Rostning i Halogen Ugn

Hare

New member
Hej!
Jag har precis blivit medlem och är mycket nyfiken på kaffe, speciellt för espresso. Rostning känns som en självklar del i hobbyn :D

Nu såg jag att varmluftsugn var att rekommendera för glada amatörer. Nu har jag ingen sådan, men jag har däremot en införskaffad Halogen Ugn som jag köpte på Netto för ett par hundringar ( typ Shef-Premium-Halogen-complete-Extender) .

Är det någon som har testat och kanske har lite tips och råd?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Hej,
ser ingen orsak till varför det inte skulle fungera.

MEN - ta inte för mycket kaffe.
Var beredd på att rätt mycket ånga ska ut (finns det fläkt för det? Annars får du lätta på locket.)
Sedan ryker det en del fet rök. Kan kladda igen små svaga fläktar.

Släpp inte rostningen med blicken mot slutet!
Blir det för varmt kan det snabbt bli eld i de oljiga bönorna och då är det risky med en plastöverdel.
Lycka till
 

stefanolo

Well-known member
En halogenugn ser ju liten och smidig ut och en annan fördel är att man lätt kan se bönorna genom glaset samt lyfta ugnen och skaka om bönorna lite då och då. Låter fläkten mycket så att det blir svårt att höra "knäppningarna"/"cracken"? Annars tror jag också att den kritiska egenskapen är hur fläkten kommer att funka när bönorna börjar avge ånga och sedan ryka, även om halogenugnen är avsedd att laga mat i. Berätta gärna hur det går.
 
Senast ändrad:

Magol

Well-known member
Uppdatering? Funderar själv mycket på olika alternativ, allt från popcornmaskin, halogenugn till enklare riktiga kafferostare.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp