Tillbaka på ruta ett

normende

Well-known member
Hej..

Då var man tillbaka på ruta ett igen, och med det menar jag med att jag har sålt både min espressomaskin och kvarn.
Jag började min resa med en C3 Cafe Italia II och en knivkvarn ifrån badrum.
Sedan införskaffades en bättre kvarn . En Dualit , samma som scala Solis.
Efter ett tag hade jag ihjäl C3an och en ny maskin fick införskaffas.
Nästa steg blev en Spidem essense.
Sedan blev det en Gaggia classic.
Nästa blev en expobar Office control
Kvarn anfim best + en Brasilia rr45a
Sedan köptes en expobar Brewtus
Ny kvarn köptes också. Det blev expobar 600 manuell
Nyligen så sålde jag min Brewtus och min kvarn expobar 600.
Nu stod jag helt utan espressomaskin ock kvarn.

Vad skulle jag göra nu.
Då kom jag att tänka på att allt som oftast blir man rekommenderad att satsa på en ordentlig kvarn som kan mala fint nog.
Så nu har jag bestämt mig och gjort detta.

Jag började med att fundera ut vilken kvarn jag ville ha. Vilken nivå skulle man lägga sig på. Jag har ju haft riktigt bra kvarnar innan så vad kan vara nästa steg. För med handen på hjärtat så vill man bara ha bättre och bättre prylar. Efter en del gogglande och läsande så fastnade jag för en Mazzer Kony. Det tyckte jag var nästa steg. Jag valde modellen med dosator. Jag gillar kvarnar med dosator. Det jag hade blivit varnad om angående denna kvarn, oavsett ifall jag valde med eller utan dosator var att det skulle bli kvar en del kaffe i utloppet. Detta problem lider nog väldigt många kvarnar utav.
Jag har gjort en mätning på min och jag stoppade i 60g och fick ut 53g. Det skall tilläggas att då var kvarnen helt ny. Detta var det första jag gjorde när jag hade fått den. Alltså så fastnade det 7g kaffe på vägen. Detta kan jag leva med.
Då hade jag alltså införskaffat mig en bra kvarn. Då behövde jag bara en ny maskin också. Då kom jag att tänka på,att har jag nu har en sådan bra kvarn så borde jag kunna få ut bra kaffe ur en billig maskin. Detta har man ju hört så många gånger på detta forum. Espressomaskinens uppgift är ju bara att pressa vatten genom kaffet med rätt tryck och med rätt temperatur. Det är väl här det blir problem. En billig maskin är ju inte tempstabil + levererar rätt tryck.
Men för nöjes skull så har jag införskaffat en bra nybörjarmaskin . En gaggia classic ( begagnad) Nu är det säkert en del som tänker att den här killen ( jag j är en smula tokig. Det kan säkert stämma.

Så jag tänkte försöka labba lite med min nya kvarn och espressomaskin och försöka berätta vad jag upplever för framgångar och motgångar.

Jag hoppas inte att jag trampar någon på tårna när jag skriver detta, för det är absolut inte min mening.
Med vänlig hälsning,
/Lars
 
Senast ändrad:

normende

Well-known member
Första morgonen med gaggian.
Jag har hunnit göra några espresso, det man kan märka är att gaggian är lite känsligare med temperaturen. Men maskinen fungerar som den ska i alla fall.
I går kväll fick den en avkalkning och rengöring och byte av bryggruppspackning. Nu så får den bara renat vatten genom annakannan.
Ett par bra espresso har kommit ur maskinen. Kvarnen känns helt rätt. Den är mycket trevligt att jobba med konyn. Förr så höll alltid min dotter för öronen när jag malde kaffe men idag märkte hon inte ens . Då skall det tilläggas att några av dom kvarnar jag har haft innan speciellt expobar 600an var ganska tyst. Men jag kan lova er att konyn låter inte ens hälften så mycket. Den har ett sånt behagligt ljud.
Precis gjorde jag en latte till frun och det var väldigt annorlunda att skumma mjölk. Gaggian har en panarollo ( stavas det så ) vilket medför en lite annan teknik. Jag gjorde tricket med att flytta gummipackningen ett snäpp ner. Jag har för mig att det var så man gjorde så att det inte släpptes in så mycket luft.
Jag måste säga att det gick alldeles utmärkt att få till ett bra skum. Tom så att gick att hälla ett ok hjärta.
 

hne

Well-known member
Från en brewtus till en gaggia classic? Du saknar inte möjligheten att skumma medan du drar ett skott? Det är enda grejen jag saknar på min Silvia och (förutom drömmar om PID) enda som egentligen skulle få mig att byta ut henne.
 

normende

Well-known member
Jag letar efter en ny maskin så missförstå mig inte. Men jag kan ju inte vara helt utan maskin tills jag hittat den rätte. Därför tyckte jag att det skulle vara kul att ha en instegsmaskin en tid igen. Som jag skrev innan så brukar man bli rekommenderad att satsa på en bra kvarn och lite mindre på espressomaskinen.
Så se det som ett litet experiment.:)
 

normende

Well-known member
Jag har kört lite fulkaffe för att lära mig kvarnen / maskinen nu. Men nu åker det lite finkaffe i hoppern.
 

Brantryd

Active member
Intressant läsning.
Ska bli kul att följa utvecklingen, då jag redan känner så med Silvian och Rockyn. Att det vore kul med snäppet bättre.
Att man aldrig blir nöjd ;)
Men det är bra, då håller man hög standard :)

Lycka till så länge...
 

GLC

Well-known member
Kul tråd. Gillar du experiment så gå på en la pavoni direkt. Det och en bra kvarn är en fröjd.
 

normende

Well-known member
Jag var tvungen att läsa på lite angående tempsurfning. Skumningen är väl det som är jobbigast med Gaggian. Kvarnen är underbar, jag bara älskar den. Men man får passa sig, för den maler rätt fort. Ursäkta för lattearten, men det kan man väl inte beskylla gaggian för.
Kvarn_maskin1.jpgesp1.jpgesp2.jpgcappu1.jpg
 

normende

Well-known member
Har precis avnjutit en riktigt god espresso ( den bästa så här långt med gaggian ) och en riktigt god Cappu.
En sak som man får göra ofta är ju att tömma spillbrickan, för den är inte stor. En annan sak är att det är en smula jobbigare att rengöra efter skummning.
Man måste ju plocka panarollon och rengöra den efter varje. Det är ju lite lättare på större dyrare maskiner med riktigt ånggrör.
Men jag måste säga att det absolut att få ut välsmakande kaffe ur min maskin. Precis i början så var jag van vid ( min gamla maskin )att spola ut lite vatten och rengöra innan man drog ett skott. Så kan man inte göra med gaggian. Då resulterar det i en kall espresso. Man får helt enkelt ha lite mer tålamod med gaggian.
 

AndersL

Well-known member
Gaggia Classic är bästa maskinen i sin prisklass. Tre-vägsventil, seriöst 58mm grupp/handtag, extremt snabb uppvärmning, inte konstigt att den är populär. Enda den saknar är tempstabilitet genom skottet och ett riktigt ångrör så hade den varit bättre än Silvia.

Tempsurfandet och ångkapaciteten tog till slut knäcken på mig, därför har jag en Db med pid idag.
 

normende

Well-known member
Ja jag håller med dig angående bra maskin för pengarna, nu har jag inte testat silvan men den är väl likvärdig. Dom små justeringarna hade dom kunnat ordna till. Vad kör du för maskin idag?
Gaggia Classic är bästa maskinen i sin prisklass. Tre-vägsventil, seriöst 58mm grupp/handtag, extremt snabb uppvärmning, inte konstigt att den är populär. Enda den saknar är tempstabilitet genom skottet och ett riktigt ångrör så hade den varit bättre än Silvia.

Tempsurfandet och ångkapaciteten tog till slut knäcken på mig, därför har jag en Db med pid idag.
 

AndersL

Well-known member
Classicen tappar tyvärr mer genom skottet jämfört med silvians 1 till 2 grader. När jag själv hade en classic uppmätte jag det till ca 9 grader tapp genom skottet, vilket innebär att om du drar skottet vid toppen av värmecykeln (ca 96 grader) så sjunker den till 88 grader på ca 27 sek. Det är dock betydligt lättare att tempsurfa med classicen eftersom den värms upp och kyls mycket snabbare med sin mindre alukokare (snabbare cykel).

Har idag därför en Brewtus IV idag = tempstabil och bra ångkapacitet.

Väl sagt detta går det att få ut riktigt bra skott med classicen. Många av dom är dessutom ställda på 12bar och då riktiga crema-monster.
 

GLC

Well-known member
Londinium, gah.
Ja Pavoni har lite liten kapacitet men det beror också på kraven. Perfekt för mig som gör 1-2 skott och skummar lite och är sedan nöjd. Snabb uppvärmning och lite underhåll. Lätt att skruva och lite som kan gå sönder. Byter nog aldrig bort från Pavoni och handkvarn och då har jag testat en del tidigare.
 

normende

Well-known member
Måste säga att Classicen är underbar på vardagsmorgnar. Den värms snabbt upp så att man dra några snabba espresso.
Det är som tidigare sagts att dricker man mestadels espresso så fungerar Classicen bra,men skall det drickas latte ,cappucino till fler än en så kommer man inte att orka det. Det är för mycket trixande. Så kommer det gäster nu så får det bli bryggkaffe.
 

AndersL

Well-known member
Med sin alukokare och direktmonterad bryggrupp så är det nog den startsnabbaste maskinen av alla. Den enda som jag kan tänka mig kunna utmana är Bezzeras maskiner med deras "egna" bryggrupp med inbyggd elektrisk värmeslinga tex BZ07 (med tanke på priset måste jag säga att detta är en underskattad maskin). Ibland önskar jag en mer startsnabb maskin än E61. Med sin startsträcka på ca 35min blir det inte många spontana koppar :(
 

Pjersan

Active member
Intressant läsning! Kul experiment! Själv började jag med Silvia och M-203, sen blev Silvian pidad, sen blev det ny kvarn, Super Jolly och sen blev även maskinen utbytt mot en Bezzera Strega. Är riktigt nöjd just nu, men har haft kvarnen mindre än 1 år och maskinen ca 6 månader, så det är väl inte omöjligt att man får lust på nya saker nån gång i framtiden....
 
Topp