Äntligen ... men vad i ... tur varjefall

TheDude

Well-known member
Jag packade upp min sprillans nya Gaggia Baby för någon dag sedan. Har börjat justera i malningsgraden på min Eureka Mignon och sakta men säkert så börjar det likna något drickbart :) På morgonen idag så noterade jag att det efter min kopp var bryggd droppade lite vatten från någonstans i närheten av brygghuvudet. Lite konstigt.

Senare efter jobbet fick jag hem ytterligare ett paket med lite extra prylar t.ex. Clean Express och ett blindfilter. Dags att backflusha. Jag tänkte att det är lika bra att börja att backflusha med bara vatten för att vara säker. Sagt och gjort, men .... nej. Det kom inget vatten i spillbrickan, men istället så droppade det lite vatten från någonstans i närheten av brygghuvudet samt att det fräste till (lät som om vatten kom i kontakt med något varmt). Jag började ana oråd.

Fram med skruvmejsel. Skruva, skruva, skruva och öppna.
Första intrycket: det är blött!
Andra intrycket: den där slangen ska säkert inte hänga med ena änden fritt i luften.

Det visar sig att slangen som ska gå ifrån 3-vägsmagnetventilen (låter mysko på svenska men jag menar alltså "three way solenoid valve") till spillbrickan inte sitter fast i anslutningen mot ventilen (vet inte om den åkt av eller om den aldrig varit fastsatt). När jag backflushade måste det varit som en liten fontän där inne. Nu har jag satt fast slangen igen och torkat upp allt vatten. Maskinen får står och torka några timmar så att ingen elektronik tar (mer) skada av eventuell fukt som finns kvar (bara att hålla tummarna för att allt fungerar när jag skruvar ihop den).

Fundering: Vilken tur att jag testade med bara vanligt vatten då jag backflushade. Tänk om jag hade testat med Clean Express direkt och det hade kommit rengöringsmedel in bland alla kablarna och elektronik. Det hade inte varit speciellt kul. Jag hittade heller inte några spår efter kaffe där inne (efter de få koppar jag bryggt innan jag upptäckte detta) vilket också var tur.
 

TheDude

Well-known member
Den röda pilen pekar ut var slangen var lös (detta är alltså efter jag satt tillbaka den).
 

Bilagor

  • IMG_2001_small.jpg
    IMG_2001_small.jpg
    57.2 KB · Visningar: 38

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,706
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp