12 år gammal Gaggia Classic

Magol

Well-known member
Hej!

Tittar på en beggad Gaggia Classic. Den är billig, men det visar sig att maskinen är 12 år gammal. Vad kan man förvänta sig av det?
Enligt ägaren är den i bra skick, men jag räknar med att byta diverse packningar. Egentligen är det kokaren jag är mest orolig över, men är det något annat jag bör vara uppmärksam på? Vad säger ni som har erfarenhet av Classicen?

Mvh, Magnus
 

gabriel b

Well-known member
Skulle tro att denna saknar övertrycksventil (opv). Ser inte ut att finnas någon returslang i tanken, endast en med till-vatten till pumpen. Fortfarande helt ok maskin, men man får vänta några sekunder med att ta norr pf efter att man bryggt en espresso. Annars kan det stänka lite...
 

Magol

Well-known member
Är OPV nåt man kan modda dit själv på Classicen, om det nu fattas?

Hittar en del användarrecensioner på coffegeek.com som redan år 2000 nämner att Classicen har solenoid. Men vad jag har förstått är det inte samma sak som en OPV?

/Magnus
 

Gringubben

Well-known member
Bryggruppspackningen är en billig detalj som åldras och måste bytas då och då på alla maskiner. Är maskinen rengjord på fel sätt, så kan kokaren vara skröplig, men det är svårt att se från utsidan. Vanligast är att nålventilen till ångan är söndervriden pga för hårt handlag. Det kan du testa genom att slå på ångläget. Den ska inte droppa ur röret då. Ångventilen är något dyrare, en femhundring gissar jag på.
 

Magol

Well-known member
Nu har jag tagit loss spridarfiltret och kalkat av. Spridarfilterhållaren fick suga i sig ättikslösning en stund innan jag fick loss det, med två borr och en skiftnyckel. Ska köpa och montera en ny bryggruppspackning, sen blir det premiärbryggning!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp