Vilken Stkhlm Espresso är bäst

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Hallå! Du vill alltså köpa espressokaffe som är rostat specifikt i Stockholm? I Stockholm finns bland annat följande kafferosterier.

Drop Coffee
David Haugaard
Stockholm Roast
Kersh & Hedström
Select Origin
Johan & Nyström
Waxholm Kafferosteri

Är du på besök i Stockholm och befinner dig på Södermalm, besök Johan & Nyström, Drop Coffee och Mellqvist (Haugaard). Prova en espresso på varje ställe så får du en bra bild av hur olika kafferostare jobbar.
 

MachoDemon

Active member
Av de rimligt prissatta är följande icke-beska.

Lavazza Tierra
Kimbo - likt Tierra men liiiiteee mildare
ItalCaffe Elite Bar (som jag inte vet var man köper utom i Eskilstuna på Fristadstorget
och Svexo i Bromma)
ILLY men bara den Röda
Pellini - ett kaffe jag råkade få o var jävligt gott men vet inte var det finns
Musso - ett billigt men förvånansvärt gott kaffe - blåa påsen som är billigast
var faktiskt godast

Gillar INTE Espresso House o Wayne Coffees BESKA Espresso
Däremot tyckte jag Café Nero i England var jävligt bra Trots
Franchising - tyckte det var bra rakt igenom
 

peather

Active member
Drack en fantastisk espresso på Kafé Esaias, som ju överlag är ett av Stockholms bästa ställen. Gå dit!
 
Caffé del Doge på Dalagatan. Kör med just kaffe från det venetianska Caffé del Doge. Tre rostningar/blandningar och därmed tre kvarnar. Seriös barista med italienska rötter = rätt.
 

Mr Bean

Member
Kaffecompagniet på Torsgatan. Där kan man dessutom flukta på lite juste hårdvara och inhandla bönor om man så önskar.
 

barasvart

New member
Jag söker med ljus och lykta efter den perfekta espresson, och hittills ligger Cartierbaren på Grand Hotel i topp med en suveränt god, len och krämig njutning. Den fick 10 av tio möjliga. Jag glömde fråga om vilka bönor som användes, men återkommer om detta efter nästa besök.
 

nylndr

Active member
Jag söker med ljus och lykta efter den perfekta espresson, och hittills ligger Cartierbaren på Grand Hotel i topp med en suveränt god, len och krämig njutning. Den fick 10 av tio möjliga. Jag glömde fråga om vilka bönor som användes, men återkommer om detta efter nästa besök.

Vilka andra espressobarer jämför du med?
 
Pino är bäst. Har druckit kaffe hos honom sedan tidigt 1990-tal och inget verkar slå erfarenhet.
Helt onördigt, inga konstverk bara bra hantverk. Espressobar på St Göransgatan är stället.
 

MrMartini

Well-known member
finns inget konsekvent "bästa kafé" i stockholm, dagsformen avgör helt främst genom valet av PRAO-ev bakom spakarna. var på Johan och Nyström häromsistones och de serverade kaffet i kalla koppar! jag tror många ställen anstränger sig de första månaderna för att arbeta upp ett rykte som "bästa stället" eller av ren inspiration för att sedan falla in i slentrian och hög personalomsättning.

det är detta som gör mig lite trött på kaffe-snobbismen i Sverige (främst på hipsterstinna söder där en enkel nu kostar 25-35kr/kopp); det finns inget genuint intresse eller rik tradition att falla tillbaka på, bara ett plötsligt infall att göra bra kaffe som kommer lika snabbt som det faller i glömska och gemene hipster eller lattemorsa/-farsa har ingen smakpreferens iaf, bara det är dyrt och 'fint' och något de kan suga på medan de facebookar på nallen.

är själv halvitalienare och i italien görs ingen stor sak av espresso, det är stapelvara och dålig espresso tolereras helt enkelt inte, vare sig av kund eller barägare (cappuccino kan det vara sämre med då detta är en 'frukost-/förmiddagsdryck').

måste jag ändå välja någon så tycker jag Sosta på Sveavägen håller hög och jämn nivå (enda stället där de hällt bort en kaffe framför näsan på mig då baristan ej var nöjd med resultatet efter att ha synat den noggrant). vidare tar de ungefär hälften av vad andra ställen tar i betalt
 

jalu

New member
Om man är mitt i stan kan man gott slinka igenom Hötorgspassagen. Där ligger ju ett ställe med stor genomströmning och vanligen äkta italiensk barista. Står Arcaffe på skylten. En liten espresso kostar 12 spänn och smakar som det ska göra i Italien. Duger för mig, annars tillkommer ju resan...
 

JacobJ

Member
Kan rekommendera Coff som ligger i Mall of Scandinavia för er som bor norr om stan. God espresso och handbrygg med V60 och Chemex.
 
Senast ändrad:
Topp