Gott kaffe är viktigt

B-200

Member
Iallafall för mig. De på jobbet halvmobbar mig för min besatthet :blink:
Morgan heter jag 34 år bor i Helsingborg. Handmaler kaffet och kör enbart med presskanna.
Ska köpa en ny kaffekvarn är därmed blev jag medlem på detta eminenta forum. Tänker dock inte använda mig av el apparater utöver att värma vattnet.
Ingen elkvarn eller kaffekokare för mig. Det ska vara en lite ritual att göra gott kaffe. Har en gammal kvarn nu som jag trivs med men den börjar visa ålderstecken.

Tänkte beställa en Hario men läste att den inte maler grovt så bra utan OE kittet. Vi får väl se var jag hamnar.

Det var lite om mig.

Mvh
Morgan
 

Kaleb

Active member
Välkommen till forumet Morgan!

Pikar på jobbet kan du nog få höra många berättelser om här :wub:. Jag kör med eget finkaffe i omgångar på jobbet, lite "tyst diplomati". Eller kanske tyst gerillaverksamhet snarare :), kaffet är nämligen ingen hit på jobbet.
 
Senast ändrad:

Gringubben

Well-known member
Välkommen till forumet.
Jag har noll erfarenhet av handjagare, men OE har ett hyfsat renommé. Annars vevar väl folk Zassenhaus vad jag vet. Hario vill jag själv ha en till min AP och så lär det kanske bli så småningom, men hittills surrar mina elektriska kvarnar vidare.
 

B-200

Member
Ja jag får se vad som sker med handkvarn. Jag har strategiskt utplacerat kaffeutrustning till de olika destinationer jag brukar resa till. Ska fixa till jobbet med.
Livet är för kort att inte njutas av.
 

gabriel b

Well-known member
Jag har Hario Skerton och tyckte den malde bra innan jag skaffa OE kittet. Beställde och har kört med OE kittet nu i några månader... visst är en liten skillnad. Den nedre malskivan är lite stabilare och ger inte vika för kaffebönorna (den maler lite jämnare på grov inställning).

Smakar kaffet bättre med OE kittet? Nja vet inte, men känns lite coolt att den är moddad samt att resterna i kaffesumpen (V60 tratt) ser jämnare ut. Inte lika mycket stora kaffekorn.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp