Vilket är ert favoritkaffe

Wilderwein

Well-known member
Hej.

Det skulle vara kul att höra vilket kaffe ni helst dricker om plånboken räknades bort helt. Om ni enbart fick dricka en espressoblandning i resten av ert liv vilken skulle det då bli?

Jaja kan ni verkligen inte utse en favorit så lista gärna de ni inte kan vara utan helt enkelt.

/K
 

pojoel

Well-known member
Av de jag hittills avverkat, måste jag säga Sandbys "Genuin Espresso" och Waxholms "Krut".

Å andra sidan är Johan och Nyström det rosteri som gett mig flest "Ammenvaffaandå?!?!"-upplevelser.

Det finns nog de som har andra idéer.
 

gabriel b

Well-known member
Kanske tråkigt av mig, men skulle välja The Pineapple thief och/eller Kenya AA Tegu alla dagar i veckan. Har blivit så och är nog inne på min 9 påse Pineapple...
 

pojoel

Well-known member
Ursäkta om jag kapar tråden, men hur fasen får du ananastjuven att bli drickbar? Det är nog det kaffe jag blivit allra mest negativt överraskad av.
 

hne

Well-known member
Var på kaffecompagniet häromdagen och fick tips om att dra den riktigt tight. Dubbel på 3cl på 40s tror jag det var ungefär. Då skulle sötman komma fram som bäst.

Själv hade jag gärna kört på J&N Sweet Holy Moses alla dagar i veckan. Synd de inte säljer den längre :-(
 

gabriel b

Well-known member
På vilket sätt är den odrickbar? För sur i smaken, eller ingen syrlighet alls?
Använder ca 10g malet kaffe i en 1kps tratt (malningsgrad 4-5 på Hario skerton) till 1,25 dl vatten. Låter vattnet svalna lite innan jag häller på det i tratten. Låter ca 30-40ml dra/blomma i en halv minut sen på med mer vatten i omgångar till 125ml. Allt som allt tar ca 2.40-2.50 min. (Har en liten våg som jag mäter vikt och klocka för bryggtid).

Redan vid bryggningen så luktar det riktigt fint om kaffet...
 

Satyricon

Well-known member
Mokarabia Super Bar. En mycket stor robustablandning. Är man trött på den, är man trött på livet.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
troligtvis samma som nu, det jag sist rostat.. ;)

Just nu är det dock lite för stor mängd Diamante och ska nog slopa jordiga brazilianen..
...I övrigt helt nöjd. :)

Så svaret: Espresso med minst 1/5 stabilt rostad robusta.
 

Wilderwein

Well-known member
Ja att rosta själv verkar vara rätt kul, tyvärr tillåter inte tiden till att hålla på med det just nu. Sen tycker jag att de finns så pass många kafferosterier att utbudet räcker och blir över. Jag hinner inte ens prova dem.
 

Theo

Member
Just nu dricker Santo Domingo espresso kaffe, eftersom Vi var på Dominkanska Republiken och köpte en del. Otrolig gott kaffe. Ångrar att jag inte köpte mer. Priset var väldig låg i jämförelse med vad det kostar här.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp