Måste man betala ca 18-20000 för en riktigt riktigt bra espressomaskin?

jensklas

Active member
Hur är det egentligen? Duger det om man som jag vill kunna göra riktigt bra espresso med tex Vibiemme Domobar JR DBL för ca 13000kr. Gör sällan latte eller cappuccino. Såklart med en bra kvarn.

Eller är det värt att lägga 18-19-20000 och typ 10000 på en kvarn istället för 4-5000? Hur stor skillnad kan det vara?

Det jag är ute efter är en riktigt temperaturstabil maskin där tex storleken på kokaren och ångkapacitet är mindre viktigt än att den är så temperaturstabil som möjligt.

Går det att se i specifikationen och avgöra om maskinen rimligtvis är mer temperaturstabil än en annan? HX eller dubbelkokare mer temperaturstabil än den andra?

/Jens
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det går definitivt att göra fin espresso med Vibiemmen. Jag har skjutit en hel drös riktigt fina skott med min maskin. Dock gillar jag inte att vara utan kontroll över värmen och ska PIDda min maskin inom kort (jag har redan införskaffat ett kit för detta). Inte heller behövs det en kvarn för 10k+. Jag har en Compak K3 Touch som gör sitt jobb både väl och ordentligt.

Till syvende och sist är detta med att göra espresso (och även latte, cappuccino etc) ett hantverk. Maler du fel, doserar fel eller extraherar fel spelar det ingen roll om maskin och kvarn inköptes för 100k eller "bara" 5k.

Sedan avgör ju, givetvis, även valet av kaffe huruvida det blir en - i dina ögon (smaklökar?) - bra espresso!

Och, till sist: det är bättre (oavsett) att lägga en bra slant på en bra kvarn än att spara in på den och skaffa en dyrare maskin!

//Stefan (som gått från färdigmalet och sub-tusen maskin till nuvarande via mellansegmentet)
 

jensklas

Active member
Tack för svaret!

Vad jag är mest less på med min rancilio Silvia är just "okontrollen" på temperaturen och tempsurfandet.

Frågan är om man på nån maskin kan vara helt säker på temperaturen utan PID? En tanke jag har är att köpa pid till Silvian och uppgradera rocky-kvarnen till compak el liknande. Betydligt billigare om inte annat.
 

osks

Well-known member
Även med PID så är Silvian rätt petig. Det är inte bara temperaturen som avgör hur lättanvänd en maskin är. Även om min värmeväxlarmaskin hade mer varierande temperatur än Silvian, så var den mycket lättare att använda. (Fast ännu lättare är den La Spaziale S1 Vivaldi II som jag har nu.)

Men jag skulle definitivt inte snåla med kvarnen. Rocky är minimum och även om Compak K3 verkar vettig, så finns det bättre. Jag köpte en Mahlkönig Pro-M och den är klart enklare att använda en den Mazzer Mini-E jag hade tidigare, men det är stor skillnad i robusthet på dem. Jag vill inte rekommendera Pro-M:en, för jag har hört att en del har haft lite problem med dom, men min fungerar bra.

Oavsett vad du köper så kommer det inte sköta sig självt, utan människan är alltid en minst lika viktig del. (Och glöm inte kaffet!)
 
Senast ändrad:

Gringubben

Well-known member
Hur är det egentligen? Duger det om man som jag vill kunna göra riktigt bra espresso med tex Vibiemme Domobar JR DBL för ca 13000kr. Gör sällan latte eller cappuccino. Såklart med en bra kvarn.

Eller är det värt att lägga 18-19-20000 och typ 10000 på en kvarn istället för 4-5000? Hur stor skillnad kan det vara?

Det jag är ute efter är en riktigt temperaturstabil maskin där tex storleken på kokaren och ångkapacitet är mindre viktigt än att den är så temperaturstabil som möjligt.

Går det att se i specifikationen och avgöra om maskinen rimligtvis är mer temperaturstabil än en annan? HX eller dubbelkokare mer temperaturstabil än den andra?

/Jens
Göra en riktigt bra espresso går utmärkt på en instegare. Göra fler i snabb följd blir däremot krångligt. När det handlar om att lägga ner krut på glänsande dubbelkokare så är det dessutom skumningsegenskaper som står i fokus. Jag är ganska fattig, men skulle nog ändå aldrig ösa iväg tjugo loppor på en kaffemaskin i hemmet. Jag har helt enkelt en tvågruppers hx-maskin som jag köpt begagnad. Den kan jag ta ut ett par liter hetvatten till grönsakskoket ur minuten innan jag kör en dubbel espresso utan att maskinen bryr sig så mycket. Skulle jag vara lagd åt mjölkdrickarhållet, så går det även utmärkt att skumma en kanna samtidigt så klart.
 

jensklas

Active member
Finns nog ingen risk att jag bränner 20k på en maskin heller.

Verkar ju som att man får hitta en maskin som passar just mig så nära som möjligt i för mig rimlig prisklass och helt enkelt bli duktigare på hantverket. I kombination med en bra kvarn.

Rimligtvis är en Vibiemme el liknande för 13-14k mer stabil i temp än Silvia iaf. Förhoppningsvis lättare att tempsurfa om det nu krävs.
 

consensus

Active member
Jag resonerade lite annorlunda. Jag sökte en maskin med så lite hokus pokus som möjligt. HX-maskiner är inte idiotsäkra, då man måste flusha dem för att hålla temperaturen i schack. Att gå från Silvian och dess temperaturutmaningar till HX kändes inte motiverat. Därav landade jag i dubbelkokarvärlden. Och med kravet på rotopump, främst för volymens skull, så fanns inte så många alternativ kvar att välja på. Det slutade i mitt fall på Izzo Alex Duetto Mk IV för exakt 20 loppor.

Så här i efterhand känns det klockrent. Hade jag sparat 5-7 lakan och suttit med en HX-maskin, så hade jag funderat på en uppgradering. Nu gör jag inte det. Så funkar jag.
 

jensklas

Active member
Jag resonerade lite annorlunda. Jag sökte en maskin med så lite hokus pokus som möjligt. HX-maskiner är inte idiotsäkra, då man måste flusha dem för att hålla temperaturen i schack. Att gå från Silvian och dess temperaturutmaningar till HX kändes inte motiverat. Därav landade jag i dubbelkokarvärlden. Och med kravet på rotopump, främst för volymens skull, så fanns inte så många alternativ kvar att välja på. Det slutade i mitt fall på Izzo Alex Duetto Mk IV för exakt 20 loppor.

Så här i efterhand känns det klockrent. Hade jag sparat 5-7 lakan och suttit med en HX-maskin, så hade jag funderat på en uppgradering. Nu gör jag inte det. Så funkar jag.

Så kan det säkert bli. Men det är ruskigt svårt att veta om det är värt de extra 5-6000 för att slippa flusha och hålla på. Men Silvian blir det både väntetid och flush. På en HX en flush sen kör? Rätta mig om jag har fel.

Jag tänker mer får jag en maskin som är bra mycket bättre ändå vad gäller temperaturstabilitet mot Silvia, även om man behöver flusha.
 

jensklas

Active member
Jag skriver ju så knappt själv förstår ser jag nu
. Men jag hoppas jag får fram vad jag menar..
 

TTobbe

Well-known member
Jag har en stor HX-maskin och jag känner att det fungerar bra dock är jag lite missnöjd med kvarnen som är en Brasilia RR45 den maler bra men har lite för stora steg på malningsgraden och jag börjar att tröttna på dosatorn.
Mitt råd en bra kvarn och en HX-maskin funkar utmärkt.
 

stefanbo

Well-known member
TTobbe: är själv i samma sits med en hyfsad beggad hx och en Brasilia rr45. Stegen är helt klart för stora (inbillar jag mig) för espresso. Man ska ha lite tur med malgraden så man inte hamnar mellan två steg. Den går ju att göra steglös med lite hemmapyssel. Tror det är mitt nästa drag innan ny kvarn kommer på fråga.

Förlåt för trådkapningen också...
 

pojoel

Well-known member
Vad jag är mest less på med min rancilio Silvia är just "okontrollen" på temperaturen och tempsurfandet.

Frågan är om man på nån maskin kan vara helt säker på temperaturen utan PID? En tanke jag har är att köpa pid till Silvian och uppgradera rocky-kvarnen till compak el liknande. Betydligt billigare om inte annat.

Jag har varit med piddad Silvia sen jag tog klivet in i den riktiga espressovärlden.
Jag är heller ingen mjölkskummare, utan är nöjd med att värma en skvätt vispgrädde i mikron.

Efter att jag traggat mig igenom de obligatoriska nybörjarmisstagen med dosering, malning och tampning känner jag mig numera helt tillfreds med min rostfria fröken, och har ingen som helst längtan efter något mer avancerat. Nyckeln till detta, förmodar jag, är just pidden. Och kanske den timer som slår på maskinen nån timme innan det är dags för morronjavan.

Min kvarn är en billig Lelit PL043MM, handlad från Tysklandet. Maler mycket bra men låter som en stenkross. Men helt okej för mig.

Killen jag köpte Silvian av hade också uppgraderingsfeber, och hade handlat på sig kvarn och bryggare för en trettitusing. Möjligen om jag skulle råka ta rätt Trisslott, och om det sedan skulle råka finnas pengar kvar efter att ha uppgraderat mc-beståndet, garaget, stugan och huset, i den ordningen, skulle jag överväga att handla något liknande.

Men det är jag.
 
Senast ändrad:

jensklas

Active member
TTobbe: är själv i samma sits med en hyfsad beggad hx och en Brasilia rr45. Stegen är helt klart för stora (inbillar jag mig) för espresso. Man ska ha lite tur med malgraden så man inte hamnar mellan två steg. Den går ju att göra steglös med lite hemmapyssel. Tror det är mitt nästa drag innan ny kvarn kommer på fråga.

Förlåt för trådkapningen också...

Upplever att Rockyn har lite för stora steg också. Lite frustrerande.
 

jensklas

Active member
Jag har varit med piddad Silvia sen jag tog klivet in i den riktiga espressovärlden.
Jag är heller ingen mjölkskummare, utan är nöjd med att värma en skvätt vispgrädde i mikron.

Efter att jag traggat mig igenom de obligatoriska nybörjarmisstagen med dosering, malning och tampning känner jag mig numera helt tillfreds med min rostfria fröken, och har ingen som helst längtan efter något mer avancerat. Nyckeln till detta, förmodar jag, är just pidden. Och kanske den timer som slår på maskinen nån timme innan det är dags för morronjavan.

Min kvarn är en billig Lelit PL043MM, handlad från Tysklandet. Maler mycket bra men låter som en stenkross. Men helt okej för mig.

Killen jag köpte Silvian av hade också uppgraderingsfeber, och hade handlat på sig kvarn och bryggare för en trettitusing. Möjligen om jag skulle råka ta rätt Trisslott, och om det sedan skulle råka finnas pengar kvar efter att ha uppgraderat mc-beståndet, garaget, stugan och huset, i den ordningen, skulle jag överväga att handla något liknande.

Men det är jag.

Låter gött! Klart lockande at PIDa, men känns lite sådär att beställa från USA eller liknande. Verkar iofs vara säkert och dessutom enkelt att installera. Vem vet, jag kanske skulle nöja mig med en ny kvarn då.
 

AndersL

Well-known member
Om man kan vänta på ånga/sällan dricker med mjölk och även vill hålla kostnaden nere måste ju en Bezzera Unica vara svårslagen: E61 med pid och större kokare än Silvian. Sen att den tar betydligt mindre plats än alla DB utom Dalla Corte är ju ytterligare en fördel.

Att man måste köpa en kvarn för 10 000kr för att få bra espresso avfärdar jag som ren BS. Personligen kan jag knappt känna skillnad mellan en Isomac vs Mazzer Mini E, och den skillnaden jag känner tycker jag nog att Isomacen smakar bäst och är definitivt mer lättjobbad.
 

jensklas

Active member
Om man kan vänta på ånga/sällan dricker med mjölk och även vill hålla kostnaden nere måste ju en Bezzera Unica vara svårslagen: E61 med pid och större kokare än Silvian. Sen att den tar betydligt mindre plats än alla DB utom Dalla Corte är ju ytterligare en fördel.

Att man måste köpa en kvarn för 10 000kr för att få bra espresso avfärdar jag som ren BS. Personligen kan jag knappt känna skillnad mellan en Isomac vs Mazzer Mini E, och den skillnaden jag känner tycker jag nog att Isomacen smakar bäst och är definitivt mer lättjobbad.

Lät som min "drömbudgetmaskin" det. Klockrent! Men den verkar inte gå att hitta i Sverige.
 

theseal

Kaffeterroristen
Köpa beggat?

Det var lättare för några år sedan då marknaden var floodad av billiga engrupps från nerlagda kaféer och restauranger, nu är engrupparna dyrare än tvågrupparna när dom dyker upp men värt att hålla koll på.

Själv gav jag 8000 för en Faema E98 A/1 och en Compak K6 kostade 1800 ink nya skivor.

Fastansluten restaurangmaskin rockar...

Ett headsup dock är att illa underhållna rotopumpar som stått ett tag är nästan utan undantag döda, så pruta 1500-2000kr och lär dig känna din nya maskin genom en teardown.
 

Christiansson

Active member
Jag har gått igenom några maskiner, de sista två är QuickMill Andreja (till salu billigt), som är en HX maskin med väldigt temperaturstabila egenskaper, och LaSpaziale Vivaldi som är en dubbelkokare där jag kan ställa in temperaturen rätt exakt.

Jag märker ingen större skillnad på kvantitet, kvaliteten är lite annorlunda, inte nödvändigtvis bättre dock - svårt att förklara. Vivaldin är snyggare, och har en volymetrisk styrning så att när jag skummar slipper jag hålla koll på tid eller mängd för bryggningen, det gör det lite enklare.

Om du köper en bra HX är det ett moment mer, en parameter till att hålla reda på men i gengäld lite mer "hantverkskänsla" och färre delar som kan packa ihop, rätt enkel och beprövad konstruktion (för E61), dessutom är det alltid fräscht vatten. Och oftast en rejäl kokare om du gör mycket mjölkdrinkar.

Om du köper en bra HX eller en bra dubbelkokare så kommer du inte att ha några problem med bryggande eller skummande, så jag skulle rekommendera att köpa en beggad HX och testa (nej han behöver inte köpa min), och om du gillar det (det gjorde jag) så vet du, och om du inte gillar det så vet du också.

För att tydliggöra skillnaden så bytte jag till LaSpaziale för att den var röd och hade volymetrisk styrning (enda chansen att få min bättre hälft att använda den). Hade ingenting alls med kaffet att göra.

När det gäller kvarn har jag haft några få där också, bland annat en Isomac Grand någonting och Mazzer Mini E, och det är ingen liten skillnad mellan dem. Till Mazzerns fördel. Kvalitet på kvarnen, på malningen, malningsgrader, klumpning, regöring och lite andra hygienfaktorer som ljudnivå, vilket iofs inte har så mycket med kaffet att göra.

Cheers,
/JC
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp