Stopp i solenoiden? Gaggia Classic

Jacob

Well-known member
Hepp!

Gjorde idag en rengöring av min Gaggia Classic med Clean Express i blindfiltret. Borde göras minst en gång i veckan, blir väl av en gång varannan månad... Det brukar hur som helst alltid frusta och bubbla fint när man stänger av pumpen, men i slutet av rengöringen lät det mer som en jättekort hostning. Gör dagligen rent med blindfilter utan rengöringsmedel, men det var ändå mycket skit som satt fast i bryggruppen, så min gissning är att nån stor partikel fastnat i solenoiden. Är detta möjligt? Och vad är lösningen i så fall?

För övrigt har det samlats mycket äckliga kafferester under bryggruppspackningen sen jag bytte packning. Den sitter lösare än vad någon av mina tidigare packningar har gjort. Minns inte om det var en kopia jag köpte. Böset rinner ner i portafiltret när man drar åt det, vilket påverkar smaken. Nån som har erfarenheter?
 

bauta

Well-known member
Solenoid är den magnetspole som öppnar och stänger en ventil.
I min Silvia gick spolen sönder (brukar vara kabelbrott i lindningen), men det var lätt att byta hela ventilen. kostnad nån hundring.
Sen kan det såklart fastna kaffepartiklar i ventilen. Jag vet dock inte om det möjligen går att ta isär den.
 

Jacob

Well-known member
Solenoid är den magnetspole som öppnar och stänger en ventil.
I min Silvia gick spolen sönder (brukar vara kabelbrott i lindningen), men det var lätt att byta hela ventilen. kostnad nån hundring.
Sen kan det såklart fastna kaffepartiklar i ventilen. Jag vet dock inte om det möjligen går att ta isär den.

Ja, blandade ihop saker och ting. Syftade så klart på ventilen. Funderar på om den kommer igång med tiden, om den får hosta lite till. Det verkar inte vara tvärstopp i alla fall.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,625
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp