Kaffe på väg till Finlandskryssning.

Brantryd

Active member
Då vi kollat upp att man inte kunde få en riktig espresso på båten, bara automat, så valde vi att efter lunch stanna till på Espressohouse för,vårt första kaffé besök faktiskt, varsin espresso och varsin latte.

Jag blev riktigt jäkla besviken!
Om jag får en sån shot espresso hemma med Silvian hamnar den i vasken.
Latten var god, men den är ju inte så svårt att lyckas med...

Vi valde att inte ifrågasätta eller argumentera då "baristan" hade fler människor att servera och vi hade en tid att passa.

Shoten smakade både surt och beskt på samma gång. Vet inte hur hon lyckades!

Sen ser det inte så proffsigt ut att bara sätta mjöklskummningskannan med ångröret i och gå och göra annat.

Nä, mitt första intryck av ett kaffé med vad jag hoppats på en anställd som skulle göra nått bättre än det jag åstadkommer hemma är allt annat än bra.

Vad är era reflektioner?

Till saken hör att espresson ur automaten på båten, med hela bönor smakade hur gott som helst i förhållande.

Over and out
 
Visst är det ironiskt att Espresso House inte klarar av att lära sina anställda att göra en enkel espresso? Bönorna ska vara bra vad jag förstår, så det är något i hantverket eller hårdvaran som fallerar när resultatet blir beskt, gång på gång.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag tror att de - precis som så många andra - drar alldeles för snabba skott. För grovt malet eller för lite doserat. Det som stör mig i detta är att jag tvingas betala för skräpet och att folk i gemen verkar tycka att det är okej. Behöver väl knappast tillägga att jag undviker de flesta caféer; i alla fall espresso (eller på det baserade drycker).

//Stefan (som inte kan förstå hur svårt det ska vara att göra bättre espresso än nu på caféerna)
 

osks

Well-known member
De flesta dricker nog espresson med mjölk, som döljer många misslyckaden.

Om du hamnar på Espresso House igen, köp bryggkaffet istället. Här i Linköping brukar det i alla fall vara väldigt bra.
 

Brantryd

Active member
Jag tror att de - precis som så många andra - drar alldeles för snabba skott. För grovt malet eller för lite doserat. Det som stör mig i detta är att jag tvingas betala för skräpet och att folk i gemen verkar tycka att det är okej. Behöver väl knappast tillägga att jag undviker de flesta caféer; i alla fall espresso (eller på det baserade drycker).

//Stefan (som inte kan förstå hur svårt det ska vara att göra bättre espresso än nu på caféerna)

Du har en poäng i det du skriver!
 

Brantryd

Active member
De flesta dricker nog espresson med mjölk, som döljer många misslyckaden.

Om du hamnar på Espresso House igen, köp bryggkaffet istället. Här i Linköping brukar det i alla fall vara väldigt bra.

Ska pröva det nästa gång.
Men även espresso, alla kan inte göra det lika illa...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp