Rostningstankar kring rostning

svartvest

Well-known member
Jag har funderat på detta med rostning, när man skall rosta en singel för espresso. Frågan är smaken som bönan har, går den rosta så att den passar både till espresso och så rosta en annan profil på samma böna för brygg?

Vilka böner föredrar ni som singlar till espresso?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Visst är det så.
Extraktionen är helt annorlunda så då bör ju rostningen vara annorlunda.
Med fin malning extraherar du mer. Så då kanske det finns toner du vill undertrycka vid rostningen.

Men teori är en sak - vad du tycker är gott är kanske en annan
 

hne

Well-known member
Mellanrostade mellan- eller sydamerikaner. Karamellsötma i dominerande drag i espresso med en hint av choklad som framträder tydligare med mjölk och ändå, speciellt rostat nästan in i andra crack, hyffsat riv i som brygg för de som föredrar det.
 

martink78

Well-known member
Jag dricker inte så mycket espresso längre men när jag gjorde det så rostade jag samma bönor som jag har till brygg fast mörkare och även om smakprofilen ändrades en del så följde ändå de dominerande smakerna med. Så jag tycker precis som tidigare skribenter att det går bra (för de flesta bönor, undantag finns ju alltid).
 

svartvest

Well-known member
Det är intressant att se de stora rosteriernas espressorostningar som är generellt väldigt mörkrostade (löfbergs Pitch Black som exempel). Medan de små rosterierna rostar betydligt ljusare. Att hitta balansen mellan ljust och mörk det verkar vara olika skolor..
 

tnordl

Well-known member
Jag rostar yirgachaffe mycket ljust ,stoppar vid första ljudet av andra crack, som single espresso. Känner folk som gillar samma rostning till brygg.

Kan varmt rekommendera det, skiljer sig från en classic espresso men härligt good:)
 

onkelA

Well-known member
tycker att tjusningen ligger mycket i att variera och testa olika bönor...
(en favorit är "Washed Nepal Arabica Himalaya Supreme Organic")
...fast de allra flesta blir bättre (enligt min ohumbla opinion, såklart) med en lagom dos robusta :eek:)

Filterkaffe köper vi från butikshyllan, jag känner inte tillräckligt stor skillnad för att vara motiverad att rosta själv till sånt...
(dricker mycket sällan annat än espresso iofs)
...i motsats till (välgjord) espresso där skillnaden mellan färskt och ens en aning gamla bönor är mycket stor.
Brukar oftast nosa på andra crack, ljusare känns ofta för sur på min tunga och mörkare bränner bort bönans personlighet
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp