Home Barista Championship

Kaffemannen

Well-known member
Hej!

För många år sedan startade Janne Bonin och jag ett projekt som vi kallade Home Barista Championship. Ni som var med då vet att det var en tävling men framförallt ett trevligt sätt för hemma-baristor att umgås, lära och utvecklas tillsammans. Förutom en tävling så anordnade vi också träffar, tex studiebesök på Kahls kaffe under en heldag.
Som många känner till så gick min/vår vän Janne tragiskt bort i cancer för ett par år sedan. En tid innan han blev sjuk så pratade Janne och jag om att vi skulle dra igång HBC igen i full bredd för att minska glipan mellan hemmabarista, rosterier och de proffisionella profilerna i kaffebranchen. När Janne gick bort så gick också luften ur mig och jag gick på egen hand inte vidare med HBC. För att förstå hur mycket HBC och hemmabaristor betydde för Janne (och mig givetvis) så kan jag berätta om när jag träffade Janne för sista gången på sjukhuset för att ta förväl. Vi pratade om "gamla tider" och gemensamma upplevelser. I detta samtal snackade vi bland annat om HBC och hur fundamentalt viktiga hemmabaristor är och att tävlingen/föreningen var något att vara stola över. Att inte fortsätta sprida budskapet, kunskapen och att dela kaffeglädje vore rent ut sagt tokigt....

Nu har tiden läkt många sår och jag känner att det är dags att bringa HBC in i ljuset igen. Med detta inlägg vill jag mest berätta att detta är startskottet till planeringen för 2013 års HBC. Det kommer dröja en god tid innan eventet går av stapeln men jag tar tacksamt emot frågor eller kommentarer redan nu. Jag föredrar epost framför DM här, alternativt skriv rakt i denna tråd. Jag är inte världsmästare på att läsa här varje dag så ha is i magen om svar dröjer, men jag ska göra vad jag kan.
HBC har aldrig varit och kommer aldrig bli ett kommersiellt jippo. Dvs jag gör inte detta i något företags namn, utan endast i form av grundare av just HBC.
Allt gott mina kaffevänner!
Mattias
info@sandbykafferosteri.se
 

MartinCCR

Member
Jättekul! Jag tror, i all ödmjukhet så klart, att detta är precis vad kaffesverige behöver! Säg till om det behövs en hand någonstans...
 

normende

Well-known member
Det här låter hur kul som helst. Jag är med . Om det behövs hjälp, vilket jag är övertygad om så ställer jag upp.
 

Gringubben

Well-known member
Berätta gärna mer om upplägget. Jag förutsätter att det mest handlar om Göteborg och Malmö, förutom människobyn. Eller?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Trevligt! :)

en av många saknade kaffe event.

sen skulle ju inte baristacamp sitta fel heller..
vet att du inte har så mkt med BC att göra men ville nämna ändå. :)
 

stefanolo

Well-known member
@Kaffemannen: Mattias, det låter ju som ett riktigt trevligt arrangemang och tanken bakom är klockren..."ett trevligt sätt för hemma-baristor att umgås, lära och utvecklas tillsammans. Förutom en tävling så anordnade vi också träffar, tex studiebesök på Kahls kaffe under en heldag."

Jag är själv en grön/begie kaffeböna (nybörjare) men som fastnat för espressons underbara värld, och skulle gärna träffa andra och lära mig om mer kaffe, hemmarostning och "extraktionsvetenskap".

Vad händer nu? Hur går du/ni/vi vidare? Jag bor i Malmö och har som nästa kaffeprojekt att besöka Sandby Kafferosteri. Förresten, var i Malmö kan man köpa Sandbys bönor/blandningar? Nyrostade menar jag då, max tre dagar efter rostning.

/Stefan
 
Senast ändrad:

normende

Well-known member
Te och kaffehuset i Malmö säljer kaffe ifrån Sandby Kafferosteri.
/Lars

@Kaffemannen: Mattias, det låter ju som ett riktigt trevligt arrangemang och tanken bakom är klockren..."ett trevligt sätt för hemma-baristor att umgås, lära och utvecklas tillsammans. Förutom en tävling så anordnade vi också träffar, tex studiebesök på Kahls kaffe under en heldag."

Jag är själv en grön/begie kaffeböna (nybörjare) men som fastnat för espressons underbara värld, och skulle gärna träffa andra och lära mig om mer kaffe, hemmarostning och "extraktionsvetenskap".

Vad händer nu? Hur går du/ni/vi vidare? Jag bor i Malmö och har som nästa kaffeprojekt att besöka Sandby Kafferosteri. Förresten, var i Malmö kan man köpa Sandbys bönor/blandningar? Nyrostade menar jag då, max tre dagar efter rostning.

/Stefan
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp