La pavoni och köksluckor

rfi99

Active member
Jag har en gammal La pavoni europiccola (två brytare och utan termostat). Den har en övertrycksventil där ånga ångar ut när maskinen är varm. Jag har maskinen på diskbänken och ovan maskinen finns köksskåp med köksluckor. Ångan från maskinen går rakt upp på skåpet och problemet är att lacken på köksluckorna numera har börjat släppa. Själva luckorna är från Ikea, så det är väl inte världens bästa kvalietet, men borde de inte hålla bättre?

Har ni liknande problem?
 

GLC

Well-known member
Har en med en knapp och med termostat så har inte upplevt det där. Låter dock trist :(

Är nog inget man kan göra nåt åt, förutom att ha den på nån öppnare yta.
 

HE

Well-known member
Har samma scenario. Har spisen precis bredvid, så jag flyttar över pavonin till spisen och slår på fläkten varje gång. Mycket ånga blir det....
 

rannagarden

Well-known member
Det skall mycket till för att köksluckor skall bli helt fukttåliga eller "ångtäta". Blir de utsatta för fukt över tid så kommer de oundvikligen svälla, vilket medför att ytskiktet skadas (krakelerar, färgsläpp osv).

Kaffemaskiner på bänken under överskåp, diskmaskiner och eller varför inte favoriten ugn i brösthöjd är inte jättebra alternativ för att undvika dylika skador på köksluckor.

Vad gäller kaffemaskiner så flytta gärna fram tex bryggaren på bänken så att ånga inte stiger rätt upp på underskåp eller utmed lucka. Som föreslaget är fritt uppåt ett bra tips.
 

rfi99

Active member
Som tur är så verkar endast luckor blivit påverkade hemma, och jag har inga andra ytor... Får bli under spisen eller att skaffa en annan plats i köket att göra kaffe på. Eller att byta maskin :-(
 

rfi99

Active member
Frågan är om man skulle kunna ha en temporär "sköld" nedan köksskåpen som fångar upp ångan? Undrar bara var man kan hitta en sådan eller om man måste konstruera en själv...
 

hne

Well-known member
Diskmaskiner installerar man med ångspärr under bänkskivan för att inte ångan från luckan ska förstöra bänkskivan. Detta är en bred och tjock metalltejp. Lite bokplast borde kunna rädda undersidan av överskåpen och om bokplasten håller fast något som just så pass sticker fram under luckornas underkant borde det väl bli mindre kondens på skåpluckornas underkant. Fast... är det mycket ånga kan det nog bli problem på hela luckan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp