Bästa mjölk för skumma

conny

Well-known member
När jag gör skum till latte osv. använder jag Lattmjölk. Hörde någonstans att gammeldags mjölk ger bättre skum.
Ni som är experter på detta, vilken är bäst? Måste erkänna jag enbart använder en lattevisp, enda plånboken tillåter just nu :p
Men har någon här en Nespresso Aerocino att sälja så hör av er!

Conny
 

hne

Well-known member

Jag håller med. Jag läste på coffeegeek något om att proteiner och fetter motverkar varandra i att bilda skum så att grädde blir fettskumsmax och lättmjölk pp roteinskumsmaximum och att det är som svårast någonstans kring 3-4%. Samtidigt blir kaffet godare med mer fett i mjölken. Sen tycker jag det är större skillnad mellan olika mejeriers mellanmjölk än mellan arlas mellanmjölk, gammeldags mjölk och deras s.k. latte art-mjölk.
 

stefanolo

Well-known member
Vanlig/standardmjölk (3% fett), både för konsistensens och smakens skull. Vet inte vad som används generellt på bättre kaffebarer men de två riktigt duktiga baristor jag frågat svarade "vanlig standardmjölk, inte baristamjölk, för smakens skull". Jag har gnällt på Barista Fairtrade Coffee (de ganska få gånger jag varit där) att de ska byta ut mellanmjölken till standardmjölk.
 

nikke

Well-known member
Min fru är laktosintolerant, vi har olika sorter hemma oftast.

Bäst skum får jag med Arlas laktosfria mellanmjölk, Men jag brukar ändå välja Arlas ekologiska mellanmjölk. Lite godare och skummet är inte lika viktigt som smaken.
 

MrNoOne

Well-known member
Själv får jag bäst resultat med Arlas Latte Art 2.6% fett 3,8% protein

Skånemejeriers Latte del Barista ligger på 1,5% fett 3,5% protein

Arlas Latte Art på 0,9% fett och 4% protein är svårare att få till rätt microskum.




Så egen erfarenhet pekar i motsatt riktning till det hne läst på coffeegeek... Inte för att jag tror de har fel, min erfarenhet pekar bara åt andra hållet......
Har jag ingen Latte Art hemma blir det std mjölk då det är det som dricks av ungarna och används vid bak och matlagning...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp