Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 14 av 14
    Junior Member
    Reg.datum
    apr 2013
    Jag har klarat mig ganska bra med den i plats som följer med Silvian, men det är inte alltid jag får det rätt. Kanske underlättar att ha en bättre och i rätt diameter tramper. Tack för hjälpen.

Nu vet jag inte vilken tamper som följer med Silvian i dag, men den jag fick med dög inte till något kafferelaterat alls. Skillnaden mellan den och den konvexa jag skaffade var som dag och natt (på vintern när skillnaden är som störst). Det enda som kunde vara i närheten med plasttampern var NSEW-tampning.

Idag kör jag en flat (även om den konvexa finns kvar), som jag trivs ypperligt med.

//Stefan (som emellanåt tar fram den konvexa tampern; har dock aldrig upplevt större skillnader)
    Grind in, Turn on, Steam out...

Junior Member
    Reg.datum
    apr 2013
    Jag kommer att skaffa en. Tråkig att här i Halmstad finns det inte mycket att välja på- Det känns inte bra att beställa en grej som ska kunna sitta bra i handen bara genom att se en bild på nätet.

Senior Member onkelAs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    då jag gick över till VST-korgar skaffade jag en platt Pullman-tamper, som var måttanpassad efter korgarna. Den fungerade helbra, men nyfikenhet fick mig att skaffa en konvex också, då jag läste på nätet; vissa svor på att platt är bäst och vissa igen konvex, medan många menade att ingen skillnad (speglas bra i denna tråd). Snål som jag är skaffade jag bara basen och tänkte att man använder samma skaft, det är ju enkelt att byta bas...
    (gissa om det blev av, i praktiken lämnade den nya = konvexa på och jag inbillade mig att den var bättre)
    ...omsider skaffade jag sen ett eget skaft åt den andra, för att kunna jämföra rättvist. Har sgs dagligen använt bägge, så att jag varannan dag börjar med ena och kör varannat skott platt/konvex och på kort sikt kan jag skönja tendenser åt ena eller andra hållet (kaffet?), men på lång sikt sätter jag min kvarn i pant på att det inte blir någon skillnad (doft, smak, utseende i nakenPF...)

ps: minns inte exakt när jag fick andra skaftet, men det är mååånader

Junior Member
    Reg.datum
    apr 2013
    Tack för hjälpen. Ska skaffa en konvex tror jag. Läste på en sida att man ska ha 58,2 till Silvian. Men har sett bara 58 mm till salu.

Senior Member onkelAs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    marginellt "glapp" spelar knappast nån roll och är det alltför tajt kan det bli svårt att få bort den efter utförd tampning

Liknande ämnen

1. S: Tamper, 58 mm konvex
    Av Lattemamma i forum Köp och sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 20:34
  2. Tamper Xpressivo Presso 57 mm, konvex
    Av jrylander i forum Köp och sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 21:34
  3. 8 grams "platt" filterkorg
    Av larjo11 i forum Hårdvara
    Svar: 13