Öppning av CGR-1

emilp

Member
Hej.

Jag har läst på forumet om Hugin som folk har öppnat, även tittat på allt på nätet som rör Breville eller Wilfa. Alla dessa har gemensamt att man ska skruva loss 5x Triangel skruvar, och sedan 3x Philips skruvar som sitter ungefär 1dm ner.

So far so good iaf för mig. Det är nu problemet kommer, dom flesta skriver att man ska kunna ta bort timer och startknappen från fronten. Detta lyckas jag inte med hur hårt jag än tar i. Någon som har lyckats med detta?

Efter att dom har fått loss dessa två saker så ska det gå ganska lätt att få loss hela skalet på kvarnen, när jag känner lite på skalet känns det som det fortf finns några fästpunkter som sitter fast. Någon som har några ideer på detta?


Anyhow, om någon har lyckats öppna en Wilfa CGR-1 så uppskattas alla svar och all hjälp.


// Emil Palm
 

MrNoOne

Well-known member
Varför ska du öppna kvarnen och skruva loss allt? Det finns inga justeringar som ger något märkbart resultat.
 

osks

Well-known member
Jag öppnade min för att laga den och det var timervredet som man behövde få loss för att det skulle gå att fortsätta. Den satt hur hårt som helst (limmad förmodligen), men till slut så lossnade den. Man behöver tång, för du ska dra rakt utåt.
 

emilp

Member
Jag öppnade min för att laga den och det var timervredet som man behövde få loss för att det skulle gå att fortsätta. Den satt hur hårt som helst (limmad förmodligen), men till slut så lossnade den. Man behöver tång, för du ska dra rakt utåt.[/QUOTET]

Tack för hjälpen ska prova detta.
 

emilp

Member
Sådär, nu har jag kopplat, donat och hämtat komponenter från olika ställen.

Kommer köra GPIO porten på min Raspberry pi för att kontrollera en 3.3v transistor. Transistorn kommer skicka igenom 5v från GPIOn. Relät kommer kontrollera ett relä som switchar 230v som går direkt till motorn.

Detta är första biten
Andra biten är att koppla in alla brytare som kvarnen har igen dvs att kaffe behållaren sitter där den ska och att hoppern sitter på plats.

Kommer lite bilder attachat.

IMG_0797.jpgIMG_0808.jpgIMG_0812.jpg
 

TheDude

Well-known member
Coolt! Hur ska du styra kvarnen? Man kan tänka sig att låta kvanen mala ett visst antal sekunder och/eller att den slår på ett visst klockslag. Vad är slutmålet med denna mod?
 

emilp

Member
Första biten av projektet är att bara kunna sätta på / stänga av malningen. Dvs jag flyttar timer biten in till RPin.

Nästa mål är att montera in sensorer i botten av kaffebehållaren som väger mängden malt kaffe och stänger av efter X gram.

Den stora bilden av projektet är att bygga en digitalkaffe kassa som man kör en pay-as-you-go lösning med hjälp av RFID kort (Inpasseringskorten på kontoret). Där när du swipear ditt RFID-kort så börjar kvarnen mala och drar av en fast summa från dina krediter.

// Emil
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp