Hario V60 - Råd inför köp. Storlek osv...

Söder

Well-known member
Sitter med en Moccamaster, men har börjat gilla att kör lite mer manuellt. Har förstått att det är ett V60-kit man ska ha.

Har kommit över en gammal Kockumskanna i rostfritt som jag har börjat så smått att hälla med, men jag häller då i min min Moccamasterfilterhållare.

Tänkte som jag sa skaffa mig ett V60-kit. Gör ofta kaffe till mig själv, och då typ 4 koppar på Moccamastern, men tänkte försöka få ner detta till att "bara" göra 3 istället. Ibland kanske bara en mugg (ca 2 koppar).

Vilken av de tre storlekarna ska jag ta då? Jag tycker storlek 02 verkar bra, stämmer det?

Sen, ska man skaffa i keramik eller i glas? Plast tycker jag känns fel, så det är de 2 jag står mellan. Keramiken känns lite "finare", men hur bra håller den?

Sen, verkar det smidigt att skaffa en sån passande glaskanna till också ju. Men ska jag sikta in mig på den som rymmar 360ml eller den på 600ml? Om jag någon gång skulle köra kanske 4 koppar för hand, så är ju 360ml-kannan för liten, men det kanske blir "dumt" med en stor kanna också, som oftast bara är halvfull? Eller vad tycker ni som har liknande uppsättning?

Tacksam för svar.

/Söder
 

osks

Well-known member
Jag har 02 i keramik och den håller bra. Men det är inte alltid jättelätt att göra mindre än 3dl åt gången.

Jag är själv nyfiken på Kalita Wave istället.

När det gäller kanna så ska du definitivt köpa 600 ml. Snygg och praktisk.
 

Söder

Well-known member
Jag har 02 i keramik och den håller bra. Men det är inte alltid jättelätt att göra mindre än 3dl åt gången.

Jag är själv nyfiken på Kalita Wave istället.

När det gäller kanna så ska du definitivt köpa 600 ml. Snygg och praktisk.

Gott. Köpte 600ml, och 02 i keramik. Gör nästan aldrig mindre än 2 muggar, så det är ju iaf minst 3 koppar ca 3.75 dl.

Tittade på Kalita Wave innan också när jag upptäckte alla fina videos på Youtube, men verkar som att v60 är vanligare och dessutom har mer normala filter.

Framförallt det med att ej hälla vatten på sidan, verkar vara svårt på Kalita Wave tycker jag.

Hur kör ni med malningen på frihällning? Finare än vanligt eller grövre?

/Söder
 
Senast ändrad:
Topp