En "kort" presentation...

MartinCCR

Member
Har blickat in här med ojämna mellanrum genom åren...alltid hittat flera bra trådar som både utvecklar och engagerar. Jag har sökt information och hittat svar. Sökt inspiration och funnit den. Jag hade kanske stannat kvar i skuggorna...lurkandes om inte jag fått en annan uppfostran; "man presenterar sig pojk!" Oh det är ju rätt mamma, klart man ska presentera mig.

Mitt namn är Martin Brix Nelson, jag är 34 år och bor efter många år i större "byar" lite på landet i en Skånelänga strax söder om Helsingborg.

Jag tycker om ungefär samma saker som alla andra...jag har samlat i min vinkällare, jag har bakat mina surdegsbröd, jag har plockat min skogsvamp och jag har dragit mina espresso. Men sen har jag något som inte är fullt lika vanligt...inte lika rumsrent... Jag älskar cigarrer...en snart 15-årig kärlek till kubanska cigarrer, lagrade cigarrer, stora cigarrer och små cigarrer. Så till den milda grad att jag efter år i teknikbranchen faktiskt arbetar med detta idag. Jag röker inte i övrigt, jag snusar inte och mitt förhållande till kaffe påminner på många sätt om mitt förhållande till cigarrer; "det ska va gött" och det handlar om att må bra. Känslan av att man unnar sig något. Skämmer bort sig själv. Inte för att man har råd att köpa "den där cigarren" utan för att man river ut en timme ur kalendern och gör ingenting annat än att umgås med sig själv eller en likasinnad. Man fixar inte den droppande kranen under tiden, klipper inte gräset (nåja :D ) eller rengör duschkabinen...man bara är i stunden. varvar ner...andas...och njuter...

När det gäller kaffe så tycker jag om att hitta en punkt där vardagen möter viljan att göra det lilla extra...det ska således vara lagom svårt och resultatet blir såklart ofta även lagom bra; varken mer eller mindre.

Till morgonkaffet används en Moccamaster, till eftermiddagskaffet en AP och espresson däremellan O efter, nuförtiden en Jura.

Jag har massor att lära och mycket lite att bidra med annat än möjligen entusiasm...

När jag är som lyckligast? Jo, på en tidig söndagmorgon i juni när försommarn är som vackrast, det första rosorna har precis slagit ut, himlen är blå, fåglarna kvittrar ...det är fortfarande liiite svalt och jag...ja, jag har precis tagit mig genom en ljuvlig frukost, fyllt på koppen med en bra kenyan...flyttat ut på en vindstilla altan och tänt upp en Montecristo, fullladdad med böntoner från kaffe, kakao och bitter vanilj...

Tack för ett fint forum och tack för att jag får ta del av era initierade inlägg!


Med vänlig hälsning,

Martin CCR
 

MartinCCR

Member
Jag kanske skulle göra en FLFAL-version ;)

Martin, 34 år, skåning, tycker om kaffe & cigarrer!

Kul att va' här!

Med vänlig hälsning,

Martin CCR
 

Gringubben

Well-known member
Välkommen till detta forum, säger jag som varit här ett par år.
Nörderiet är rätt roligt när man kommer det inpå kroppen. Har du en vettig kvarn ännu, eller köper du butiksmalet?
Jag har slutat röka och vill inte dit igen, så cigarrer går nog bort för mig. Synd eftersom det är den enda formen av rökning som någonsin smakat gott.
 

MartinCCR

Member
Trevligt, tack ska ni ha - nu känner jag mig välkommen!

Känner igen din Avatar svartvest...har vi möjligen en dialog i en annan kanal?

När det gäller kvarn så använder jag Wilfan till Moccamaster och APn, Espresson sköter Juran ju själv...

Kalla latte från Jura förresten - ett vanligt fenomen?
 

Gringubben

Well-known member
Det var tydligen någon förut i någon annan tråd som gnällde över mjölkskummet från Jura. Själv har jag ingen aning, kört halvautomat hela vägen. En gång i tiden lånade jag en Jura över en helg då jag skulle ha många gäster. Det var innan min första halvauto. Då tyckte jag det var ganska acceptabla skott från Juran och det skönaste var att bara behöva trycka på en knapp och ställa dit koppen. Någon skumning minns jag inte om det blev aktuellt då.
 

MartinCCR

Member
Nä, det är ju för espresson som jag har den men för att smitta hustrun med en uns av min entusiasm behövs lite kaffedrinkar.

Man känner tveklöst ett annat djup i smakerna när man får en ordentligt haddragen espresso men detta har blivit en av mina många kompromisser. Jag arbetar mycket från hemma-kontor och det är verkligen skönt att kunna ställa fram en kopp och få till ett hyfsat skott med en knapptryckning samtidigt som man kollar mailen på telefonen :D
 

svartvest

Well-known member
Det stämmer bra, det väntar på våren så kommer det en beställning för sommarens cigarrer.
 

MartinCCR

Member
Det stämmer bra, det väntar på våren så kommer det en beställning för sommarens cigarrer.

Ahh...sedär - kul! Då har jag något gott till dig som du får lova att puffa till en bra kopp Farami (som jag har för mig att du uppkastar?) påminn mig när det blir dags!

Idag blev det espresso på Sandbys Genuin Espresso kraftigt och "ursprungligt" på något vis... En så annorlunda upplevelse efter att ha provkört Kaffefarfars GUI som espresso några dagar...

Kanske lika bra att nämna det här, så att det inte är någon som retar sig på smygreklamen. Kind Cigars säljer Sandby-kaffe i butiken och det blir ju av förklarliga själ mycket av Mattias kaffen i koppen hemma hos mig...främst i AP'n - på espresso-sidan testar jag fortfarande allt jag kommer över...
 

HE

Well-known member
Välkommen! Det var skön läsning i inledningen. Man blir liksom lycklig i längtan efter den där sommarmorgonen. Men jag hoppar cigarren, jag tar en sväng förbi mitt lilla hönshus och hämtar några färska ägg istället. Ha de!
/HE
 

stefanbo

Well-known member
Välkommen! Tack för trevlig läsning, som i mitt fall ackompanjerades av en lite för överextraherad dubbel från min Brasilia Mini Classic. Tycker om din "lagom" ambitionsnivå! Om man som jag har hög ribba för bl.a. kaffe finns det en risk att man blir kroniskt missnöjd.
 

MartinCCR

Member
Tack! Höns har diskuterats även här men jag minns fortfarande hur det gick för Mulle marsvin när jag var liten så jag tror jag får vänta tills jag blir vuxen. :D

Sen ska jag säga, efter att ha umgåtts en hel del med kaffefolk det senaste året - ni brukar inte vara så svåra att putta över kanten ;-) Är man intresserad av saker som smakar och doftar gott; och dessutom är begåvad med en profil som nördar ner sig på det här viset i ett ämne så är steget inte långt. Sen med risk att starta en politiskt debatt om cigarrrökning det första jag gör på ert forum ska jag härmed sluta orera om dess förträfflighet... :p
 

HE

Well-known member
:) Jag kan väl erkänna att en och annan cigarr puffats om man nu får använda det ordet. Och jag tycker väl någonstans att det är lite småcoolt med just framställandet och processen i hela grejen. Som alla andra grejer. Men min erfarenhet är ju att jag smakar huggorm i munnen efteråt och jag tänker ju som sagt att det kanske inte är hälsosamt för mig ;-)
Men om du har vägarna förbi och har med dig nåt i en låda så provar jag gärna då du verkar veta hur saker skall rullas :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp