Rengöra bryggrupp Gaggia Classic

Il Matso

New member
Hej,

Jag har en Gaggia Classic där bryggruppen behöver rengöras. Finns det något bra rengörinsmedel som inte kostar några hundra? Yes fungerar inte. Min erfarenhet av en mokabryggare med samma typ av ingrodd smuts/lukt var att den inte gick att få remt.

Hälsningar / Mats
 

rannagarden

Well-known member
Om du menar den rostfria platta man ser när man tar bort spridarfilter och spridarfilterhållare så använder jag Puly Caff och en riktigt styv borste för mekansik rengöring (man får jobba hårt, men resultat kommer). Pulyn kostar dock pengar. Vill du komma undan så biligt som möjligt kanske citronsyra (OBS ej i kokaren bara på synliga delen av bryggruppen) och en styv borste är det som gällerr. Syran jobbar bort beläggningen både med sin syra och den polerande effekt granulatet ger. Borde kosta några tior. Men räkna med att det tar tid att jobba bort all beläggning.
 

rannagarden

Well-known member
En annan variant är att knosa sönder en hård diskmaskinstablett till pulver och använda det på samma sätt som citronsyran. Det kanske är "tuffare" på ingrodd smuts? :lol: Skölj noga! Smakar inget vidare med såna rester i maskinen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp