Mögel i Jura

snigel1

New member
Hallo kaffelovers.

Har sedan ca 3 år tillbaks en Jura Impressa.

Har noterat att det byggs upp en hel del "mögel" eller vad man ska kalla det kring det som verkar kallas "brew group", dvs den del av maskinenens insida man kan se när man kollar in där man skjuter in brickan.

Detta har sänkt min aptit på kaffet lite. Särskilt när den emellanåt värper en rejäl möglig kaka på brickan. Man funderar ju på hur det ser ut i de delarna man inte ser samt hur mycket sånt här skit mitt kaffe rinner igenom?

Lugna mig gärna eller ge mig tips. Man kan ju inte komma åt de här delarna utan att göra en rejäl nedmontering av maskinen, något jag inte känner mig manad till.

IMG_0603.jpg
 

frippe79

Active member
Hej,

är ingen expert. Men första tanken som slår mig är att det kan vara kalkavlagringar.
Hur ofta har du kört rengöring och avkalkning av maskinen ?

Skulle inte bli förvånad om maskinen behövs plockas isär, helt eller delvis, för en ordentlig genomgång. Om inte annat så för den psykologiska effekten av att du har sett och du har gjort rent maskinen och vet att den är i tipp-topp skick.

Ser att du bor i Stockholm, ta en sväng in på närmsta kaffemaskinen.se och be om råd. De har haft Jura i sitt sortiment länge. Kan tänka mig att de kan ta in maskinen för en genomgång om du vill slippa göra det.

Vill man försöka själv först, skulle jag ta fram en borste med hårda plastspröt (typ grupphuvud borste) och potent rengöringsmedel. Se vad man kan åstakomma genom att bara skrubba och skölja rent.

Hoppas att detta hjälper dig en bit på vägen.
 
Har du aktiverat att den ska rengöra både före och efter en kaffekopp är gjord?
Kör du med filter för att förebygga kalk?
Kör rengörningstabletter var 150kopp?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp