rostakaffe.se -- hur bra?

animec

Member
Hej!

Jag ska börja rosta hemma och undrar vad ni tycker om rostakaffe.se här på forumet :) håller bönorna god och jämn kvalitet? Har ni några särskilda favoriter från deras sortiment? Några som håller särskilt hög kvalitet när det gäller plockning och behandling? Finns det någon annan råkaffeleverantör som ni tycker bättre om?

Tack på förhand :eek:
 

Lucifer

Well-known member
Hej!

Jag ska börja rosta hemma och undrar vad ni tycker om rostakaffe.se här på forumet :) håller bönorna god och jämn kvalitet? Har ni några särskilda favoriter från deras sortiment? Några som håller särskilt hög kvalitet när det gäller plockning och behandling? Finns det någon annan råkaffeleverantör som ni tycker bättre om?

Tack på förhand :eek:

Sidan du frågar om är nästan lika färsk "registrerad 2012-10-19" som ditt användarnamn här, är du ägare till sidan?
Om så är faller kan du istället berätta lite om dig, varför du startade sidan, och vad som kommer särskilja den från de andra kaffebutikerna.
 

animec

Member
Sidan du frågar om är nästan lika färsk "registrerad 2012-10-19" som ditt användarnamn här, är du ägare till sidan?
Om så är faller kan du istället berätta lite om dig, varför du startade sidan, och vad som kommer särskilja den från de andra kaffebutikerna.

Jag hittade länken till rostakaffe.se i en användares signatur:

http://www.riktigtkaffe.se/member.php?15340-Calobra

Jag antar att det är han som är ägaren och iofs verkar han vara en aktiv medlem här men jag tänkte att jag kanske ändå skulle kunna få lite recensioner och info av andra ojäviga innan jag själv beställer eftersom jag är en nybörjare och vill helst inte köpa kaffet i säcken så att säga :p

Som jag förstår det kan det vara ganska stor skillnad i kvalitet beroende på hur noga kaffeproducenterna är m att endast använda mogna högkvalitativa bär, detta oavsett sort, ursprung, vilka metoder man använder för att behandla dem efteråt, osv. Hos en del följer det tydligen m några procent omogna el. på andra vis defekta bär som trots den ringa mängden bl a. kan leda till t ex. en oangenäm strävhet i kaffet el. ge upphov till diverse obra bismaker. Därav mina frågor om de kaffebönorna som finns på ovannämnda sajt :eek: priserna verkar vara bättre än andras och det gör mig både förväntansfull och tveksam. Tror iofs inte att det kommer att spela någon större roll för mina ändamål och blygsamma krav men ändå nyfiken.
 

Lucifer

Well-known member
Jag hittade länken till rostakaffe.se i en användares signatur:

http://www.riktigtkaffe.se/member.php?15340-Calobra

Jag antar att det är han som är ägaren och iofs verkar han vara en aktiv medlem här men jag tänkte att jag kanske ändå skulle kunna få lite recensioner och info av andra ojäviga innan jag själv beställer eftersom jag är en nybörjare och vill helst inte köpa kaffet i säcken så att säga :p

Som jag förstår det kan det vara ganska stor skillnad i kvalitet beroende på hur noga kaffeproducenterna är m att endast använda mogna högkvalitativa bär, detta oavsett sort, ursprung, vilka metoder man använder för att behandla dem efteråt, osv. Hos en del följer det tydligen m några procent omogna el. på andra vis defekta bär som trots den ringa mängden bl a. kan leda till t ex. en oangenäm strävhet i kaffet el. ge upphov till diverse obra bismaker. Därav mina frågor om de kaffebönorna som finns på ovannämnda sajt :eek: priserna verkar vara bättre än andras och det gör mig både förväntansfull och tveksam. Tror iofs inte att det kommer att spela någon större roll för mina ändamål och blygsamma krav men ändå nyfiken.

Du tycks kunna en hel del alla redan, Välkommen som medlem, det var inte meningen att ge dig ett beskt bemötande.
om du bestämmer dig för att beställa därifrån så hör jag gärna en recension från dig.

Min egen erfarenhet är att har man en bra kaffebutik som kan leverera nyrostat kaffe så slår det orostat både smak och prismässigt.

Man får vad man betalar för så att säga, som jag förstått det så är rostningen en väldigt billig del av kaffet man köper, hoppas på att kunna bli överbevisad här!
Kaffebönor är ju hutlöst dyra i förhållande till en påse färdigmalet bryggkaffe, smaken är ju lika långt från varandra, det skulle va skoj att veta hur mycket kaffebonden får för ett kg.

Jag ugnsrostar ändå ibland, smaken brukar bli bra där också, men då är det för nöjes skull.
 
Senast ändrad:

Coffea-Arvensis

Well-known member
Rostakaffe.se är fd Alnökaffe och vad jag vet är jag inte ensam om den informationen här på forumet..
och för dom som vill tråd-nörda är alnökaffe efterträdare till gokaffe, typ. ;)
 

Lucifer

Well-known member
Finns det någon anledning till att det byts namn så ofta, jag har fått för mig att Alnö kaffe var ett inarbetat och respekterat företag bland kaffefolket.
 

animec

Member
Slog till på typ 4kg, två olika metoder, två olika kontinenter... skickades omedelbums och jag väntar ivrigt =) stort tack till Calobra för snabba svar samt för lite vägledning!
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Finns det någon anledning till att det byts namn så ofta, jag har fått för mig att Alnö kaffe var ett inarbetat och respekterat företag bland kaffefolket.

Tänkte att lite förstahandsinformation kunde vara på sin plats.

Historien började med Gokaffe.se som fanns för ungefär 5 år sedan. Gokaffe levererade råkaffe och kringutrustning genom sin webshop.
Jag fastnade i kaffeträsket under den perioden och blev kompis med LasseKongo som bodde bara ett fåtal mil bort.

LasseKongo tappade intresset och Gokaffe blev inaktiv. Jag köpte hans resterande lager med avsikten att säkra fortsatt råkaffetillgång både för mig själv och andra hemmarostare.
Valet stod mellan att använda hans varumärke eller mitt eget. Tog beslutet att använda eget namn "Alnö Kaffehus" från start. Kändes mest rätt så.

Med tiden har ju vår försäljning även kommit att inkludera en hel del rostat kaffe.

Efter ett tag stod det klart att det var svårt att kombinera råkaffeförsäljningen med rostkaffet under samma varumärke.
Hemsidor, grafiska detaljer, marknadsföring mm kräver att man inte blir för spretig i sina produkter.

Därför har vi sedan nyår delat upp verksamheten i Alnö Kaffehus under två varumärken: Rostakaffe.se för råkaffe och Norrlandskaffe för det färdigrostade kaffet.

Vi valde samtidigt att göra en ansiktslyftning av hemsidan/orna med förbättrade betalningslösningar mm.


Och hallå.... det är ju inte direkt som att CocaCola byter namn :)
 

Gholam

Well-known member
Tack Calobra för den historieåtergivningen! För mig som började rosta kaffe med Gokaffe och till och med kom in i Riktigtkaffe.se via Gokaffe (man fick rabatt om man var medlem) så var det lite nostalgiskt. För övrigt fanns Gokaffe redan för 7 år sedan...
 

martink78

Well-known member
Hmm.. var ett tag sedan jag shoppade hos alnö, men nu hittade jag en gammal favorit, Aarao Gayo, så det blev en beställning, få se om den fortfarande är så god som jag minns den..
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Jag köpte mycket kaffe från alnö tidigare, men kan inte längre göra det pga det enkla lilla faktum att jag inte får..
Har ju inte kreditkort och sånt skräp och en del trassel med annat.:p

Tyckte om det faktum att man tidigare kunde beställa mot förskottsbetalning, men nu är det alternativet borta vilket jag kan tycka är tråkigt. :(

Sitter hemma med ganska mycket royal kaapi och någon annan robusta så nu börjar jag leta andra allternativ, men får nog helt enkelt beställa 10-20 kg från ongebrand i stället.

Måstet dock poängtera att så länge det var möjligt för mig att köpa bönor från alnön var detta bästa alternativet,
Så får passa på att tacka för den tid som varit.. :)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Du kan ju skicka ett mail med din beställning.
Jag är rätt flexibel trots allt:)

Jag köpte mycket kaffe från alnö tidigare, men kan inte längre göra det pga det enkla lilla faktum att jag inte får..
Har ju inte kreditkort och sånt skräp och en del trassel med annat.:p

Tyckte om det faktum att man tidigare kunde beställa mot förskottsbetalning, men nu är det alternativet borta vilket jag kan tycka är tråkigt. :(

Sitter hemma med ganska mycket royal kaapi och någon annan robusta så nu börjar jag leta andra allternativ, men får nog helt enkelt beställa 10-20 kg från ongebrand i stället.

Måstet dock poängtera att så länge det var möjligt för mig att köpa bönor från alnön var detta bästa alternativet,
Så får passa på att tacka för den tid som varit.. :)
 
Topp