Baratza Encore

frX

Well-known member
Hej!

Såg att Baratza Encore nu finns i Sverige, jag har inte hört så mycket om den mer än en video jag såg förra året från Seattle Coffee Gear där dem modde om den för att kunna mala finare.

Är det någon här som hunnit testa eller kanske är lite mer påläst? Är det här något att ha?

Saxat från baristashoppen:

40 Inställningar.
450 varv/minut.
Koniska malskivor.
230V 0,5A 115W
Bönbehållare: 250 g
BxHxD: 127x356x152 mm.
Vikt 3,1 kg.
Malningsgrad 250-1200 mikron
Grind On Demand direkt ner i portafiltret eller i bönbehållaren

 

bauta

Well-known member
Utseendet är ganska inspirerat av Vario Home fast den låter plastigare.
Den listas på deras sajt som en med koniska malskivor till skillnad från Vario'n. Och de säljer Vario'n i USA.
Undrar om det är samma tillverkare?
 

Mayhem

Well-known member
Kvarnen som säljs som Mahlkönig Vario Home i Europa säljs som Baratza Vario utomlands. Gissar att det är ett samarbete där Mahlkönig stått för malskivorna och kanske lite generellt know-how avseende mer high-end kvarnar medan övrigt kommer från Baratza då de länge sålt andra kvarnar med samma form factor i USA. Encore är deras senaste och billigaste modell, borde väl åtminstone vara i klass med minst Wilfa CGR-1.
 

frX

Well-known member
Ja, den verkar lovande (bra eller dåligt med koniska malskivor är ju en helt annan diskussion egentligen), kanske kan bli en ny "Rocky"? 1700 är ju inte så farligt och om den håller samma kvalitet som tidigare kvarnar kan detta vara ett kap.

Kollade ni på videon förresten?
 

MattiasL

Well-known member
Den såg ju verkligen spännande ut. Är på jakt efter en kvarn till press, filter och aeropress. Hade nog tänkt köpa en till Wilfa men kanske den här kan vara ett alternativ.

Vad tror ni, är det värt 1300kr extra att gå upp till Encore, eller kanske till och med ytterligare 500kr för virtuoson?
 

MattiasL

Well-known member
Ersatton såg ju riktigt smutt ut! Känns lite overkill just nu men uppgraderingar är ju alltid trevligt.

Har förstått att Encoren är deras nya instegsmodell och säljs för 120$ i staterna. Känns lite sisådär om det är värt 1800kr här på hemmaplan. Någon som vet om den är så pass mycket bättre än Wilfan.

Läste en recension med storebror Virotuoso som generellt fick bra betyg men hade ganska mycket "fines" med när man malde grovt och eftersom jag kommer köra en hel del press börjar jag bli lite tveksam.

Helst av allt skulle jag nog vilja ha Varion, men den spräcker budgeten alldeles för mycket i dagsläget.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp