hundra kronor.

Temperatursurfa innebär att pricka rätt i maskinens uppvärmnings-nedkylningscykel för att hitta precis den temperatur när kaffet blir som godast. Maskinen har ju en termostat som slår på kokaren när temperaturen sjunkit till en bestämd nivå och därefter slår av den vid en bestämd nivå. Detta ger en cykel av snabb upphettning och relativt långsam avsvalning när maskinen är igång. Principen för surfandet är att du startar extraktionen en viss tid efter att kokaren slagit från, där du förhoppningsvis har rätt temperatur. Jag brukar låta min Silvia stå ca 30s från att lampan slocknar tills jag trycker igång pumpen och gör min espresso. Denna tid läste jag någonstans på nätet och jag tror ärligt talat att jag inte skulle känna så stor skillnad om kaffet extraherats lite varmare eller kallare, men det är ju jag...

Den som är ambitiös och har en stor tro på sin förmåga att minnas hur något smakade några minuter tidigare, och som dessutom har förmågan att hålla alla övriga parametrar under kontroll kan prova sig fram med olika tider från att kokaren slår av.
    Tack så mycket för ett svar som t.o.m jag blev klokare av!
    Är det därför vissa skaffar en "PID"?
    Bra tips ang tamper, ska tänka på det om det blir en silvia (vilket det för stunden pekar emot).

Citat Ursprungligen postat av stefanbo Visa inlägg
    En mjölkkanna är ju bra att ha om du ska skumma mjölk... Några hundra kostar det.
    Det kommer att tillverkas latte varje morgon så en mjölkkanna lär det bli. Men funkar det inte att skumma i en porslinsmugg?

Mvh David

Har aldrig testat att skumma i porslinsmugg, borde väl inte vara helt omöjligt. Jag är inget ess på latteart så jag skall nog inte fördjupa mig där... Min första mjölkkanna köpte jag på Clas Olsson, betydligt billigare än några hundra. Har för mig att jag gav typ 80kr eller så.

Liknande ämnen

1. Jag skall köpa en ny maskin. VILKEN???
    Av julle2000 i forum Hårdvara
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 14:41
  2. Kan få köpa en Jura Impressa X9 till bra pris. Skall jag ?
    Av Kaffedrickare i forum Espressomaskiner
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-21, 20:01
  3. Hjälp en okunnig
    Av Haffe i forum Hårdvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 00:31
  4. Espressomaskin för ca 3-5000kr?
    Av Silk i forum Hårdvara
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 07:30
  5. Hjälp! Vad gör jag för fel?