Iskaffe - Hur gör ni?

Cykelmartin

Well-known member
Jag har aldrig gjort iskaffe själv, har druckit det någon enstaka gång på café men längre än så sträcker sig inte min erfarenhet.

Efter att ha sett diverse bilder och videos på iskaffe blev jag själv sugen på att testa detta, så precis som rubriken lyder: Hur gör ni när ni gör iskaffe?

Allt från vilken metod till vilka bönor ni använder vore kul att veta, så jag kan experimentera fram ett vinnande koncept innan sommaren är här på riktigt :)
 

svartvest

Well-known member
Gör en espresso, häll ner den i en shaker med mjölk och is samt socker eller en sirup. Skaka, och häll upp i ett latteglas. Enkelt gott speciellt när det är varmt.
 

stefanbo

Well-known member
Min bror gjorde god iskaffe på vanligt elbrygg och sockerlag, vilket var kanongott! Har sett bilder av v60 med iskuber i dekantern, antar att de häller på varmt kaffe som vanligt. Vet inte mer om denna metod men det ser coolt ut iaf :).
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag kör med Counter Cultures iskafferecept http://vimeo.com/41298356 dvs. att man ersätter hälften av vattnet med is. Föredrar tvättade kaffen framför soltorkade då det blir renare och mer juice:iga. Gillar när det är friskt och piggt!

Till islatte filtrerar jag espresson genom ett pappersfilter för att få bort creman (som är bitter). espresson häller jag över is och sedan tillsätter kall mjölk.
 

hne

Well-known member
Man kan också lägga ett filterpapper på kaffet i tratten och lägga nästan allt vatten i form av is i en sil eller nått ovanpå och låta det smälta ner över kaffet (spara lite av vattnet till att kick-starta smältprocessen med). Då tappar man visserligen många av specialkaffenas specialsmaker men man få ett väldigt snällt kallt kaffe.IMAG1311.jpg
 

henrik82

Well-known member
Damma av här lite :)

Det är inte iskaffe men en kall kaffe drink:
Brygg 200 ml kaffe (etiopiskt eller kenyanskt är att rekommendera), kyl ner det snabbt i ett vattenbad med is om du vill dricka det direkt ananas ställ in det i kylskåpet över natten. Blanda sen detta med ca 100 ml fentimans rose lemonade häll över i ett glas med en skiva lime och is :)
Justera kaffe och fentimans rose lemonade efter dina smaklökar :)

När allt detta är gjort går du och sätter dig någonstans och avnjuter denna härliga sommar drink :)
 

graddfil

New member
Malet kaffe för espresso spädes med vatten 1:1,75 och placeras i kylen över natten. Silas och hälls upp i glas med is. Eller en espresso freddo om man vill ha mindre volym
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp