Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 17 till 22 av 22
    Citat Ursprungligen postat av AndersL Visa inlägg
    Om man kan vänta på ånga/sällan dricker med mjölk och även vill hålla kostnaden nere måste ju en Bezzera Unica vara svårslagen: E61 med pid och större kokare än Silvian. Sen att den tar betydligt mindre plats än alla DB utom Dalla Corte är ju ytterligare en fördel.

Att man måste köpa en kvarn för 10 000kr för att få bra espresso avfärdar jag som ren BS. Personligen kan jag knappt känna skillnad mellan en Isomac vs Mazzer Mini E, och den skillnaden jag känner tycker jag nog att Isomacen smakar bäst och är definitivt mer lättjobbad.
    Lät som min "drömbudgetmaskin" det. Klockrent! Men den verkar inte gå att hitta i Sverige.

http://www.stoll-espresso.de/bezzera...edelstahl.html
    Har inte hört något dåligt om stoll och har dessutom bra paketpris med (vad det verkar) en riktigt bra kvarn (en av väldigt få) med "medium" koniskt malverk: Bezzera bb0005. Extremt sugen på att beställa en bara för att se hur bra den är.

Köpa beggat?

Det var lättare för några år sedan då marknaden var floodad av billiga engrupps från nerlagda kaféer och restauranger, nu är engrupparna dyrare än tvågrupparna när dom dyker upp men värt att hålla koll på.

Själv gav jag 8000 för en Faema E98 A/1 och en Compak K6 kostade 1800 ink nya skivor.

Fastansluten restaurangmaskin rockar...

Ett headsup dock är att illa underhållna rotopumpar som stått ett tag är nästan utan undantag döda, så pruta 1500-2000kr och lär dig känna din nya maskin genom en teardown.
    "Ride hard, shoot straight and speak the truth...."
    Faema E98 Compact A/1, Micro Cimbali, Compak K6

Jag har gått igenom några maskiner, de sista två är QuickMill Andreja (till salu billigt), som är en HX maskin med väldigt temperaturstabila egenskaper, och LaSpaziale Vivaldi som är en dubbelkokare där jag kan ställa in temperaturen rätt exakt.

Jag märker ingen större skillnad på kvantitet, kvaliteten är lite annorlunda, inte nödvändigtvis bättre dock - svårt att förklara. Vivaldin är snyggare, och har en volymetrisk styrning så att när jag skummar slipper jag hålla koll på tid eller mängd för bryggningen, det gör det lite enklare.

Om du köper en bra HX är det ett moment mer, en parameter till att hålla reda på men i gengäld lite mer "hantverkskänsla" och färre delar som kan packa ihop, rätt enkel och beprövad konstruktion (för E61), dessutom är det alltid fräscht vatten. Och oftast en rejäl kokare om du gör mycket mjölkdrinkar.

Om du köper en bra HX eller en bra dubbelkokare så kommer du inte att ha några problem med bryggande eller skummande, så jag skulle rekommendera att köpa en beggad HX och testa (nej han behöver inte köpa min), och om du gillar det (det gjorde jag) så vet du, och om du inte gillar det så vet du också.

För att tydliggöra skillnaden så bytte jag till LaSpaziale för att den var röd och hade volymetrisk styrning (enda chansen att få min bättre hälft att använda den). Hade ingenting alls med kaffet att göra.

När det gäller kvarn har jag haft några få där också, bland annat en Isomac Grand någonting och Mazzer Mini E, och det är ingen liten skillnad mellan dem. Till Mazzerns fördel. Kvalitet på kvarnen, på malningen, malningsgrader, klumpning, regöring och lite andra hygienfaktorer som ljudnivå, vilket iofs inte har så mycket med kaffet att göra.

Cheers,
    /JC

Junior Member
    Reg.datum
    apr 2013
    Har en Silvia och tycker inte att det är svår att hantera. Har inte ens en dyr kvarn utan bara en 20 år gammal handkvarn som min fru köpte i Sarajevo och den duger utmärkt. Skaffar du en Silvia så finns massor av video på youtube som lär dig all om den. Skaffade idag en våg vara för att konstatera att jag hade redan kört med den rätta mängden kaffe. Det är bara att skaffa maskinen och testa sig fram.

Citat Ursprungligen postat av Theo Visa inlägg
    Har en Silvia och tycker inte att det är svår att hantera. Har inte ens en dyr kvarn utan bara en 20 år gammal handkvarn som min fru köpte i Sarajevo och den duger utmärkt. Skaffar du en Silvia så finns massor av video på youtube som lär dig all om den. Skaffade idag en våg vara för att konstatera att jag hade redan kört med den rätta mängden kaffe. Det är bara att skaffa maskinen och testa sig fram.
    Har också en silvia. Rockykvarn. Hur tempsurfar du? Har kollat fan miljoner videos. Får ganska bra resultat så länge det är lite robusta i. 100% arabica blir ofta för sura/syrliga eller nåt åt det hållet.

Liknande ämnen

1. Bra riktigt billig espressomaskin?
    Av John Scott i forum Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-01-19, 21:26
  2. En riktigt dum fråga...
    Av navifragus i forum Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 06:28
  3. Vart köper man riktigt bra bönor i Kristianstad?
    Av frapp i forum Någon annanstans
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 12:08
  4. Vad gör en kaffebar riktigt bra?
    Av Molarin i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 00:24
  5. Riktigt bra reservdelssajt?
    Av MartinForsberg i forum Hårdvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 12:57

Behörigheter för att posta