Finkaffe - en besvikelse

Jag trillade in här på Riktgitkaffe av en slump när jag googlade inbyggnadsmaskiner för kök. Kul! tänkte jag, en ny värld att upptäcka. Jag älskar att upptäcka, särskilt saker som är goda. Jag är ingen så kallad supersmakare men jag kan definitivt känna smaknyanser. I en Shiraz känner jag absolut tonerna av mörka bär och kanske rent av en aning kaffe. Och de friska citrustonerna i ett öl med amerikansk humle. När jag då såg finkaffeproducenternas beskrivningar av sina kaffen blev jag spänd på att ta mig an denna nya värld av smaker.

Jag förstod snabbt att den gängse uppfattning här var att av hårdvaran är det kvarnen som är det viktigaste. Jag förstod också att en bra nybörjarkvarn för mig som dricker brygg och press är Wilfa CGR-1 samt att det är förbjudet att köpa en sådan begagnad eftersom den redan är så pass billig. Så jag åkte till NetonNet och införskaffade en CGR-1:a. Jag åkte och köpte en påse Zoegas Mezzo-bönor och bryggde mig min första kopp från nymalda bönor. Aha-upplevelsen uteblev. Men eftersom jag faktiskt vill kunna njuta av en kopp riktigt gott kaffe precis som jag gör av ett gott vin eller öl lät jag mig inte nedslås utan tänkte att det kan finnas två anledningar. Det kan bero på min aldrig rengjorda Melitta-bryggare som inköptes för runt 200 spänn för snart tio år sedan. Eller kan det bero på att Zoegas inte gör tillräckligt bra kaffe, man måste kanske upp på 300-400 kr/kg för att få en riktig smaksensation. Till sist tänkte jag då att jag borde göra en direkt jämförelse mellan en kopp gjord på fabriksmalet fulkaffe och en kopp på färskmalet finkaffe. Två ytterligheter.

Jag kollade inte så lite hajpade J&N:s hemsida efter åteförsäljare i Helsingborg och åkte för att införskaffa min första påse finkaffe. Utbudet där var tyvärr minimalt men jag kom hem med en påse Monsun Malabar från Kahls. Nu var det dags för testet. Så här gick det till:

För att plocka bort risken med att använda Melittan blev bryggmetoden presskanna. Presskannan förvärmdes med hetvatten. Under tiden vägde jag upp 20 gram Zoegas Presso från ett paket som stått öppnat i skåpet i ca en månad. Vatten värmdes till 95 grader. Kaffet blöttes med cirka 100 gram vatten och rördes runt, därefter tillsattes ytterligare 200 gram vatten. Efter 1,5 minut öste jag bort skummet på toppen av kannan och kaffet fick sedan dra ytterligare två minuter. Alltså 20 gram kaffe, 300 gram vatten 3,5 minuters bryggtid. Brygden hälldes sedan på förvärmd termos i väntan på finkaffesatsen. Samma procedur genomgicks av Malabaren så när som på bryggtiden som förlängdes till 4 minuter eftersom mitt egenmalda kaffe blev något grövre än det fabriksmalda. Båda satserna hälldes sedan upp i förvärmda koppar.

Dags för provsmakning. Besvikelse! Den nymakda Malabaren var godare, absolut! Men skillnaden var liten, för att inte säga subtil. Fulkaffet var plattare i smaken och dog ut snabbare, men det var marginellt. Kahls beskrivning av sin Monsun Malabar lyder: "...en mogen, mjuk och mycket fyllig smak. Avslutningen är lång, nästan sirapslik, helt ren och utan syrlighet." Jag kan köpa att kaffet är fylligt med lång avslutning (åtminstone i förhållande till mitt månadsgamla Zoegas Presso) och att det saknar syra, men inte att avslutningen är sirapslik. Att något inte smakar surt betyder inte automatiskt att det smakar sött, som sirap. Jag har hittills inte druckit en kopp kaffe (som inte varit sötat) som haft någon söt smak över huvud taget, däremot sett otaliga beskrivningar som hävdar detta.

Så, gör jag något fel? Jag vill som sagt kunna njuta finkaffe, men inte för att det kostar mer utan i så fall för att det faktiskt smakar mer. Jag är beredd att ge dethär fler chanser men som läget är nu kan jag inte göra annat än att kalla hela denhär kaffehajpen för en bluff. Men motbevisa mig gärna.
 

Mayhem

Well-known member
Monsun Malabar är väl inte direkt ett spännande kaffe heller om du frågar mig. Låter mest som att du haft otur och råkat välja kaffen som smakar väldigt "traditionellt" skulle jag säga. Prova ett kaffe från säg Etiopien, Kenya eller Panama så får du nästan garanterat en helt ny smakupplevelse.

Och med tanke på att du bor i Helsingborg så skall du förstås börja resan med att gå till fantastiska Koppi! De kan säkerligen hjälpa dig att hitta nya smaker både att prova på plats och att ta med hem.

http://koppi.bigcartel.com/om-koppi
 
Senast ändrad:

frX

Well-known member
Efter 1,5 minut öste jag bort skummet på toppen av kannan och kaffet fick sedan dra ytterligare två minuter.

Du bör inte ösa bort det "skummet" däri sitter en del av smaken, snurra lite lätt på kannan eller rör om lite lätt med lämpligt verktyg. Hur länge fick kaffet vänta i termosen innan det smakades på?

Jag personligen hade nog slått på allt vatten med en gång, rört om efter halva tiden och sedan "pressat ner" och serverat direkt, kan du testa det och se om det gjorde någon skillnad?

Ang malningsgraden så skall ju presskaffe vara lite grövre än brygg, men det kanske du redan har koll på :)
 
@Mayhem: Känner till Koppi, har dock inte druckit deras kaffe än men det finns på min att göra-lista.

@frX: Har följt Koppis brygguide, dock ser jag när jag läser den igen att ösningen av skummet skulle skett sist. Kaffet i termosen låg där under bryggtiden för den andra "batchen", alltså cirka fem minuter. Men oavsett borde smakskillnaden varit större mellan en månad gammalt fabriksmalet och färskmalet.

Nästa steg blir ett stopp på Koppi när tillfälle ges (blir inte så många sånna tillfällen för en nybliven tvåbarnsfar) för att be dem om en rundresa i deras kaffevärld. Jag hoppas de kan upplysa mig. Det skulle göra gott för själen men mindre gott för plånboken.
 

stefanbo

Well-known member
TrolliBolli: Välkommen till specialkaffevärlden! Det är en underbar upplevelse att njuta gott kaffe, precis så som du så innerligt hoppas kunna göra. Verkligheten är dock ganska verklig om du frågar mig. Och kanske inte då lik andra gourmet-områden (jag är ingen expert inom något område iof sig). En öl tillverkar någon och din uppgift är att kyla den (väl?), öppna och njuta. Vin likaså eller hur? Men kaffe då hänger det så mycket på den som tillreder drycken i slutet. En Amarone är väl ganska svår att sumpa men ett riktigt dyrt kaffe är lätt att misslyckas med om man gör fel. Ett antal faktorer inverkar på smak; vattentemp, malgrad, rostning, bryggmetod, mängd kaffe, bryggtid är vara några. Mitt förslag till dig är att kolla runt lite mer på forumet efter bryggmetoder och kaffe. Prova sedan själv och se vad du gillar. Det kan komma att innebära en hel del övning och då också besvikelser som får dug att tvivla på kaffet du tillreder. Men förhoppningsvis kommer du få uppleva även de riktiga topparna vad gäller kaffeupplevelser! Välkommen hit!
 

martink78

Well-known member
Jag skulle verkligen rekommendera att du, precis som du är inne på, går på koppning/provsmakning hos ett bra rosteri. Det finns ju rätt många olika kaffen och en sådan smakprovning ger lite vägledning. Jag skulle t.ex inte ha börjat med en monsun. Sedan är det som alltid en träningsfråga, ju mer du smakar på kaffen desto bättre smaksinne får du och ju fler nyanser uppfattar du. Och så småningom kommer du känna att vissa är sötare än andra, även om de aldrig kommer kunna tävla med en kopp kaffe med en sockerbit i..
 

martink78

Well-known member
Sedan är det väl i ärlighetens namn så att även finkaffe marknadsförs med stora ord trots att det ibland mest handlar om nyansskillnader. Men allt är ju relativt.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det här med sötma. Fram tills Barista Camp i Karlstad 2011, så var sött kaffe för mig lika med sockersött (alltså godis, sirap, saft e dyl) och jag hittade aldrig några söta toner i mina kaffen... Det jag fick lära mig där, i Karlstad, är att ett grönt äpple - syrligheten till trots - faktiskt är sött. Efter denna aha-upplevelse så hittar jag enklare söta, fruktiga, bäriga och juiciga toner i kaffet! För övrigt håller jag med ovan skribenter. Kaffe är en levande råvara: en fint marinerad köttbit på grillen smakar inget vidare om tillagningen (grillningen) utförs felaktigt, eller hur?

Mitt råd: kör på, labba och testa. Du kommer att hitta "hem" vad det lider. Även om det blir ett och annat irrspår på vägen! :lol:

//Stefan (som mången gång varit på väg att skicka både kaffe och bryggprylar över balkongräcket)
 

MrNoOne

Well-known member
Min erfarenhet av Kahls och J&N i butiker runt om i skåne är att rostdatum är WAY over vad som bör säljas. Inte sällan är kaffet 2-3 månader gammalt enligt rostdatum på förpackningen. Som sagt, kan du köpa på Koppi så gör det. Prova annars att fråga om ett kort rostdatum på ett Espressohouse. Kan rekommendera deras Sidamo från Etiopien just nu. Så köper du en påse på 330g för 70 spänn istället för en på 250g för 110:-

När och OM du tycker det smakar gott, gå till Koppi, experimentera och köp en påse kaffe som har 2-3 dagars gammalt rostdatum och följ hur smakerna förändras över de 10 första dagarna.

Koppi har väl för övrigt koppning varje vecka fortfarande? Det är gratis.....


Välkommen till forumet....
 

bauta

Well-known member
Kanske en bra referens där Stefan.
Jag har oxo problem med att känna sötma men ska börja tänka på det gröna äpplet så kanske det faller på plats. Får väl börja med ett äpple :^)
 
Min erfarenhet av Kahls och J&N i butiker runt om i skåne är att rostdatum är WAY over vad som bör säljas. Inte sällan är kaffet 2-3 månader gammalt enligt rostdatum på förpackningen. Som sagt, kan du köpa på Koppi så gör det. Prova annars att fråga om ett kort rostdatum på ett Espressohouse. Kan rekommendera deras Sidamo från Etiopien just nu. Så köper du en påse på 330g för 70 spänn istället för en på 250g för 110:-

När och OM du tycker det smakar gott, gå till Koppi, experimentera och köp en påse kaffe som har 2-3 dagars gammalt rostdatum och följ hur smakerna förändras över de 10 första dagarna.

Koppi har väl för övrigt koppning varje vecka fortfarande? Det är gratis.....


Välkommen till forumet....

Eureka! Jag gick på din rekomendation om Espressohouse och deras Sidamo. Trots att det var rostat för en och en halv månad sedan var det en väldigt positiv upplevelse. Jag tyckte till och med att deras beskrivning av smak stämde med jordgubbar och vaniljkräm, även om det kanske borde läggas till ett "inslag av". Jag är övertygad, det ÄR skillnad på kaffe och kaffe! Tack för vägledningen.
 

David741

Active member
Har man väl vant sig vid finkaffe så går det knappt att byta tillbaka och dricka vanligt kaffe igen. Det man tidigare var rätt så nöjd med blir nästan odrickbart.
:D
 
Topp