Hamburg

awol

Well-known member
Jag spenderade i veckan som varit några lediga dagar i Hamburg, och passade då så klart på att testa ett antal av stadens kaffebarer. Tänkte därför dela med mig av mina bästa tips:

- Stammisstället, med närhet till mitt hotell och med fri wifi, hette Caffe Latte (Wohlwillstr. 49 i stadsdelen St Pauli). Grymt fina espresso och cappuccino samt en lugn och avslappnad atmosfär.
- Speicherstadt Kaffeerösterei (Kehrwieder 5 vid hamnen) var väl något av en turistfälla med sin souvenirbutik och direkta närhet till flera av stadens sevärdheter. Men det var ändå en riktigt häftig lokal inhyst i det gamla hamnområdet, och det fanns mängder av olika spännande kaffebönor på menyn. Helt klart värt ett besök, även om kaffet i slutändan var så där (och dyrt!).
- Ett annat rosteri/café som jag besökte var Elbgold (Lagerstr. 34c i Sternschanze). Även här var det en speciell miljö med caféet inhyst i en lagerbyggnad, och med riktigt gott kaffe dessutom! Helt klart ett av mina favoritställen under resan.
- Due Baristi (Langenfelder Damm 2, nordvästra delen av stan) ligger lite offside, men om man är i krokarna så serverar de riktigt fin espresso här. Det närmaste en italiensk espressobar (eller åtminstone som jag föreställer mig att det skulle vara, har aldrig varit i Italien..) jag kom under resan. Väldigt populärt ställe!
- Var inne ett par gånger på ett hål-i-väggen-café som heter Black Delight (Eppendorfer Weg 67, Eimsbüttel), anspråkslöst men mycket god espresso.
- Den enda direkta besvikelsen under resan serverades i form av en espresso på Espressolution (Juliusstr. 12 i Sternschanze), smakade surt och platt.

Hann även med ett några fler ställen, som alla var helt OK men inget att hänga i granen. Passerade för övrigt ett ställe som hette Deathpresso (med tillhörande dödskalle som symbol), men det blev aldrig av att jag gick in där. Var väl kanske bäst så ändå.


Har någon annan besökte dessa eller andra caféer i Hamburg? Vad tyckte du i så fall?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp