Hur snabbt åldras kaffebönor egentligen - eller jag tror att jag blivit upplyst...

christi@n

Member
Har haft espressomaskin med skitkvarn länge. Har nu en bättre kvarn och har börjat intressera mig för lite dyrare bönor. Köpte aldrig något dyrare än Musetti innan och har väl aldrig blivit helt nöjd nån gång med espressotillverkningen i hemmet. Har haft svårt med Crema och smaker.

För ganska många år sedan när jag började dricka espresso på café så fick jag snabbt ett favoritställe som använde sig av Bergstrands kaffe. Deras espresso har jag aldrig varit i närheten av hemma, tills för några veckor sedan.

Dagarna efter jag fått min nya kvarn springer jag in på Ica Kvantum och där står 3 olika sorters Bergstrands i enkilos påsar. Fan vad dyrt tänker jag med cirka 230:- påsen men köper en påse 7.3 slow roast.
Kommer hem och får på första försöket en perfekt espresso med mycket och kraftig crema och alla smaker på plats. Som på favoritcafét från förr :)

Nu är det plötsligt roligare än någonsin med kaffe och jag börjar gotta ner mig i all världens kaffesajter efter kunskap, och hittar också detta forum.

det går några veckor. Slutet på Bergstrandspåsen börjar närma sig men jag börjar få problem. Creman blir inte som den ska, smakerna sitter inte. Jag ändrar malningsgrad, tampar hårdare och mjukare. Rengör maskinerna. Inget hjälper och jag börjar tro att espressomaskinen kanske håller på att ge sig. Läser i forumet och ser att det skrivs en del om att färskheten på bönor/kaffe är viktig.
Tänker... kan det redan ha åldrats?

Springer och köper en ny påse Molinari istället (snålar ifall maskinen är paj) för att testa. Och på första försöket kommer det ut en perfekt espresso igen med massiv crema. What the fuck?

Är det såhär det är alltså. Bönorna åldras fort och tappar egenskaper när påsen är öppnad? 3 veckor vill jag påstå att Bergsstrandsbönorna klarade sig. Och då har jag ändå förslutit påsen med en sådan där plastklämma och förvarat den i en låda.

Vad säger ni experter om mitt resonemang?
 
Har haft espressomaskin med skitkvarn länge. Har nu en bättre kvarn och har börjat intressera mig för lite dyrare bönor. Köpte aldrig något dyrare än Musetti innan och har väl aldrig blivit helt nöjd nån gång med espressotillverkningen i hemmet. Har haft svårt med Crema och smaker.

För ganska många år sedan när jag började dricka espresso på café så fick jag snabbt ett favoritställe som använde sig av Bergstrands kaffe. Deras espresso har jag aldrig varit i närheten av hemma, tills för några veckor sedan.

Dagarna efter jag fått min nya kvarn springer jag in på Ica Kvantum och där står 3 olika sorters Bergstrands i enkilos påsar. Fan vad dyrt tänker jag med cirka 230:- påsen men köper en påse 7.3 slow roast.
Kommer hem och får på första försöket en perfekt espresso med mycket och kraftig crema och alla smaker på plats. Som på favoritcafét från förr :)

Nu är det plötsligt roligare än någonsin med kaffe och jag börjar gotta ner mig i all världens kaffesajter efter kunskap, och hittar också detta forum.

det går några veckor. Slutet på Bergstrandspåsen börjar närma sig men jag börjar få problem. Creman blir inte som den ska, smakerna sitter inte. Jag ändrar malningsgrad, tampar hårdare och mjukare. Rengör maskinerna. Inget hjälper och jag börjar tro att espressomaskinen kanske håller på att ge sig. Läser i forumet och ser att det skrivs en del om att färskheten på bönor/kaffe är viktig.
Tänker... kan det redan ha åldrats?

Springer och köper en ny påse Molinari istället (snålar ifall maskinen är paj) för att testa. Och på första försöket kommer det ut en perfekt espresso igen med massiv crema. What the fuck?

Är det såhär det är alltså. Bönorna åldras fort och tappar egenskaper när påsen är öppnad? 3 veckor vill jag påstå att Bergsstrandsbönorna klarade sig. Och då har jag ändå förslutit påsen med en sådan där plastklämma och förvarat den i en låda.

Vad säger ni experter om mitt resonemang?

Precis så är det. Färskheten på bönorna är helt avgörande för en god espresso, jag brukar räkna med två veckor efter att den vakuumförpackade påsen är öppnad, och då återförsluter jag ändå med klämma och förvarar påsen i frysen, sen duger bönorna bara till bryggkaffe.
 

christi@n

Member
Jag inser ju tyvärr då att jag inte kan hålla på att köpa 1 kilos påsar om jag inte börjar bjuda hem mer människor, eller ökar kaffedrickandet :)
De 2 senaste bönsorterna blir väldigt bra espresso, men mindre bra kaffe tyvärr.

Inser också vad som troligen var största felet med Zoegas espresso som jag köpte i en sådan där lösviktsapparat på Coop. Fy vilken pissespresso det blev rent ut sagt. Fick slänga bönorna. Surt och ingen crema alls. Hade väl troligen legat länge i den där apparaten.
 

hne

Well-known member
En månad tycker jag går sträcka sig till om bönorna är riktigt nyrostade. Vissa sorter håller längre men det är vanligare åt andra hållet verkar det som. Fast är man två som snittar två dubbla per veckodag och fem på helgen så är man ju uppe i ett halvkilo i veckan så på sätt och vis finns det väl anledning till enkilospåsarna även för hemmabruk men hos mig går max hälften åt.
 

christi@n

Member
Men Paulie... frysen? Frysen ska ju vara bönförstörande...
Förövrigt tack för era inlägg. Skönt att få saker o ting bekräftat :)
 

rannagarden

Well-known member
Frysen funkar utmärkt. Själv brukar jag bunkra där och ta fram lagom för en veckoranson och tina. Jag kan inte påstå att frysen förstör vare sig bönor, smak eller uppförande i espressomaskinen. :)
 

GLC

Well-known member
Instämmer med föregående talare i tråden.

Med en så stor förpackning kan det vara bra att dela upp den i två mindre påsar, halva som du avvänder dig av och andra halvan är väl försluten och rörs inte förrän den första halvan är slut. Det blir då mindre luft som kommer in i påsen jämfört med att du är och öppnar påsen varje dag, även om du försluter väl.
 

TheDude

Well-known member
Jag tror det blir ett inköp av sådana där vaccuumburkar (typ Vacuvin Te/kaffebehållare) som man kan ha bönorna i. Jag tycker det borde fungera bra att lägga en mindre mängd bönor i kvarnen och resten i vakumburken.
 

hellgun

Active member
Jag köper 1-kilospåsar och när jag öppnar en påse häller jag upp på fyra glasburkar och resten (en femtedel) går i kvarnen. Jag fyller burkarna tokfulla och skruvar åt locket så att det blir tätt. Som kvitto får jag ett "pyyyyyysssss" när jag öppnar en ny burk. Fryser dock inte in utan burkarna står i ett mörkt skåp.
 

christi@n

Member
Jag tror det blir ett inköp av sådana där vaccuumburkar (typ Vacuvin Te/kaffebehållare) som man kan ha bönorna i. Jag tycker det borde fungera bra att lägga en mindre mängd bönor i kvarnen och resten i vakumburken.

Vakumburkar låter ju väldigt intressant. Det får kollas upp.
Men en tanke slår mig. Om vakuum hade vart det bästa för bönorna, varför levereras dom inte vakuumförpackade då? :)
 
Senast ändrad:

tnordl

Well-known member
De flesta påsar gör det. Men bönerna avger gas eget rostning som efter ett tag blåser upp påsarna.

:)
 

TheDude

Well-known member
Jag hade tänkt mig vaccuumburkar till att paketera "ful bönor" (d.v.s. som är köpta rostade) och då lär de väl inte avge så mycket gas längre.
 
Senast ändrad:

tnordl

Well-known member
Nej förmodligen inte. Men gasen som bönerna släpper ut är inte syre så den gör ingen skada.

Det som åldrar kaffe är syre, ljus, värme. Jag tror burkarna funkar nog men frågan är om du verkligen märker någon skillnad mot att förvara den försluten på ett mörkt kallt ställe.
 

Jacob

Well-known member
Jag tar inga risker :) Jag kör vakuumburk i kylen. Har erfarenheter av andra "tättförslutande" burkar som använts till färdigmalet bryggkaffe, och jisses vad de tappar ut arom! Även om det är mindre känsligt med hela bönor så vill jag förlänga livslängden så länge som möjligt då det oftast bara går åt en dubbel om dagen.

Men en fråga jag har är detta med rostdatum. Jag träffade en man som jobbade med att marknadsföra nåt danskt espressokaffe, och han påstod att så länge bönorna är vakuumförpackade så kan de stå i butik ett par år från rostdatum innan man märker nån skillnad. Min upplevelse, vilken han inte köpte, är att en gammal påse som öppnas första gången kan hålla en viss kvalité första kopparna, men tappar väldigt snabbt. Nån annan som upplevt liknande och kanske kan förklara hur det hänger ihop? Vakuum är bra, men inte stannar man klockan helt genom att vakuumförpacka?
 

stefanbo

Well-known member
Ok Calobra. Om man är sugen på att rosta själv men har dåligt m tid att nörda ner sig: vad är nästa steg härifrån? Länk till diy?
 

MrNoOne

Well-known member
Min erfarenhet är att kaffet "pikar" sisådär 5-10 dagar efter rostning. Det är då, under en eller ett par magiska dagar då allt blir perfekt. Sirapsliknande mustighet, creman, marmoreringen, smaken. Allt det där finns även dagarna före och veckan efter, men inte på samma sätt.

Rostade hela bönor skeppas på olika sätt. Vissa har "bara" stora påsar i vilket kaffet packas och som sedan "gasar av sig" genom en backventil. Andra vakuum förpackas eller fylls med gas för att stänga ute syret. Men precis om med allt annat torkar bönorna över tid ändå, det går inte att få hela bönor i en påse som är 100% syrefri. Gasen stänger visserligen ute syret, men bönans oljor "torkar" ändå.

Så, rostat kaffe smakar utan tvekan bäst upp till 14 dgr efter rostning, oberoende på hur det packats. Förvaring skall ske svalt och mörkt, kan de förvaras i burkar där man kan pumpa ur luften efter att den stängs är detta väl bra. Frysen är enligt många kaffeexperter en myt och bör undvikas, kylen lika så. Själv pressar jag ur så mycket luft det går ur påsen och sätter en påsklämma om den.
 

MrNoOne

Well-known member
Min erfarenhet är att kaffet "pikar" sisådär 5-10 dagar efter rostning. Det är då, under en eller ett par magiska dagar då allt blir perfekt. Sirapsliknande mustighet, creman, marmoreringen, smaken. Allt det där finns även dagarna före och veckan efter, men inte på samma sätt.

Rostade hela bönor skeppas på olika sätt. Vissa har "bara" stora påsar i vilket kaffet packas direkt efter rost och som sedan "gasar av sig" genom en backventil. Andra vakuum förpackas eller fylls med gas för att stänga ute syret. Men precis om med allt annat torkar bönorna över tid ändå, det går inte att få hela bönor i en påse som är 100% syrefri. Gasen stänger visserligen ute syret, men bönans oljor "torkar" ändå.

Så, rostat kaffe smakar utan tvekan bäst upp till 14 dgr efter rostning, oberoende på hur det packats. Förvaring skall ske svalt och mörkt, kan de förvaras i burkar där man kan pumpa ur luften efter att den stängs är detta väl bra. Frysen är enligt många kaffeexperter en myt och bör undvikas, kylen lika så. Själv pressar jag ur så mycket luft det går ur påsen och sätter en påsklämma om den.
 

Jacob

Well-known member
Precis min erfarenhet av kaffets peak, MrNoOne! Då Kör jag på som vanligt, men tar väl ut burken ur kylen då :) Tänkte att det är bättre med svalt än med 22° som det ofta är i vårt kök. Vakuumburken borde stänga ute kylskåpsaromer, men kylen kanske ska undvikas ändå?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Ok Calobra. Om man är sugen på att rosta själv men har dåligt m tid att nörda ner sig: vad är nästa steg härifrån? Länk till diy?

Grejen är ju att du inte behöver nörda ner dig. Det blir bra ändå. Tidsgrejen funkar inte. Tar en halvtimme att gå omvägen och köpa det kaffe du vill ha. Tar en kvart att rosta på en omgång.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp