Dosering av hela bönor?

straati

Member
Hej! Har en liten fundering kring doseringen av nymalda kaffebönor. Testade Zoegas kaffe förra veckan, och på deras förpackning stod det att man bland annat kunde dosera en matsked kaffe kontra en deciliter vatten. Funkade ju förstås riktigt bra, och undrar om det är en tumregel för dosering generellt av nymalet kaffe? Det kan vara lite svårt att få till en "perfekt" dosering när man testar lite olika märken av kaffe, som inte erbjuder en rekommenderad dosering på förpackningen.

Vad säger ni?
 

Cykelmartin

Well-known member
En tumregel för dosering är 65g kaffe per liter vatten.
Ett "kaffemått" kan variera i storlek ganska mycket och är inte helt optimalt att använda.

Edit: såg att du skrev matsked. Det fungerar bättre än kaffemått, men om du varierar kaffesorter kan det bli problem, då olika bönor har olika densitet. Jag föredrar att väga mina bönor innan jag maler
 
Senast ändrad:

Calobra

Alnö Kaffehus
Inte bara kaffemåttet kan variera i storlek.
Beroende på hur kaffet rostats kan kaffet få olika storlek.

Samma böna får olika storlek beroende på hur snabbt den rostats och hur mörkt den rostats.
Sen är ju nymalet, nyrostat kaffe som nysnö. Fyll hela snöskyffeln och det väger ingenting att lyfta. Vänta till våren orkar du knappt släpa samma skyffel.

Nu är det ju inte direkt vatten som gör den skillnaden för kaffe men liknelsen funkar ju ändå tycker jag som bor i Norrland:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp