Vilket av dessa två maskin+kvarn kit skall jag välja?

Saltis

New member
Hej,
Efter att jag fått hålla mig till en Nespressomaskin i snart två år, så känner jag att det är dags att återigen köpa en riktig espressomaskin och kvarn. Förutsättningarna är att jag tänkt lägga typ fem tusen kronor och förmodligen köpa begagnat. Jag dricker nästan enbart espresso, så mjölkskumnings egenskaperna är mindre viktiga. Jag gör inte heller espresso till stora sällskap utan max 2-3 per tillfälle. En maskin som har snabb uppvärmning är ett plus.

Vilket av följande två kit skulle ni ha valt för att göra så bra espresso som möjligt och med högt krav på att kunna repetera resultatet:
1. Begagnad Gaggia Classic + ny Compak K3 Touch.
2. Begagnat ECM Giotto Classico + tillhörande Monteriva kvarn (typ 2500 kronors kvarn) Annonsen ligger på blocket.

Båda kitten ligger på ungefär femtusen, skulle verkligen uppskatta er samlade kunskap och uppfattning i detta val. Kanske är det så att ni har förslag på någon ännu bättre kombo?
 
Hej, jag har combo nr 1 som du anger och tycker de fungerar utmärkt tillsammans. Gaggian är väldigt bra att jobba med hemma tycker jag. Compak kvarnen är också utmärkt och av hög kvalitet som levererar jämn malning varje dag. Kan rekommendera det utan att veta så mycket om alternativ nr 2.

När det gäller alt 1 kan du få allt nytt för i princip 5000 kr. Se på Amazon uk, de säljer Gaggia Classic för fyndpriset £170:

http://www.amazon.co.uk/Classic-RI8161-Machine-Professional-Stainless/dp/B0000C72XS/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1369257888&sr=8-1&keywords=gaggia+classic

Compak K3 får du för €329 här (jag köpte min här och det gick utmärkt):
http://www.coffee24.com/#product/mahlwerke/mit-timer-manuell/compak-k3-touch-schwarz-advanced-2187.html

Det tillkommer givetvis frakt men det bör landa rätt nära de 5000 du anger ovan för allt nytt.

Lycka till!
 

svartvest

Well-known member
Giotton är bättre än Gaggian men Compak kvarnen är bättre än Monteriva kvarnen...svårt val
 

Sörplarn

Active member
Alternativ 2 hade jag gått på. För & nackdelar med båda men tanken att man senare vill uppgradera, då skulle jag hellre uppgradera med kvarn än maskin mellan dessa två valen.
 

Saltis

New member
Tack för alla snabba och bra kommentarer!! Extra kul att du "Mr Espresso lover" hade just den kombon, får man fråga vilken färg du har på kvarnen. Funderar på om den ser ok ut i svart i verkligheten, eller om man skall gå upp på en i aluminium?
 
Hej Saltis, jag har den svarta kvarnen. Tyckte inte det var värt 40 Euro extra att gå upp till den i metall.
Den svarta fungerar bra i mitt kök, jag hade vissa funderingar dock eftersom även bänkskivan är svart. Men det är helt ok ändå med den svarta kvarnen.

Vill du dock ha att den "bryter" av mer så är det metall man bör välja. Beror dock lite på hur köket ser ut i övrigt. En svart pryl till i ett i övrigt mörkt kök kan ge dovt intryck om du ser vad jag menar :)

Bifogar en bild här så kan du se ungefär hur det ser ut (ingen superbild men ändå):
Compak K3 hemma.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp