Graef cm80 eller Baratza Virtuoso

Lrac

New member
Hej!

Jag skulle behöva få tag i en billig och hyfsad kaffekvarn till min espressomaskin (Francis Francis X1). Jag har tittat runt och budgeten ligger runt 2000kr. De som stått ut i den prisklassen hitills har varit Graef cm80 och Baratza Virtuoso. Har någon några intryck om vilken som passar bäst eller andra förslag i prisklassen?

Tack så mycket för alla svar

//Carl
 

Joe Lakre

Member
Inga kvarnar som jag varit i kontakt med, men efter en snabbkoll så verkar de ju vara prisvärda båda två. Är det ett måste att köpa nytt, eller kan du tänka dig begagnat? Om (eller när) dagen kommer då du vill uppgradera dig från din Francis kan det vara kul att redan ha en kvarn som räcker även till finare maskiner. Med lite tur kan du komma över en riktigt fin begagnad kvarn inom ramen för din budget.
 

AndersL

Well-known member
Tror dessa är väldigt snarlika (små koniska malverk). Dock av någon anledning känner jag mer för Baratzan, verkar mer gedigen och är från ett företag som verkar värna om sitt varumärke.
 

Joe Lakre

Member
Jag har själv en mazzer mini som jag har köpt begagnad och är supernöjd med den. Enda nackdelen med min kvarn är att den har dosator, om jag någon gång får för mig att byta ut den så blir det en grind on demand-variant istället.
Annars finns det många trådar på forumet som handlar om kvarnar i den prisklassen där du kan bilda dig en uppfattning om vilka du i så fall ska hålla utkik efter på blocket och på köp och sälj.
 

zorro

Member
Har en Graef CM800 sedan ett par veckor. Nyare variant med 40 inställningsgrader och lättjusterat läge på övre "kvarnstenen" för generellt finare eller grövre malning. Man flyttar ett par skruvar för justering, på CM80/81 måste man lägga in distansbrickor tror jag.
Nåväl, jag är hittills mycket nöjd. Maler bra, jämnt och så fint man vill, är lätt att handskas med och har en rimlig ljudnivå.

/z
 

edde1

Active member
Håller med om cm800. Köpte en på amazon.de för 1200. Vilket kap! Riktig kvalitetsmaskin som ger superb resultat med gaggia classic!
 

David741

Active member
Köpte en Graef CM81 idag. Riktigt nöjd med mitt köp. Tystare än jag förväntade mig och maler riktigt snabbt. Känns som en hyfsad kvalitetsmaskin.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp