Isomac reservdelar

Turbo-Fredde

Well-known member
Tänkte höra om någon vet ett bra ställe att skaffa reservdelar till Isomac.

Har en TEA som OPV ventilen börjar bli dålig på.
Sitter en typ gummikula med typ ett skaft på i änden som har börjat spricka.
Skulle även behöva ny ångventil.

Ni som har andra maskiner vad sitter det för OPV ventil i dom?
Tänkte om man kan plocka från någon annan.
 

Mayhem

Well-known member
Gängorna är i regel samma för en viss typ av komponent och en överväldigande mängd av standarddelarna i de flesta espressomaskiner kommer från italienska Nuova Ricambi. Jag har själv bytt övertrycksventilen i en kompis Isomac Millennium till en lite rejälare modell jag hade hemma som reservdel till min La Marzocco Linea. Antagligen sitter det någon form av tätning mellan ventilen och kokaren som du också kommer behöva byta, i detta fall var det en uttorkad gummipackning som jag ersatte med en kopparbricka som på min egen maskin. Nya delar som passar kan du få tag i hos alla som reparerar espressomaskiner, Kaffemaskinen, Kaffecompagniet, Monteriva, Coffeema, etc.

Ångventil kan vara aningens knepigare då det kan röra sig om fler dimensioner som behöver passa. Gissar att din Tea har den lite äldre lösningen, med ventil på insidan av maskinen och ångrör med endast en frihetsgrad utstickandes strax under? Även här lär det röra sig om en standardkomponent, men jag hade nog funderat på ett byte till den modernare lösningen med ventil på utsidan och rörligare ångrör på kulled (om det på något enkelt vis går att lösa så att röret på insidan når hela vägen fram till maskinens frampanel). Till kommersiella maskiner brukar man kunna köpa ett renoveringskit med de delar som sitter inne i ventilerna (packningar etc.) men det kanske inte är värt att lagerhålla för billigare ventiler.
 
Senast ändrad:

TheSentinel

Well-known member
Tänkte höra om någon vet ett bra ställe att skaffa reservdelar till Isomac.

Har en TEA som OPV ventilen börjar bli dålig på.
Sitter en typ gummikula med typ ett skaft på i änden som har börjat spricka.
Skulle även behöva ny ångventil.

Hittade mina delar lokalt hos Monteriva. Men det finns även mycket på nätet, bland annat hos kaffegrossisten.
 

Turbo-Fredde

Well-known member
Hittade ångventil på alrp.se i malmö.
För de som undrar så har Giotto samma ventil på sina äldre maskiner, artikelnummer D146-6 från Nuova Ricambi.

SÅ nu ska jag skaffa ny opv ventil för gummikulan i börjar bli sliten, så trycket är inte riktigt jämnt.

Ska bara hitta en som passar rakt i maskinen.
 

TheSentinel

Well-known member
Ångventil? menar du pressostaten eller själva tryckventilen uppe på tanken? Vad gick den på?
 
Senast ändrad:

TheSentinel

Well-known member
Ok, dragit för hårt eller slagit sönder det? Vet att det brukar sitta nålventiler i en del maskiner, som kan gå sönder om man vrider för hårt.
 

Turbo-Fredde

Well-known member
Ok, dragit för hårt eller slagit sönder det? Vet att det brukar sitta nålventiler i en del maskiner, som kan gå sönder om man vrider för hårt.

Nä i botten på kranen har det nog varit en typ av gummi tätning som var hård som bakelit, så den ville bara inte hålla hundra tätt längre.
Men nu är den som ny igen, vet ej om förra ägaren spänt lite hårt i bland.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp