Ljust rostade espressobönor svårare än mörkare?

jensklas

Active member
Har försökt fråga på diverse nätbutiker där jag handlat kaffe utan att få svar. Provar här istället tänkte jag!

Varje gång jag har köpt espressobönor som visat sig vara ganska ljusrostade har jag haft jättesvårt att få till det bra. Smakar surt/syrligt vilket iofs är meningen i vissa fall. Men även creman är i mjäkigaste laget, och det smakar inte bra hur jag än försöker.

Beter sig helt annorlunda än tex la bomba eller waxholms krut eller någon annan espressoblandning.

Jag är långt ifrån erfaren "expert", men skillnaden blir så stor.

Är det helt enkelt så att det är enklare med mörkare espressobönor än ljusare?

/Jens
 

Mayhem

Well-known member
Nja snarare än rostgraden så tror jag nog det är i blandningens innehåll skillnaden ligger. Du nämner La Bomba och Krut och de har båda en rejäl mängd robusta i sig, vilket brukar resultera i en tjockare crema än kaffen på 100% arabica. Sedan hänger det förstås ändå ihop indirekt med rostgraden eftersom blandningar av den klassiska/italienska skolan oftast är mörkare rostade...

En annan grej att tänka på är att moderna, fruktiga, ljusrostade kaffen alltsomoftast är optimerade för betydligt högre dosering än blandningar av den klassiska/italienska skolan. Vet inte vad du har för maskin men jag tror du kommer få bättre resultat med dessa kaffen om du köper ett naket portafilter med en större korg än vad du använder nu!
 

jensklas

Active member
Har rancilio silvia och rocky. Dubbelkorg som rymmer 19-20g, alltså inte original. Samt naket PF.

Fick väl till nån drickbar, men inte god.. Kan ju vara så att jag helt enkelt inte gillar det syrliga.

Är ganska insnöad att creman "ska" vara riktigt tjock och följa med ända ned i botten på koppen. Kanske får sänka kravet lite och lita mer på smaken.

Tack för svaret!
 

Mayhem

Well-known member

jensklas

Active member
Tempsurfar, använder coldflush. Inbillar mig att det ger jämnast resultat. Intressant att prova högre temperatur. Svårt att veta utan PID bara.. Kanske värt att investera i en.

En hel vetenskap detta.
 

stefanbo

Well-known member
Jag har också varit i din situation. Jag har väl mer eller mindre bestämt mig för att jag tycker bättre om mörkare rostat och robustablandningar på espressomaskinen. Kan varmt rekommendera Waxholms svarta bomber! God och hyfsat lätt att få till för mig, den börjar bli "Husets kaffe" här hemma. Orkar inte med den emotionella berg- och dalbanan som andra kaffen innebär smakmässigt...:)
 

jensklas

Active member
Börjar misstänka samma för mig också. Måste lära mig att stoppa i rätt tid också. Kan få lite varierande resultat trots "enklare" bönor.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ljusare rostat kaffe utan robustabönor ger en ljusare och tunnare crema. Creman har sedan inget med själva smaken att göra men det ser ju ändå betydligt trevligare ut med en lite mörkare och fetare crema.

Ett ljusare rostat kaffe är svårare att få till som espresso eftersom bönorna innehåller mer syra och mindre sötma. Det kan också vara så att rosteriet har valt bönor till sin espresso som kanske inte passar så bra som espresso. Men det stora problemet med ljust rostat kaffe är att man behöver brygga ganska exakt för att få fram sötman, som behövs för att balansera upp syran.

Det är också lättare att få ut smakerna / extrahera ett mörkare kaffe jämfört med ett ljusare. Det tar t.ex. längre tid eller kräver högre temperatur för att få ut samma mängd "smakämnen" ur ett ljusare kaffe.

Sedan så är det också en smaksak om man gillar syra eller föredrar det lite mer sötare tonerna.

Kan ni inte skriva vilka kaffesorter som ni har provat som ni har haft svårt att få till?
 
Senast ändrad:

jensklas

Active member
Härligt, äntligen folk som kan förklara. Tack!

Senast kämpade jag med da matteo - magasinsgatan. Ena bönan är yirgacheffe från Etiopien. Vilken jag läst mycket om nu i efterhand som svår böna.

Annars olika single estate kaffe jag inte riktigt minns samt testat espresso på kopi luwak. Vilket föga förvånande kanske blev fiasko..
 

dalus

Member
Det är OK att vara intresserad av kaffe och espresso samtidigt som man inte gillar syrligt kaffe utan någon form av beska från rosterier som funnits i 3 år.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp