Uppgraderings stege för kvarn, Wifi, Rocky men sen då?

Lucifer

Well-known member
Uppgraderingsstege för kvarn, Wilfa, Rocky men sen då?

Känner att det är dags för en uppgradering, vill ha en kvarn som maler klumpfritt med tidsinställning för att få konsekvent dos.
Jag är ingen storkonsument så doserless får det bli.

Budgeten är satt på absolut max 4000 med inställningen att begagnat är bra grejer.
Har sneglat på vario home, men vad har ni för tankar och erfarenheter på den här uppgraderingsstegen?
 
Senast ändrad:

AndersL

Well-known member
Bra fråga. Tror knappt det finns några klumpfria kvarnar utan dosator, möjligtvis en stor konisk tex. Robur. Jag upplever att koniska kvarnar är mer förlåtande för kanaler och malgrad. En annan viktig egenskap är "grind retention" dvs. Hur mycket gammalt kaffe som ligger kvar i malverket. En vario har väldigt lite grind retention, hyffsat snabb, bra timer och ryms i din budget om du köper utomlands. Just timer är något som jag trodde mycket på när jag uppgraderade till mazzer mini e men som jag inte tycker funkar tillräckligt bra. Kan diffa rätt mycket från dag till dag. Jag väger varje gång trots timer.

Personligen föredrar jag koniskt malverk så istället för varion hade jag provat en Bezzera 005.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp