Lyssna på detta! [Video]

Taskete

Active member
Har en kaffekvarn av märket Gaggia MDF som har varit lite klurig.

Eftersom den är helt steglös får man ratta tills det blir bra. Nu vill jag gå till en finare inställning men hör då detta ljudet som gör mig orolig. Det låter nämligen som att malskivan går emot.

  • Är detta ett dåligt ljud och bör jag inte gå mot en finare inställning?
  • Är detta OK för kvarnar?

/Marcus



 
Senast ändrad:

Stefan Böna

Mr Microtext
Det där låter onekligen som att skivorna går ihop. Det är definitivt inget att rekommendera. Kan det helt enkelt vara så att de behöver bytas? För att "nolla" en kvarn (för att veta var läge noll är), så ställer man kvarnen tills skivorna möts och vrider mot grövre tills de precis går isär. Det är nollpunkten och den bör aldrig passeras för att inte skada skivorna. Även om din kvarn är steglös, bör det finnas ett läge - en bit över nollan - där malningen blir bra (ungefär som klassiskt strösocker). Måste du ligga så lågt som på klippet verkar ju något onekligen fel...

Ett vettigt sätt att ställa malgrad och dosering är ju att väga upp "rätt" mängd kaffe (typ 14-20 g beroende på korgen) och köra tills hoppern är tom och sedan göra så tills skotten blir bra. Steget efter detta - om du har timer på kvarnen - är att ställa maltiden så att den matchar mängden. Efter några gånger får man en känsla för det och det går snabbare att hitta rätt. Blir resultaten fortfarande inkonsekventa, så är det ju fel på kvarnen. Förutsatt att man inte ställer på olika kaffen tills man "hittat rätt". Efter detta behövs oftast endast små justeringar upp eller ner.

//Stefan (som haft sina duster och frustrationer när det kommer till malgrad och dosering)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp