Godaste kaffet för under 700kr?

straati

Member
Hej på er! Är en kaffenarkoman liksom ni alla andra här på forumet. Dock är jag endast en novis i kunnande av kaffemaskiner och allt som hör till. Har nyligen investerat i en ny kaffekvarn, den mycket populära Wilfa-varianten. Problemet är dock att jag inte har en bra bryggare. Använder för tillfället en gammal och billig kaffebryggare som kostade ca 350kr nypris, och jag känner att jag vill förnya mig i samband med den nya kaffekvarnen jag köpt.

Så vad rekommenderar ni? Jag är lite sugen på en Don Pedro som man kan få runt dryga 600-lappen, har nämligen hört mycket gott om det samt att vakuumbryggningen verkar väldigt häftig. Men som sagt, jag vet väldigt lite om kaffemaskiner/bryggare så ni får jättegärna hjälpa mig. En rekommendation på goda bönor skadar inte heller.

Tack på förhand!
 

Mayhem

Well-known member
Hur stora volymer rör det sig om, är det oftast bara bryggning av enstaka koppar åt dig själv eller krävs det ofta större volymer till större sällskap?
 

tellen

Member
Kolla in harios drip decanter, där bestämmer du själv mängden kaffe du vill göra.
Ett annat alternativ är clever dripper.

När jag testat don pedron vs aeropress tycker jag att ap ger bäst smak i mitt tycke.
 

AndersL

Well-known member
Mina smaklökar gillar definitivt Aeropress bäst utanför Espresso-sfären. Tyvärr blir det bara max två koppar så det funkar ju inte till större sällskap.
 

TTobbe

Well-known member
Smaken på kaffet beror mest på vilka bönor du använder. Jag brygger mycket i loppisköpta porslins melittahållare
 

straati

Member
Jo, jag gillar ju att brygga ett par koppar och fylla min termos med kaffet. På så sätt kan jag avnjuta det under en längre tid! Dock dricker man ju oftast inte mer än två koppar åt gången, jobbigare blir det väl om man får besök.

Finns det några populära bönsorter man bör veta om? Sen jag köpte min kaffekvarn har jag hunnit testa Gevalias Ekologiska hela bönor. Nu senast idag köpte jag hem ett paket Mörkrost från Zoegas.
 

BengtL

Active member
Köp en Dom Pedro! Den brygger från 3 koppar till 8 koppar.
Eftersom du verkar ha kaffet i termos så rekomenderar jag DomPedro eftersom den gör varmt kaffe.
Impa-effekten på besökare ska man inte heller glömma bort. Definitivt en DomPedro!
Sedan skulle jag rekommendera dig att prova Monsun Malabar från Indien. Blir gott kaffe i DomPedro
/Bengt
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp