BYTES: La Pavoni Pro mot flugfiske eller andra hobbyprylar

hengru

Active member
Hej!

Eftersom jag har en espressomaskin för mycket tänkte jag göra mig av med La Pavonin.
Men det känns tråkigt att bara sälja, så istället blir det byta för att främja någon av mina andra hobbies.

Därför byter jag gärna maskinen mot någon annan hobbysak. Flugfiske är mitt största intresse, så helst någonting inom det. Men kan även tänka mig andra roliga prylar, kom med förslag! Det viktigaste är inte att det matchar priset på Pavonin men det får inte vara allför långt ifrån.

LaPavoni.jpg

54mm Tamper ingår. Jag köpte den själv begagnad för några år sedan och har fixat en del med den sedan dess.

Detta har jag gjort:
- Bytt ut teflonkolv mot mässingskolv (samt "sleeven" den ligger i)
- Bytt alla viktiga packningar
- Bytt röret från kokare till termostat, sight glass cover och rör mellan kokare och grupp

Dessa problem finns:
- Lite rost innuti basen, var mycket från början men har fått bort det mesta (det syns inte då det är på insidan, så bör inte vara något problem)
- Säkerhetsknappen kan lätt bli aktiverad då maskinen flyttas mycket. fungerar efter att man tryckt in den igen. (när den väl står still är det inga problem)
- Basen sitter just nu extremt hårt mot kokaren, så om du tänkt öppna upp maskinen bör du ha bra grejjor och vara stark.
- Litet läckage i ångröret, har själv inte lyckats fixa detta, men har inte varit något stort problem. Ångar man mycket kanske det förvärras?
- Små skavanker efter användning men inget som stör helhestsintrycket.

Sedan tycker jag att shotmängen är alldeles för liten. nu vet jag att Pavoni ska vara så men det verkar variera från maskin till maskin och just denna Pavoni är inte generös.

Jag skickar helst inte. Bor i Karlskoga men ett byte kan även göras i Göteborg (eller på vägen mellan gbg och Karskoga)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp