Mycket inkonsekventa resultat

Taskete

Active member
Hej!

Har haft samma inställningar:
18-19 g kaffe
Finmalet
13,5-14 kg tampning
temperatursurfning

Kvarn: Gaggia MDF
Espressomaskin: Rancilio Silvia v.2

Ändå får jag ibland 6 cl på 8 sek och ibland på över en minut. Har provat mig fram med över 2,5 kg nu och börjar bli riktigt frustrerad.

Vad kan jag göra för fel?

Kan inte någon komma över och visa mig? :p
 
Senast ändrad:

Calobra

Alnö Kaffehus
2,5 kg av samma kaffe eller olika.
Färskhet, böna, luftfuktighet spelar alla in - mer än man tror
 

hne

Well-known member
Om första shotten för dagen alltid går dåligt men det blir bättre om du gör en till direkt efter skulle jag säga grind retention. Annars är nog snedtampade puckar inte helt otroligt. Slutligen: släng en slopa efter varje justering av malgrad. Det är billigare än att tro att du justerat halvvägs, överkompensera med malgraden och väska 2.5kg kaffe.
 

Taskete

Active member
Har använt lite olika sorter, från fin- till fulkaffe.

Trodde inte att malningen skulle spela en sådan stor roll i processen, har blivit rätt så frustrerad och har fått pausa och kör med fransk press så länge. Kör med ett naket portafilter och där ser det bra ut, jämt utifrån inåt och inga sprut. Pinsamt när man ska bjuda på kaffe och inte får till en espresso!

Känns som att jag måste slänga minst 10 puckar innan jag får till en ok shoot. Det blir dyrt, även med fulkaffe.

Är inkörningstiden verkligen så lång?

FRUSTRATION!
 

hne

Well-known member
Skopa. Vaska. Mobiltelefon...

On topic: 3-4 försök är inte orimligt när du byter kaffe, förutsatt att du är kompis med kvarnen.
 

normende

Well-known member
Jag jobbar i Lund, om du bjuder hem mig så kanske jag kan hjälpa dig.
Jag vet hur det känns när inget stämmer.
Du har ju en fin maskinpark så det ska nog lösa sig.
/Lars

Hej!

Har haft samma inställningar:
18-19 g kaffe
Finmalet
13,5-14 kg tampning
temperatursurfning

Kvarn: Casadio md Instantaneo
Espressomaskin: Rancilio Silvia v.2

Ändå får jag ibland 6 cl på 8 sek och ibland på över en minut. Har provat mig fram med över 2,5 kg nu och börjar bli riktigt frustrerad.

Vad kan jag göra för fel?

Kan inte någon komma över och visa mig? :p



dsc02300nr.jpg

 

stefanolo

Well-known member
Hej Marcus! Det låter ju trist att det strular så :(. Tyvärr har jag inte tid förrän eventuellt nästa vecka men skulle kunna ta med mig min Mahlkönig Vario, som jag känner väl, så kan vi kanske utesluta kvarnfel/ojämn malning. För mig började det funka bra när jag fick ordning på handlaget, dvs hyfsat jämn fördelning av kaffet i pf och jämn tampning. Kraften i tampningen upplever jag som sekundär i förhållande till jämnheten som påpekats ovan. Kan man väl utesluta kaffet, genom att ha färskrostade kvalitetsbönor, kan man börja felsöka hårdvara och handlag tänker jag. Inte rocket science men svårt nog för att kunna driva en till tårar innan man har lärt sig den långa vägen. Tog nog ett drygt halvår för mig att sortera de olika parametrarna så att jag hjälpligt kunde hantera dem och felsöka utan att känna sig som en blind ;). /Stefan
 

Light Head

Well-known member
Min ringa erfarenhet är att jag tampar för hårt och har fyllt på kaffet lite ojämnt i pf, vilket leder till att jag får antingen väldigt lite vätska eller väldigt mycket vätska. Smaken blir ju rätt negativt påverkad av detta.

Nu är jag mer noga med hur jag fyller och jämnar ut kaffet i pf! Sedan är jag rätt noga med tampningen. Blir klart bättre!

Tror även att min kvarn är en stor hjälp, för den ger nog ett hyfsat jämnt resultat och justeringarna går snabbt, behöver inte slänga en massa kaffe.


En annan viktigt sak,, inlärning går i trappsteg!

Först är du omedveten om din inkompetens
Sedan är du medveten om din inkompetens
Efter det är du omedveten om din kompetens
Och efter det är du medveten om din kompetens

Då tar man ett nytt kliv,, och inlärningstrappan börjar om. När man är medveten om sin inkompetens kan allt kännas rejält motigt!!
 

Taskete

Active member
Jag jobbar i Lund, om du bjuder hem mig så kanske jag kan hjälpa dig.
Jag vet hur det känns när inget stämmer.
Du har ju en fin maskinpark så det ska nog lösa sig.
/Lars

Hej Marcus! Det låter ju trist att det strular så :(. Tyvärr har jag inte tid förrän eventuellt nästa vecka men skulle kunna ta med mig min Mahlkönig Vario, som jag känner väl, så kan vi kanske utesluta kvarnfel/ojämn malning. För mig började det funka bra när jag fick ordning på handlaget, dvs hyfsat jämn fördelning av kaffet i pf och jämn tampning. Kraften i tampningen upplever jag som sekundär i förhållande till jämnheten som påpekats ovan. Kan man väl utesluta kaffet, genom att ha färskrostade kvalitetsbönor, kan man börja felsöka hårdvara och handlag tänker jag. Inte rocket science men svårt nog för att kunna driva en till tårar innan man har lärt sig den långa vägen. Tog nog ett drygt halvår för mig att sortera de olika parametrarna så att jag hjälpligt kunde hantera dem och felsöka utan att känna sig som en blind ;). /Stefan

Hej!

Är någon av er fortfarande intresserad av att hälsa på under dagtid någon vardag?
 

stefanolo

Well-known member
@Taskete: Sorry att jag inte svarat. Såg detta just nu. Tyvärr kan jag inte vardagar på dagtid utan istället vardagar kvällstid, varannan vecka. Hoppas det löser sig med nordmendes hjälp. Det är frustrerande i början och man snöar ofta in på "fel" saker. Jag skulle börja med att ha minst 20, kanske 22 gram kaffe i portafiltret och därifrån laborera lite med malgraden på kvarnen och sist hur hårt jag tampar. Det tar lite tid (klen tröst, jag vet) men det är så jag lärde mig maskinen. Nu, med min Mini Vivaldi II och Mahlkönig sitter skotten som de ska. Jag var även nöjd med extraktionerna på Silvian, så det går att få ordning på den även för en nybörjare (som jag fortfarande betraktar mig som). Jag kommer gärna och hälsar på, men som sagt då kvällstid (nästa vecka går fint). Lycka till!
 
Senast ändrad:

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp