Inbyggnadsmaskin

Hej alla kaffekonnesörer! Här kommer en fråga från en fullständig noob. Jag hamnade här av en slump när jag googlade kaffemaskiner för inbyggnad och har nu surfat runt lite här på forumet. Tillräckligt mycket för att förstå att den gängse uppfattningen här verkar vara att just inbyggnadsmaskiner är att kasta pengarna i sjön. Att man kan få så mycket mer för samma pengar. Det jag har saknat i debatten är ett uttalande kring vad en sådan maskin faktiskt presterar. Kan de leverera en god kopp kaffe? Alltså, inget snack om vad jag kan få för pengarna eller att man egentligen inte sparar något utrymme med en inbyggnadsmaskin och så vidare och så vidare. Det jag vill veta är, blir det gott?

Den maskin jag kikar specifikt på är denhär:


http://www.siemens-home.se/produkter/espresso-kaffe/espresso/TK76K573.html

Kan köpas för drygt 11 laxar online.

Kan tilläggas att min utrustning idag består av en Melitta-bryggare som köptes ny för 7-8 år sen för 249 spänn. Så vad jag än byter till kommer få mig att trilla baklänges av häpnad över hur gott kaffe kan vara.
 

svartvest

Well-known member
Problemet är rengörningen, jo det går få en kopp kaffe från en inbyggnadsmaskin, sedan kan vi ha en samtal om det är espressosom kommer ut eller en espressoliknande substans...
 
Vad är det med rengöringen som blir problematisk? Är det att du inte kommer åt slangar osv på baksidan? Hur ofta behöver man (observera behöver, inte bör) rengöra maskinen?

Du säger att det kan diskuteras om det är espresso som produceras. Jag tolkar det som att du tvivlar på att kvarnen duger. Flera av de trådar jag hunnit läsa här hävdar nämligen att det är malningen och inte sälva bryggningen som är det viktiga. Har jag tolkat dig rätt?
 

TheDude

Well-known member
Jag gissar att det han menar är att en helt automatisk maskin aldrig kommer att göra hantverket att brygga en riktig espresso lika bra som en människa (med adekvat träning). Sedan kan man ju diskutera om det är det du är ute efter. Är du ute efter en maskin som på ett enkelt och problemfritt sätt fixar dig en kopp så är det säkert rätt för dig.
 
Okej, då förstår jag. Det är precis det som lockar mig med maskinen, att den är helautomatisk. Tryck på en knapp eller två, vänta en stund och du har en kopp kaffe från nymalda bönor. Men det är ju självklart också så att jag inte är beredd att lägga över tio tuss för en maskin som presterar i nivå med min nuvarande 249-kronors-Melitta. Frågan är var man kan förvänta sig att hamna i kvalité? Ligger man vid Melittan eller kan man jämföra det med en kapselmaskin för 1500? Kanske någon av Juras maskiner? Kan man få någon liknande referens?
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Ja thedude har rätt i sin tolkning, en kopp kaffe ja, men är den god. Dom maskiner som jag har smakat på producerade en kopp kaffe med ett skum på. Att kalla det cappo, tycker jag är att ljuga, kaffe med skum, ja sant. Gå till köksaffären och prova, det är din smak och ditt kaffe.

Själv håller jag på att planera köket för om byggnad hemma, inbyggd inte aktuellt, triotap en trycktank för hetvatten till brygg ja tack. Sedan kom frågan vad gör man med Santos/Don Pedron om man sätter in en induktionshäll...så går mina tankar..
 

Gholam

Well-known member
Hej alla kaffekonnesörer! Här kommer en fråga från en fullständig noob. Jag hamnade här av en slump när jag googlade kaffemaskiner för inbyggnad och har nu surfat runt lite här på forumet. Tillräckligt mycket för att förstå att den gängse uppfattningen här verkar vara att just inbyggnadsmaskiner är att kasta pengarna i sjön. Att man kan få så mycket mer för samma pengar. Det jag har saknat i debatten är ett uttalande kring vad en sådan maskin faktiskt presterar. Kan de leverera en god kopp kaffe? Alltså, inget snack om vad jag kan få för pengarna eller att man egentligen inte sparar något utrymme med en inbyggnadsmaskin och så vidare och så vidare. Det jag vill veta är, blir det gott?

Den maskin jag kikar specifikt på är denhär:


http://www.siemens-home.se/produkter/espresso-kaffe/espresso/TK76K573.html

Kan köpas för drygt 11 laxar online.

Kan tilläggas att min utrustning idag består av en Melitta-bryggare som köptes ny för 7-8 år sen för 249 spänn. Så vad jag än byter till kommer få mig att trilla baklänges av häpnad över hur gott kaffe kan vara.

Trilla baklänges av häpnad kommer du definitivt att göra men inte för att kaffet smakar så mycket bättre utan kanske tvärtom. Det finns en anledning till att det finns minst en kaffebryggare i var mans hem och det är för att just att brygga kaffe är ett sjukt billigt och bra sätt att göra kaffe. Om du har nymalen kaffe av hög kvalité och kör det i din Melitta så får du en bättre upplevelse än av samma kaffe i vilken automat/inbyggnad som helst. Du måste faktiskt ha hyfsat bra hårdvara(maskin+kvarn) och kompetens för att göra en espresso som är förnämare än det. Sen kan man ju vara less på bryggkaffe, för det är ju lite annorlunda ändå, och då är det en annan historia. Jag har själv haft en helautomat i 7 år som jag har använt parallellt med brygg- och espressomaskin(dubbelkokare+Mazzer) och visst slinker det ner men det är helt enkelt inte samma upplevelse som brygg eller cuppocinon. Krämig bryggkaffe med bismak skulle jag kalla det för...
 

osks

Well-known member
Frågan är var man kan förvänta sig att hamna i kvalité? Ligger man vid Melittan eller kan man jämföra det med en kapselmaskin för 1500?

Den enda helautomatiska maskin (som jag har provat) som faktiskt producerar något som liknar espresso, och inte bara är lite starkare kaffe (som oftast inte smakar bra), är Nespresso. Jag är inget stort fan av Nespresso än då, men jag förstår åtminstone kompromissen (det är löjligt lätt och billigt att få något reproducerbart, och som inte smakar helt illa).

Den typiska helautomatiska maskinen tycker jag mest verkar vara en teknikpryl, snarare än något för att göra gott kaffe. Det är inget fel med att köpa teknikprylar, men man ska nog inte ha något hopp om att få märkvärdigt kaffe. Du betalar för att kunna trycka på en knapp, inte för att få godare kaffe.
 

rannagarden

Well-known member
Jag är absolut ingen kaffe-snobb (vad det nu är?). :blink: Gudarna skall veta att mycket skumt kaffe flutit under mitt gomsegel. Men jag är klart benägen att hålla med vad de flesta här är inne på. Vill du trycka på en knapp och få kaffe i kopp - köp en podmaskin och spara de övriga slantarna.
 
Ska jag tolka detta som att resultatet blir ungefär som en kapselmaskin? Och att själva inbyggnaden alltså kostar 8-9 tusen?
 

rannagarden

Well-known member
Ska jag tolka detta som att resultatet blir ungefär som en kapselmaskin? Och att själva inbyggnaden alltså kostar 8-9 tusen?
Ja, alltså lite så är det nog. Om man vill behålla smidigheten av att bara kunna trycka på en knapp och få kaffedryck i kopp så är det min åsikt att en podmaskin är en bättre investering.
 

MrPlow

Well-known member
Ska jag tolka detta som att resultatet blir ungefär som en kapselmaskin? Och att själva inbyggnaden alltså kostar 8-9 tusen?

Nej. Jag tycker inte man kan jämföra nespresso med en helautomatisk.

Jag har druckit drickbart kaffe ur inbyggnadsvarianter. Se till att ha färska bönor, rengör noga och njut av enkelheten.
 

Cykelmartin

Well-known member
Jag tycker att nespresso levererar bättre/godare kaffe än de flesta automatiska jag provat. Hade en nespresso pixie på jobbet och en lattissima+ hemma tidigare. Allt från ristretto till latte blev godare från dessa maskiner än från exempelvis juramaskinen för 16k som också fanns på jobbet ett tag.
 
Nej. Jag tycker inte man kan jämföra nespresso med en helautomatisk.

Jag har druckit drickbart kaffe ur inbyggnadsvarianter. Se till att ha färska bönor, rengör noga och njut av enkelheten.

Äntligen någon med en åsikt som sticker ut :D. Känner mig på det hela taget nöjd med responsen i tråden. Den slutsats jag drar är, trots ovan citerade inlägg, att prestandan ligger någonstans kring en kapselmaskin.

Tackar för engagemanget!

Over and out!
 

Gholam

Well-known member
Äntligen någon med en åsikt som sticker ut :D. Känner mig på det hela taget nöjd med responsen i tråden. Den slutsats jag drar är, trots ovan citerade inlägg, att prestandan ligger någonstans kring en kapselmaskin.

Tackar för engagemanget!

Over and out!

Prestanda ligger absolut kring en kapselmaskin men du har friheten att fritt välja dina bönor...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp