Hur snabbt åldras kaffebönor egentligen - eller jag tror att jag blivit upplyst...

stefanbo

Well-known member
Ok övertygad. Slängde med en Monsun och en La Esperanza till en order igår kväll så får vi se vart det leder :).
 

hne

Well-known member
Haha, jag lovar att du inte blir besviken:)

Det går att misslyckas med att rosta kaffe, men på den halvtimmen det kan ta att leta reda på hyffsat nyrostat kaffe genom att springa runt i butiker kan man faktiskt rosta i ugn, kyla, mala och brygga sig en testkopp. Snabbare eller åtminstone mer effektivt om man kör elektrisk kvarn och kaffekokare än som jag nyss gjorde med hario skerton och vattenkokare till kanna och stå och småhälla för hand.
 

stefanbo

Well-known member
Ja då har man kört två omgångar i ugnen! Kan väl lugnt säga att jag inte är rostmästare än, men att det gett en försiktig mersmak. Första omgången var enbart Monsun Malabar. Spännande att bara sitta och titta på bönornas utveckling i ugnen. Första crack (om jag förstått det rätt) kom vid 3.30 och sen tog jag ut vid 6.10. Tror tempen (mätte med ugnstemp under tiden) låg runt 220-240. Är det för varmt tro? Resultatet blev väl mörkrostat, mer än franskrost... Men ändå nästan drickbart som espresso efter 1,5 dygn som jag höll ut att vänta.

Andra gången, även där med bara Monsunen, provade jag med en rejält förvärmd plåt. Tog inte tid me. Det gick rasande fort, minst en minut snabbare än första gången. Tog ändå ut tidigare (glömde ta tid) när de flesta bönorna såg fina ut. Resultatet blev stor spridning i rostgrad mellan bönorna så jag sorterade (tidskrävande även med 100g...) i tre högar där den med de i mitt tycke finaste bönorna (mellanmörka) blev störst. Efter två dygn smakade det sådär som espresso, lite väl agressivt. "Glömde sedan bort kvarvarande bönor en dryg vecka. Och ser man på: när jag idag gjorde två espresso med monsunen blev det förvånansvärt rund och lite söt smak!

Så konklusionen blir att det är kul och svårt att rosta i ugn, men inte alls omöjligt att få riktigt gott kaffe! Som kuriosa kan jag berätta att rost-tillverkaren Diedrich ligger i samma yttepytte-småstadshåla i Idaho som mina kusiner bor i. Får väl bli ett studiebesök nästa gång man far över...:)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Du verkar ha lite väl varm ugn. Lättare att stoppa vid rätt tid om man mer marginaler. Prova justera temperaturen så att det tar ungefär en kvart att rosta.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
av min erfarenhet börjar det ofta hända saker runt 10 minuter, det som är svårast är att röra runt bönorna under tiden. :)

har du bra ugn, prova 220 grader.
 

stefanbo

Well-known member
Hur mkt rör ni vid ugnrostning? Jag har rört två gånger vid mina försök. Ska sänka temp också...
 

martink78

Well-known member
Ja lösviktskaffe är verkligen inget bra val, smaken vädras bort rätt snabbt och man har ingen koll på hur gamla bönorna är.
 
Hur är det med att lagra bönorna i en humidor? Det är nog samma princip med cigarrer - en viss fuktighet, cigarrens (flyktiga) oljor och annat som ger smaken och bevaras bäst under vissa omständigheter. Eftersom det är kemiskt ett liknande princip med bönor, borde det kanske hålla sig lite längre alltså i en sluten humidor?
 
En hel annan lösning - istället för vacuum ett inertgas - kävegas i så fall borde göra tricket (plus kallt lagring). Fast det är nog inte så lätt att fixa tillgång till kvävgas om man inte jobba på ett lab. Kanske som företag om man acceptera kostnaderna, vilket bör vara akzeptabelt eftersom man oftast kan hyra/leasa utrustningen av tex AGA. Och kävgas själv är billigt.
 
Topp