Hur mycket är för hemma espressomaskin ?

rainy2190

Active member
hur mycket är för hemma espressomaskin och kvarn? Jag försökte forska någon hemsida och de rekommenderar att Rancilio V3 är bra kaffemaskin med billigt pris och kan göra latte art väl. Men tid att byta från extrakt espresso och ånga läget är att ta över 1:30 minut! Att medelvärdet crema på espresson kommer inte bra. Har du någon rekommendera!?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag tror att man blir lätt besviken på en Silvia om man är duktig på - och gillar - att skumma mjölk. Silvian är en enkelkokare och, således, tar det tid för den att ställa om till och från ånga.

Att döma av din latteart, skulle jag tro att du behöver komma upp på, åtminstonde, en HX-maskin; kanske till och med en dubbelkokare. Då hamnar prisbilden betydligt högre: du får nog räkna med 10000 och uppåt för maskinen (om du inte hittar en schysst begagnad maskin, vill säga; vilket det finns en del på typ Blocket (se tråden om detta)). Och sedan tillkommer förstås kvarnen (3000 och uppåt nytt; ej att förglömma den viktigaste delen av maskinparken).

Själv har jag gått från en helautomatisk Gaggia till en Silvia (med Rockykvarnen) till den Vibiemme Dual Boiler jag har idag (har en Compak K3-touch som kvarn). Har nyligen PIDdat min maskin, så nu är temperaturstyrningen riktigt bra och detta att kunna skumma och extrahera samtidigt är kanon!

Så: räkna med minst 15000 för maskin och kvarn om du köper nytt. Begagnat kan du hitta billigare, förstås!

//Stefan (som numera brygger kaffe på alla möjliga vis; alltid gott dock)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp