Rancilio Silvia, hur viktigt är det med rätt malning?

Söder

Well-known member
Låt mig börja med att jag aldrig gjort en espresso i hela mitt liv, och faktiskt inte så många gånger heller druckit det.

Däremot, har jag möjligheten att kommer över en Rancilio Silvia billigt, och ska även få lov att låna den till en början. Kul så tänkte jag, eftersom det ska vara en bra maskin har jag förstått det.

När jag köpte min första kvarn nyligen, en Wilfa CGR-1, så gjorde jag det med anledningen att jag aldrig gör espresso, ty många sa att denna kvarn inte kunde mala för espresso, men var bra annars.

Min fråga är nu, på vilken nivå ligger åsikten att "den duger inte att mala för espresso"? Är det för er som är experter den åsikten gäller, eller kommer det bli helt åt helvete om jag maler så fint jag kan med den?


Samt, om jag ska göra espresso, ska man ha speciella bönor då med, eller kan jag köra på något jag kör med annars, och bara maler det finare, eller det ska till speciella bönor och rostning också?

/Söder
 
Senast ändrad:

Martin N

Active member
Silvian är inte speciellt förlåtande när det gäller malningen av kaffet och kvarnen blir då extra viktig. Om du inte kan mala tillräckligt fint kommer du att få ett blaskigt och surt kaffe nästan oavsett hur du gör. Jag tror därför att du kommer bli besviken på Silvian om du inte har en bättre kvarn.

Du behöver inte ha speciella bönor för espresso, det beror lite på vad man själv gillar, men en espressoblandning är oftast enklare att göra bra kaffe på samt att kaffet ofta smakar mer som en "klassisk espresso".
 

osks

Well-known member
Det räcker inte att kvarnen kan mala fint, det måste också gå att, pålitligt, göra små justeringar i malningsgrad. De på Wilfan är jättestora om man jämför med en kvarn som fungerar till espresso.
 

osks

Well-known member
Som bryggmetod är espresso mycket känsligare än någon annan, på alla parametrar. Man rostar ofta kaffe till espresso lite annorlunda och ibland kan de blandningarna vara lite enklare att jobba med.

Bland det viktigaste med kaffe till espresso är att det inte är för gammalt. Att köpa gammalt kaffe kommer bara göra det mycket svårare, förutom att det kommer smaka illa. Om jag är generös med tiderna så kanske jag skulle säga att det i oöppnad påse håller sig i upp till en månad, men då brukar det gå snabbare utför efter man har öppnat, så jag köper sällan något som är rostat för mer än två veckor sen (och oftast färskare än så). En öppnad påse kan man säga håller sig i knappt en vecka.

De som gillar kaffe baserat på robusta-bönor (inte sällan blandningar importerade från Italien) brukar säga att de håller längre. (Jag tycker inte om det, så jag har ingen koll där.)

Jag säger inte att det här är absoluta gränser, utan det är tumregler som jag brukar gå efter själv. I princip alla kan nog hålla med att som konsument vill man köpa så färskt kaffe som möjligt - det går ju alltid att förvara hemma. Kaffe är inte gratis och jag har inte sett någon som ger rabatt för att jag köper en gammal påse, så varför ska jag betala precis samma för en sämre vara? Det är som med andra färskvaror, som t.ex. när du köper ett paket mjölk som har "bäst före" idag så kommer det gå utmärkt att dricka när du kommer hem, men mjölken kommer kanske inte klara så många dagar i kylen innan den blir dålig.


Kaffen i matvarubutiker brukar ha otillräcklig datummärkning. Och kaffe som inte har varit i en lufttät förpackning hela vägen från rosteriet och hem till dig är för gammalt redan när det säljs. Dvs lösviktkaffe är kasst.
 

consensus

Active member
Wilfan duger jättebra för presso- och bryggkaffe. Till espresso måste inte bara malgraden vara tillräckligt fin och justerbar i fina steg eller kontinuerligt i det lilla spann man varierar mellan för espressomalet, utan resutatet måste också vara enhetligt. En bra kvarn producerar en homogen portion kaffe, en sämre kvarn producerar varierande kornstorlek. Under bryggningen så tar vattnet minsta motståndets lag, dvs vägen ut går via de stora kornen och undviker de små. Du får ingen bra espresso på det sättet.

Det är därför malning och voodoot som "tampningen" står för, är så viktiga element. Kvarnen och tampningsteknik är viktigare än maskinen, skulle jag vilja säga (förutsatt att man har en "vettig" maskin förstås).
 

Söder

Well-known member
Jag tänkte jag frågar här innan jag lägger ut en annons, men vad kan man få för en begagnas Rancilio Silvia som typ använts 10 gånger? Maskinen är tydligen en vinst för 2-3 år sedan, som min kollega har.

Det var denna maskin som jag funderade på om jag kunde komma över billigt, men som jag istället har erbjudit mig att kanske kunna sälja.

Vad är en sån värd? Brukar det göras många deals här, eller man ska lägga den på tradera?

/Söder
 

stefanolo

Well-known member
Hej Söder! Är det en v3 i bra skick kanske du kan få 3000 kr. Ny kostar den mellan 4500 och 5500 kr.

Är du intresserad av att behålla maskinen är den bra att lära sig på tycker jag. Jag har brottats med en Silivia v2 sedan i augusti och har haft en Rocky-, en Orphan Espresso Pharos- och har nu en Mahlkönig Vario Home-kvarn. Tillsammans med den sista har jag kommit upp i riktigt hög och jämn kvalitet på mina dubblar. Kör, efter lite experimenterande med olika sorters kaffe, nu endast med "finkaffe", dvs nyrostade bönor från Solde eller Lilla Kafferosteriet i Malmö. Finns säkert många bra rosterier på andra ställen. Fördelen med Vario-kvarnen är att den är så lätt att ställa in och hålla koll på malgraden med.
 
Senast ändrad:

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp