Mjölkskum med Jura maskin

air

Member
Jag köpte en helautomatisk Jura ENA 7 och har lite problem att få till det med mjölkskummandet. Maskinen levererades med Jura's s.k. automatskummare, dvs, den suger mjölk åt sig genom en slang och levererar någon form av skum rakt i koppen. Detta blir dock inte speciellt bra och mjölken är relativt kall eftersom det går så fort.

Jag köpte till "Jura 2 stage frother" för att försöka göra det lite mera manuellt, men jag har problem att få det som jag vill. Efter att ha sett på ett oändligt antal med skumningsvideon på youtube, så börjar jag nu tänka om man eventuellt bör försöka montera en annan typ av ångrör, eller om det helt enkelt är min teknik / mjölksort som är felet. En viktig sak kan vara att jag inte lyckas få mjölken att snurra runt i kannan, kan detta ha att göra med designen på Jura röret?

Lite länkar om ämnet:
- Jura 2 stage frother: http://www.ricmas.com/jura_products/accessories/Connector_2-Stage.html
- En kille som gör bättre skum genom att helt kallt köra utan rör: http://www.youtube.com/watch?v=De9-DGXwDYQ

Tacksam för svar! Hur gör ni andra som har automatmaskiner? Är ni nöjda med vad de presterar?
 

MartinCCR

Member
Har tyvärr inget svar att bjuda på - kan bara bekräfta din upplevelse. Latte & Cappu blir på min Jura strax under ljummen och därmed helt oanvändbar. Att få en så sval mjölkbaserad kaffedrink känns bara obehagligt...
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Det går att få fint skum med Juras manuella skummare, fast man får använda en lite annan teknik.
Placera hålet på sidan av skummaren precis på mjölkytan, så att mjölken sugs in. Hittar man rätt läge, så blir det väldigt fint skum. Tekniken att få en snurr i kannan fungerar inte riktigt.
 

air

Member
Tack för tipset. Jag undrar om lösningen bara är övning, eller om det är möjligt att byta till ett mera traditionellt rör? Bifogat bilder på Jura's 2-stage rör och hur anslutningen på maskinen ser ut. (Obs, en mellanbit är demonterad på bilden). Eftersom allt verkar vara plast, så bör man kanske demontera ett steg till om man vill byta ut nånting (även om det vore smidigt att kunna montera rakt på plastanslutningen med en adapter).
 

Bilagor

  • 2013-03-21 16.20.26.jpg
    2013-03-21 16.20.26.jpg
    82.2 KB · Visningar: 28
  • 2013-03-21 16.22.43.jpg
    2013-03-21 16.22.43.jpg
    37 KB · Visningar: 23

air

Member
Ett halvt år har gått och otaliga koppar cappuccino har druckits. Mjölkskummet blir ibland riktigt bra och ibland mindre bra. Nu har dock gummidelen på Jura's 2-stage rör blivit så mjukt att det ofta händer sig att hela ångröret lossnar mitt i skumningen med resultatet att mjölk sprutar runt. :(

Det aktualiserar således problemet med ångrör och jag är igen inne på riktningen att byta till en annan modell för att få en bättre funktion. Tyvärr hittar jag absolut inget av värde på nätet, men antar jag får försöka pröva på själv.

Tipsa gärna hur jag ska fortsätta, jag är öppen för förslag! :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp