konvex eller platt tramper?

rannagarden

Well-known member
Det finns fler modeller än så. Skillnaden skall väl vara att kaffet smakar olika iom skillnad på puckens utseende. Välj en platt. :)
 

svartvest

Well-known member
Då säger jag konvex...inte för att vara tvärsöver..men jag har provat båda och min upplevelse var att konvex tamper blev det fler bättre skott i rad. Sedan har tampern passningform som har gått från några mm mindre, och idag så tajt som möjligt.
 

Sörplarn

Active member
Är det lättare med tight passform på tamper? Kör själv idag med en platt tamper som är ett par mm mindre än korgen. Och ska skaffa mig en ny...men jag vet inte vad tight som lämpar sig bäst. 57 eller 58 mm för en 58mm-korg???
 

hne

Well-known member
Mindre spill och pill och kanalisering med en lätt konvex tamper som passar bra i filtret säger jag efter att ha provat en 57.20mm flat alutamper och en 57.95mm konvex ståltamper i silvians 58mm-korgar.
 

hne

Well-known member
Du kan göra riktigt bra espresso med en 57mm flat till en silvia. Om det är lättare med en 58mm konvex hänger nog på din teknik.
 

Theo

Member
Jag har klarat mig ganska bra med den i plats som följer med Silvian, men det är inte alltid jag får det rätt. Kanske underlättar att ha en bättre och i rätt diameter tramper. Tack för hjälpen.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nu vet jag inte vilken tamper som följer med Silvian i dag, men den jag fick med dög inte till något kafferelaterat alls. Skillnaden mellan den och den konvexa jag skaffade var som dag och natt (på vintern när skillnaden är som störst). Det enda som kunde vara i närheten med plasttampern var NSEW-tampning.

Idag kör jag en flat (även om den konvexa finns kvar), som jag trivs ypperligt med.

//Stefan (som emellanåt tar fram den konvexa tampern; har dock aldrig upplevt större skillnader)
 

Theo

Member
Jag kommer att skaffa en. Tråkig att här i Halmstad finns det inte mycket att välja på- Det känns inte bra att beställa en grej som ska kunna sitta bra i handen bara genom att se en bild på nätet.
 

onkelA

Well-known member
då jag gick över till VST-korgar skaffade jag en platt Pullman-tamper, som var måttanpassad efter korgarna. Den fungerade helbra, men nyfikenhet fick mig att skaffa en konvex också, då jag läste på nätet; vissa svor på att platt är bäst och vissa igen konvex, medan många menade att ingen skillnad (speglas bra i denna tråd). Snål som jag är skaffade jag bara basen och tänkte att man använder samma skaft, det är ju enkelt att byta bas...
(gissa om det blev av, i praktiken lämnade den nya = konvexa på och jag inbillade mig att den var bättre)
...omsider skaffade jag sen ett eget skaft åt den andra, för att kunna jämföra rättvist. Har sgs dagligen använt bägge, så att jag varannan dag börjar med ena och kör varannat skott platt/konvex och på kort sikt kan jag skönja tendenser åt ena eller andra hållet (kaffet?), men på lång sikt sätter jag min kvarn i pant på att det inte blir någon skillnad (doft, smak, utseende i nakenPF...)

ps: minns inte exakt när jag fick andra skaftet, men det är mååånader
 

Theo

Member
Tack för hjälpen. Ska skaffa en konvex tror jag. Läste på en sida att man ska ha 58,2 till Silvian. Men har sett bara 58 mm till salu.
 

onkelA

Well-known member
marginellt "glapp" spelar knappast nån roll och är det alltför tajt kan det bli svårt att få bort den efter utförd tampning
 
Topp