Avkalkning La Pavoni?

mtume

Member
Har inte gjort det tidigare, avkalka alltså. Kan någon ge säga hur jag kan göra, utan att plocka isär den?

Tacksam för all input :)
 

UbbeK

Well-known member
Jag kör med blandförhållande 10gram citronsyra per liter vatten.
Fyller upp kokaren nästan helt. Slår på maskinen låter den komma upp i temp.
Slår av maskinen sköljer brygghuvudet lite med citronsyre blandningen. Låter stå i ca 30 min. Töm ur och sköljer med rent vatten några gånger.
Brukar även plock ur kolven och inspektera packningarna och rengöra spridarfiltret i samma veva. Detta görs med 6 månaders intervall hos mig.
 

Jonken

Well-known member
Nybliven ägare till en än så länge skitig Pavoni Europiccola. Tänkte uppdatera den här gamla tråden med att det varnas för att pumpa syra genom gruppen för att det kan skada krompläteringen i den, så att packningarna på kolven till slut kanske inte sluter tätt ens om man bytt till nya.

Annars tänker jag göra som UbbeK föreslår, efter en omgång med vinäger först för att bli av med eventuell kalk till pressostaten (som citronsyra i värsta fall kan sätta igen värre enligt uppgift). Hoppas bara vinägern inte är för stygg mot packningarna som tätar vid elementet :unsure:
 

Jonken

Well-known member
Haha, bara för det så trycktes det ändå ut lite citronsyrelösning genom gruppen, från ovansidan :(

Red: borde antagligen inte fyllt ända upp till korken..
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Mycket riktigt saknas det krom inuti gruppen nu vid inspektion, svårt att säga om det blev så nu eller kanske tidigare avkalkningar.. fick bråttom att skruva loss gruppen i vart fall, hade antagligen dröjt längre annars :unsure:

IMG_20171015_010653.jpg
 
Topp